havstjej skrev 2021-10-03 13:58:53 följande:
Ja barnet hade inte drabbats negativt av en flytt. Det handlar om 2 mils avstånd, om ens det. Jag hade kört de extra milen för att lämna på förskola så barnet slipper byta förskola. Umgänget med pappan hade inte drabbats heller.
Jag är också säker på att detta handlar om att sätta käppar i hjulet för mig. Den nya lägenheten hade varit perfekt för både mig och barnet. Tyvärr är den redan uthyrd nu.
Jag skrev meddelande: det verkar som att jag behöver ditt medgivande att flytta med x. Är det okej? Vi har fått erbjudande om lght i y.
Han: ja det går bra.
Jag: tack
Han: men då ska jag ha barnet 50% med start den 12 okt mån-mån.
Jag: nej, vi får följa avtalet.
Han: då kan du glömma det. Jag ska göra livet så surt som möjligt för dig.
Han: du ska få känna dig så jävla maktlös så ska du känna hur det känns.
Och allt sånt här kommer ligga honom i fatet när du visar det för en jurist eller för skatteverket.
Du kommer säkert hitta en annan lägenhet om du fortsätter leta, så då vet du att nästa gång du vill flytta så säg inget till honom först. Skriv kontrakt och se till att du verkligen har lägenheten, innan du informerar (inte ber om), hans underskrift för barnet. Säger han då nej så svarar du inte utan bara skickar in till skatteverket ändå, gärna med förklaring om att han inte vill samarbeta, och inte skriver på trots att det inte påverkar barnens möjligheter att träffa sin pappa. Då kommer skatteverket godkänna.
Jag vet en annan pappa som hållit på så här i 8- 9 år nu. Barnen är tonåringar nu så förhoppnings blir väl saker lättare ju äldre de blir men det har varit just så här: mamman frågar nåt, pappan villkorar det med något annat, men en kan han lika gärna ändra sig i alla fall.