Inlägg från: Anonym (qqq) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qqq)

Jag ska betala honom

Du ska inte skrämmas till att göra något av allt han säger. Det finns inget bra  i något av hans förslag. 

Spara allt han skriver till dig. Det där om att han ska göra surt för dig osv, det är ju bevis som du kan använda i en framtida vårdnadstvist. 
    Du kan givetvis flytta, det är ju inom samma kommun så det påverkar knappast pappans möjligheter att träffa barnet. Flytta du och förklara för skatteverket situationen. 

Men fortsätt att försöka samarbeta men tjata inte på honom. Försöka hålla dig neutral och bara håll dig till det ni har bestämt. Om han skriver saker som frångår avtalet skriva du bara "vi ska följa avtalet". 
    Sedan kommer du på sikt behöva ta kontakt med advokat och försöka få enskild vårdnad, för det här låter inte som dem kommer bli bättre. 

• Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:31:22 följande:

Jag sparar alla meddelanden och ska skriva ut dem på ett papper med. Jag har filmat varje gång jag hämtat barnet hos sin pappa. Ena gången öppnade pappan dörren och sa åt mig att jag kunde väcka barnet sen gick pappan o la sig igen. Klockan var 14:00. Jag fick väcka barnet och leta kläder och klä på. Ropade o frågade om han kom till dörren och sa hejdå men han sa att han inte orkade gå upp från sängen. Jag tog med mig barnet in till sovrummet och sa hejdå.

Nästa gång så vad han mig klä på barnet ute för han hade bråttom. Jag gjorde inte detta utan klädde på barnet inne och gick ut sen.

Nästa gång ville han skicka ut i trapphuset. Jag förberedde mig o var där tidigare så han inte skulle hinna skicka ut i trapphuset. Jag knackade på o pappan öppnar med barnet i famnen och berättar för mig hur trög jag är, helt jävla dum i huvudet som fattar så trögt. Sen slängde han barnets skor o jacka under vagnen och ville att jag skulle klä honom där ute för han ville bara bli av med mig.

Gången efter det öppnade han en liten springa och skickade ut barnet ur.

Jag blir så otroligt ledsen över detta.

Du får bara inse att han är en dysfunktionell person som inte klarar av att vara bra förälder. Hoppas inte på att han ska bli bättre, utan utgå från att det är som det är. 
    Prata med andra du känner som kan vara ditt stöd, håll inte hemligt hur han är. 

Sedan laddar du upp för att ta kontakt med jurist. 
  • Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:34:00 följande:

Det ni skriver om att jag kan flytta ändå. Jag ringde upp socialtjänsten för att fråga om det stämmer att han ska skriva under och han behöver skriva under om jag så ens bara ska flytta till lägenheten under.

Om jag flyttar utan godkännande och skatteverket gör en utredning... Jag har tänkt på det med att det skulle kunna gå. Men så läste jag någonstans att det var egenmäktigt förfarande av barn. Och jag vill ju inte göra något som kan ställa till det för mig

Det är ju det vi menar: en sån utredning kommer leda till att barnet skrivs hos dig eftersom barnet har sin mesta dygnsvila hos dig 
    Det är inte egenmäktigt förfarande att byta till en bostad så nära att barnet ändå har kvar sitt vanliga kontaktnät. 
    Men ring skatteverket så vet du hur en sån utredning går till. 
  • Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:50:24 följande:
    Det kan jag absolut fråga. Men jag tänker att det gäller en 2 åring som inte kan berätta för mig. Jag kan tycka det är viktigt att informera varandra som föräldrar.
    Du får ligga lågt med detaljer i sms. Ska man vara helt krass så är det inte helt nödvändig att veta exakt vad barnet åt. Jag håller med dig om att det är svårt när barn är så små så de kanske inte kan säga själva men du får fokusera på "the big picture" i stället. 
  • Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 13:58:53 följande:

Ja barnet hade inte drabbats negativt av en flytt. Det handlar om 2 mils avstånd, om ens det. Jag hade kört de extra milen för att lämna på förskola så barnet slipper byta förskola. Umgänget med pappan hade inte drabbats heller.

Jag är också säker på att detta handlar om att sätta käppar i hjulet för mig. Den nya lägenheten hade varit perfekt för både mig och barnet. Tyvärr är den redan uthyrd nu.

Jag skrev meddelande: det verkar som att jag behöver ditt medgivande att flytta med x. Är det okej? Vi har fått erbjudande om lght i y.

Han: ja det går bra.

Jag: tack

Han: men då ska jag ha barnet 50% med start den 12 okt mån-mån.

Jag: nej, vi får följa avtalet.

Han: då kan du glömma det. Jag ska göra livet så surt som möjligt för dig.

Han: du ska få känna dig så jävla maktlös så ska du känna hur det känns.

Och allt sånt här kommer ligga honom i fatet när du visar det för en jurist eller för skatteverket.
    Du kommer säkert hitta en annan lägenhet om du fortsätter leta, så då vet du att nästa gång du vill flytta så säg inget till honom först. Skriv kontrakt och se till att du verkligen har lägenheten, innan du informerar (inte ber om), hans underskrift för barnet. Säger han då nej så svarar du inte utan bara skickar in till skatteverket ändå, gärna med förklaring om att han inte vill samarbeta, och inte skriver på trots att det inte påverkar barnens möjligheter att träffa sin pappa. Då kommer skatteverket godkänna. 

Jag vet en annan pappa som hållit på så här i 8- 9 år nu. Barnen är tonåringar nu så förhoppnings blir väl saker lättare ju äldre de blir men det har varit just så här: mamman frågar nåt, pappan villkorar det med något annat, men en kan han lika gärna ändra sig i alla fall. 
  • Anonym (qqq)
    havstjej skrev 2021-10-03 17:10:42 följande:

Den frågan har jag ställt mig själv flera gånger och varit irriterad över att jag skriver så otydligt som "ett tag till".

Att bara få till dessa 4 månader fick jag kämpa för.

Men det har ju definitivt inte fungerat felfritt. 2 helger under två månader har han gett mig för han skulle festa, denna helgen ville han inte att sonen skulle komma men la upp det på ett vis att det skulle vara mitt fel. För jag inte gick med på hans överlämning. Så han skrev: hälsa x att jag är ledsen att vi inte ses, anledningen till det är du.

Gå på mötet på familjerätten. Våga ta upp ALLT som han inte skött enligt avtalet! 
    Tala om att du ha stor or för barnet när det är hos pappan. ta upp allt idiotiskt han säger eller gör. 
    Pappan är inte mogen för mer umgänge (borde snarare vara mindre). Dessutom brukar inte så små barn som 2 åringar ha 50/50. 

Och ja, där kan du säga att du kommer kontakta FK och be om underhåll men om jag var du skulle jag skicka in om det direkt. Han får lära sig att du gör det du enligt lag har rätt till. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 17:08:08 följande:
    Nä, det förs över mellan parterna. Du får gå till kronofogden om han inte betalar. Kommer han säkert att uppskatta.
    Det beror ju på. Jag vet ärenden där FK sköter betalningarna för att personen ifråga inte klarar av det. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-10-03 17:40:57 följande:
    Ja, det är underhållsbidraget dom betalar ut. Det är ju avsett när den andre föräldern inte betalar. Men då är det dom här 1.600kr som du får. Inget annat.

Men har du kommit överens om ett underhållsstöd så ska du gå den vägen först.
    Tro mig, jag vet allt om detta. Jag kommenterade bara för att det inte alltid måste gå mellan partnerna (för jag gissar att det här är en pappa som inte skulle sköta det) och det verkade inte som om TS vet så mycket om de olika vägar man kan få hjälp. 
Svar på tråden Jag ska betala honom