Inlägg från: Anonym (Visst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Visst)

Jag ska betala honom

havstjej skrev 2021-10-03 13:31:22 följande:

Jag sparar alla meddelanden och ska skriva ut dem på ett papper med. Jag har filmat varje gång jag hämtat barnet hos sin pappa. Ena gången öppnade pappan dörren och sa åt mig att jag kunde väcka barnet sen gick pappan o la sig igen. Klockan var 14:00. Jag fick väcka barnet och leta kläder och klä på. Ropade o frågade om han kom till dörren och sa hejdå men han sa att han inte orkade gå upp från sängen. Jag tog med mig barnet in till sovrummet och sa hejdå.

Nästa gång så vad han mig klä på barnet ute för han hade bråttom. Jag gjorde inte detta utan klädde på barnet inne och gick ut sen.

Nästa gång ville han skicka ut i trapphuset. Jag förberedde mig o var där tidigare så han inte skulle hinna skicka ut i trapphuset. Jag knackade på o pappan öppnar med barnet i famnen och berättar för mig hur trög jag är, helt jävla dum i huvudet som fattar så trögt. Sen slängde han barnets skor o jacka under vagnen och ville att jag skulle klä honom där ute för han ville bara bli av med mig.

Gången efter det öppnade han en liten springa och skickade ut barnet ur.

Jag blir så otroligt ledsen över detta.

Vad är avtalat om tider? Varför inte ta överlämning via förskolan istället?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 13:39:53 följande:

Det stämmer inte. Soc vet faktiskt inte allt heller. Det finns gratis juristrådgivning som du kan googla fram. Hade du flyttat från stan hade det varit en sak, eftersom ni har gemensam vårdnad. Annars har han inget att säga till om.

Det är inte egenmäktigt förfarande med barn! Det hade varit det om du flyttat långt bort med barnet, men i de allra flesta fall så brukar det inte bli särskilt allvarliga följder även då ens.

Det där stämmer inte helt. Om flytten påverkar avstånd till kompisar, den andra föräldern, skola, fritidsaktiviteter el liknande så kan det vara så att det behövs godkännande, även vid flytt inom samma kommun. Byte av lägenhet i samma trapphus däremot ska ju inte spela någon roll.
  • Anonym (Visst)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:43:17 följande:

I avtalet står bara att överlämning kan ske såväl i hemmet som i förskola.

Ena veckan är barnet hos pappan tors efm till sön efm. Det kan man ändra till fre till mån istället och ta överlämning på förskolan. Men jag får ingen som helst information om hur barnet haft det. En gång skrev jag: han verkar lite hängig och trött vad har han ätit idag? Svaret jag fick: mat. Varpå jag frågsde: okej, vad för mat? Sen slutade han svara.

Skriver jag meddelande och det inte passar pappan skriver han antingwn: gör som jag säger, hejdå eller tyst.

Jag vill gärna att det ska fungera med samarbetet på meddelande om vi ska köra övwrlämningarna på förskola.

Detta skrev jag till pappan att vi kan köra överlämningarna på förskola. Först var han med på det sen nekade han det och ville vänta.

Då tycker jag att du ska se till att få avtalat tider att hämtning lämning sker på förskola. Det gynnar ingen att hålla på som ni gör nu.

När det gäller information så får du nog acceptera läget, ge dig inte in i några diskussioner. Ge den info till pappan som är relevant.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (K) skrev 2021-10-03 13:49:31 följande:

Ok, vissa kommuner kan vara väldigt stora och det är inte bara kommungränsen som gäller, men för de allra flesta orter i Sverige är det sant. Alla bor inte i Sthlm, Gbg eller Malmö, t ex. Eftersom ts flyttar så pass kort att barnet inte ens behöver byta förskola ser jag inget problem, och ungen är ju bara 2 år gammal så även om det vore så är det ingen katastrof på det planet. Umgänget med pappan borde inte heller påverkas av en så kort flytt. Enda orsaken att han bråkar är för att han vill ha makt över ts.

Nja man behöver inte bo i en stor kommun för att en flytt ska ställa till problem. Går det inga bussar dit den andre flyttar blir det ju genast problem om man själv inte har körkort.

Men i detta fallet är det troligtvis som du säger att pappan jäklas.
  • Anonym (Visst)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:50:24 följande:

Det kan jag absolut fråga. Men jag tänker att det gäller en 2 åring som inte kan berätta för mig. Jag kan tycka det är viktigt att informera varandra som föräldrar.

Fast du får väl inte mer information som det är nu?
  • Anonym (Visst)
    havstjej skrev 2021-10-03 14:18:20 följande:

Angående det här med barnbidrag osv...

Ni andra som har gemensam vårdnad men ni har barn fler dagar så ni får hela barnbidraget. Vad betalar ni som den andra "slipper".

Nu är det så att jag får barnbidraget men inget underhållsstöd. För jag har inte ansökt om det.

Pappan vill inte betala något för barnet nu. Inte försäkring, inga aktiviteter, inga kläder, inga Blöjor (sen tror jag han kommer köpa Blöjor ändå).

Ska jag bara köpa läget eller ska jag behöva ansöka om underhållsstöd. Jag vill ju helst inte det för jag tycker det är bättre vi kan lösa det ihop (vilket vi inte kan iofs). Men jag vet att det kommer bli mycket surfande och bråk om jag ansöker.

Denna veckan fick jag vabba två dagar extra som egentligen skulle vara pappans vab dagar. För han ville inte att barnet skulle komma.

Förstå mig rätt, jag är ju självklart hemma när det behövs. Men det är ju också en inkomstfråga. Han vägrar betala och jag tar hand vabb dagar med...

Hur hade ni gjort?

Ansök om underhåll.
  • Anonym (Visst)
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 16:00:35 följande:

Jag trodde underhållsbidrag måste bli fastställt innan det kan betalas av pappan, och sen om han inte gor det, blir det fk....

Tror det är så att föräldrarna ska försöka komma överens själva i första hand, funkar inte det vänder man sig till tingsrätten. Om föräldern sen inte betalar det fastställda beloppet så ansöker man om underhållsstöd från försäkringskassan.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Famrätt.) skrev 2021-10-03 16:36:44 följande:

Man måste inte gå via tingsrätten.

Går man direkt via försäkringskassan så får man max ca 1600 va? Då måste man gå via tingsrätten om beloppet ska vara högre?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 16:47:22 följande:

Lättare att gå via försäkringskassan. Låter inte som pappan är Bill Gates direkt.

Går du via tingsrätten finns chans till större belopp men du måste få honom att göra en överföring en gång i månaden utan att trassla eller bråka. Går du via försäkringskassan får du pengarna därifrån varje månad så tar dom och deras jurister diskussionen med pappan.

Jo men om man går till tingsrätten och får tex 4000 fastställt, är det inte det beloppet som gäller då även om det går via försäkringskassan, fast pappan blir skyldiga dem istället?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (I) skrev 2021-10-03 22:21:42 följande:

Man har oftast inte ens rätt till mer på ett så litet barn. Man räknar att mamman i detta faller också ska lägga 1573 kr precis som pappan.

Nja nu kan det ju finnas andra saker än barnets ålder som spelar roll såsom tex föräldrarnas ekonomiska förmåga. Hade pappan i detta fall haft en avsevärt högre inkomst skulle beloppet mycket väl kunna bli högre än 1673 kr.
Svar på tråden Jag ska betala honom