Inlägg från: Anonym (Kvinna2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna2)

Affärer?

Gladoptimist skrev 2021-09-29 11:21:45 följande:

Har en sak jag funderat lite kring...Antar att de flesta tycker det är fel att ha en affär men finns det några som tycker annorlunda? Att det kanske inte är så farligt om man får lite spänning igen? Är nyfikna att höra vad ni säger där ute..

VEM är det som med ständigt nya nicks ligger bakom en närmast patologisk nyfikenhet på människors åsikter om OTROHET? Alltid kommer uttryck typ "LITE SPÄNNING" upp som beskrivning. När kanske ordet SMÄRTA - för den bedragne och i förlängningen för den som bedrar om något samvete i kroppen - kunde ventileras samtidigt. Är det "spännande" att inflika lidande i sina medmänniskors tillvaro genom en smaskig otrohetsaffär? Är det värt "den s k temporära spänningen"?

Går det inte att bygga upp attraktionen på nytt inom förhållandet/äktenskapet för somliga? Eller måste två ofta underbara partners (hustrun och älskarinnan i allmänhet) skadas emotionellt av värsta sveket? När den otrogne tyvärr i nio fall av tio går bakom rygg i sitt agerande.
  • Anonym (Kvinna2)
    henhonhen skrev 2021-10-02 21:02:18 följande:
    Berätta mer!

Jag måste säga att jag är otroligt fascinerad av det där.

Dömmer absolut inte per automatik utan som du säger finns det helt klart gråskalor.

Snälla berätta några exempel. Eller skicka PM om du hellre vill det.
    Berätta själv varför du är så otroligt fascinerad av det här och av Anonym (Bill):s åsikt.

Det finns precis som ni säger gråskalor i otrohetsaffärer. Ex vis om ens man/kvinna är asexuell men överlag skapar affärer ett enormt lidande för alla inblandade. 

Letar du på FL efter "legitima belägg" för egna genomförda eller planerade affärer? Tynger dig ditt dåliga samvete innerst inne. Är det isf förklaringen till varför du söker repetitiv uppbackning för dina tankar kring otrohet?
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Bill) skrev 2021-10-12 19:08:17 följande:
    De personer som jag har upptäckt som har affärer separerar nog sex och kärlek. De är sexuella personer. Personligen shar jag valt att leva med en person som jag nog aldrig kommer kunna lita på. Men han har andra kvaliteter. Jag väljer att leva med honom så länge han sköter det snyggt. Det jag inte vet mår jag inte dåligt av. Och jag kommer nog ta mig friheten att ha en affär om jag känner för det. Givetvis sköta det snyggt, välja en äslkare som inte finns i samma stad och en person som omöjligt skulle kunna ingå i relation med mig av praktiska skäl. En affär som inte konkurrerar om kärlek men ska. ger mig kickar, sex och tar bort all huvudvärk kring min partners eventuella affär. Jag vet att min partner och jag älskar varandra. Sex kan vara något helt annat än kärlekshandling. När det kommer till kritan så prioriterar vi varandra och vår relation, alltid.. Men jag har nog blivit blasé och avtrubbad av min omgivning. Är definitivt inget moraliskt helgon men det är ingen annan i min omgivning heller. Först hade jag ångest över detta, men nu när jag funderar efter att köra samma race så känns det som en lättnad och pirrigt. I monogama trogna relationer så riskerar man ändå att tappa kärleken ändå. Jag behöver nog lite sjuk dynamik för att upprätthålla den.
    Prince charming???
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Bill) skrev 2021-10-12 19:08:17 följande:
    De personer som jag har upptäckt som har affärer separerar nog sex och kärlek. De är sexuella personer. Personligen shar jag valt att leva med en person som jag nog aldrig kommer kunna lita på. Men han har andra kvaliteter. Jag väljer att leva med honom så länge han sköter det snyggt. Det jag inte vet mår jag inte dåligt av. Och jag kommer nog ta mig friheten att ha en affär om jag känner för det. Givetvis sköta det snyggt, välja en äslkare som inte finns i samma stad och en person som omöjligt skulle kunna ingå i relation med mig av praktiska skäl. En affär som inte konkurrerar om kärlek men ska. ger mig kickar, sex och tar bort all huvudvärk kring min partners eventuella affär. Jag vet att min partner och jag älskar varandra. Sex kan vara något helt annat än kärlekshandling. När det kommer till kritan så prioriterar vi varandra och vår relation, alltid.. Men jag har nog blivit blasé och avtrubbad av min omgivning. Är definitivt inget moraliskt helgon men det är ingen annan i min omgivning heller. Först hade jag ångest över detta, men nu när jag funderar efter att köra samma race så känns det som en lättnad och pirrigt. I monogama trogna relationer så riskerar man ändå att tappa kärleken ändå. Jag behöver nog lite sjuk dynamik för att upprätthålla den.
    @Bill

Tror i alla fall att det gömmer sig en "Prince Charming" i din själ.

Ärlig talat! De vänner som jag är bekant med och som praktiserar din etik och moral är TYVÄRR INTE lyckligare - eller mer harmoniska - i jämförelse med dem som lever LYCKLIGT TROFASTA i parrelationer. Dessa par har en förmåga till förnyelse på alla plan, även sexuellt, inom ramen av befintliga förhållanden. Behovet av att "gå över ån efter vatten" blir därav onödigt!

Faktum är att jag tycker synd om dig när jag hör dig... strategiskt planera ditt dunkla dubbelliv... där trots allt en rädsla (hur noggrant smart du än tror dig lägga upp din sexutlevelse på ny ort) finns för upptäckt. Varför inte diskutera "öppet förhållande" med din partner som du säger dig älska över allt annat? Vågar du/ni inte stå upp för att ni vill/behöver experimentera med andra för att uppleva det så kallade pirret? Varför inte göra det tillsammans med andra par i så fall om allt går på tomgång?

Att gardera sig mot partners eventuella snedsteg genom att att själv leva i trolöshet låter knappast som en mogen och kärleksfull relation med ansvarstagande i mina öron.Tänk om drar med dig könssjukdomar eller andra virussjukdomar i pandemi tider? 

Som tonåringar vill vi gärna imitera vår omgivning. Som vuxna har vi i allmänhet mognat till, vilket innebär att vi lättare kan hålla oss till vår trosuppfattning och till vår inre moraliska kompass. Vi blir inte lika lättpåverkade och tar lättare ställning till vad vi känner innerst inne - utan grupptryck.

Ömmar även för dig och din partner, när jag även hör din split i din förmåga till anknytning.    
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-13 11:13:12 följande:
    De vänner som jag är bekant med och som praktiserar din etik och moral är TYVÄRR INTE lyckligare - eller mer harmoniska - i jämförelse med dem som lever LYCKLIGT TROFASTA i parrelationer.

Du menar att olyckliga par är mindre lyckliga än par som är lyckliga.
    Det håller jag absolut med om. Självfallet är lyckliga människor just lyckligare än olyckliga människor.

Men jag är helt säker på att olika människor är lyckliga i olika typer av relationer, olika människor blir lyckliga av olika anledningar och lyckliga på olika sätt.
    Alla människor upplever inte lycka på samma sätt och alla människor blir självfallet inte lyckliga av exakt samma saker och orsaker.

Om du själv kan relatera till att du är en lycklig människa(???) så tror jag att du har förmåga se att det också finns andra lyckliga människor som inte alls är lika som du och som har valt att leva sina liv på helt andra sätt än du. Ändå är det fullt möjligt att både de och du är lyckliga. Eller hur?

För mig är det en självklarhet att det finns lyckliga människor som lever monogamt och som är TROFASTA till en enda partner i ett helt liv.
    Men för mig är det lika självklart att det finns ännu fler människor som är lyckliga och som har haft flera kärleksrelationer i livet, har haft sexuella upplevelser med flera olika partners, som INTE har varit TROFASTA till en enda partner under hela sitt liv.

För mig mycket märkligt att du verkar vilja inbilla dig själv och andra att de enda människor som är lyckliga är de som varit trofasta till en enda partner under hela sitt liv.

Det är nog för de flesta självklart att många människor kan vara mycket lyckliga, kan vara mycket lyckliga i sina relationer, även om en av parterna, eller båda parter, någon gång under ett långt liv skulle ha ett sexuellt äventyr med en annan.
    Det finns massor av olika scenarier där sådant kan ske och att den riktiga och fasta kärleksrelationen ändå är lycklig och att de båda kärleksparterna är lyckliga.
    Ett mycket enkelt exempel är att lyckan i kärleksrelationen inte behöver påverkas alls om det sexuella äventyret sker i hemlighet. Det man inte vet mår man inte ont av.

Sedan att du försöker döma ut en annan människa med allt ditt otäcka dravel om t ex; tycker synd om dig, ditt dunkla dubbelliv, rädsla, leva i trolöshet, könssjukdomar, virussjukdomar, pandemitider, trosuppfattning, moralisk kompass, lättpåverkade, split i förmåga till anknytning.
    Allt detta står för dig och finns bara i dina egna sjuka fantasier.
    Du framstår faktiskt som en skrämmande person när du medvetet väljer att försöka döma en annan medmänniska bara utifrån dina egna sjuka fantasier.

Väldigt många människor väljer medvetet att vara lyckliga. Men ingen människa och ingen lycka är den andra lik.
    Om du är lycklig (?) så hoppas jag verkligen att jag inte delar exakt samma lycka som du trots att jag är mycket lycklig i mitt liv.
    Nej, såklart existerar inte en lyckosam livsstil som är rätt för alla människor.

Talar här om fakta och inget allmänt tyckande.

En polyamorös man/kvinna är knappast per automatik mer harmonisk/lycklig än en monogam man/kvinna. Vilket går att påvisa genom säkerställd evidens. Var och en är dock sin egen lyckas smed som i allt annat.

Grejen är att trådskaparens ämne intresserar mig, mer än någonsin när jag står inför ett val av uppsatsämne.   
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Bill) skrev 2021-10-13 22:14:56 följande:
    Har inte påstått att min förhållning skulle göra mig lyckligare än någon annan med mer trogen förhållning. Jag och min partner utför redan partnerbyte vilket kanske gör att tröskeln är lägre. Jag vill absolut inte imitera min omgivning men har självinsikt i att jag blir påverkad av den. Det tror jag alla blir. Jag eftersträvar ingen lycklig fasad utan är väldigt ärlig med hur jag har det. Men förstår att mitt förhållningssätt är extremt provocerande för dig och många andra. Och jag vill absolut inte påstå att det skulle vara bättre än något annat förhållningssätt? Men jag kan innerligt säga att jag är glad över mitt liv och min situation just nu :)
    Hur mycket vi påverkas av vår omgivning hänger ihop med hur pass jagstarka eller jagsvaga vi är. Om ex vis en skilsmässovåg härjar i vår bekantskapskrets synar vi gärna våra egna förhållanden mer noggrant. Men beslutet om att lämna eller stanna kvar i äktenskapet blir i slutänden ett högst personligt val. Samma med otrohet. 

Okej. Om din parter och du redan praktiserar partnerbyte är såklart tröskeln lägre inför tankar på och praktiserad otrohet. Men varför i hela fridens namn går inte att ta steget full ut genom att föreslå "öppet förhållande"? Ifall ni lever efter devisen "öppet" slipper ni smusslande och lögner i otrohetens kölvatten. Det är ofta den bristande öppenheten om sina förehavanden som smärtar mest vid upptäckten av en fullskalig otrohetsaffär. 
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-14 10:31:57 följande:
    Det där om öppet förhållande är i de flesta fall en ren utopi.
    Det är få människor/individer som gillar det och som väljer att leva i ett öppet förhållande.
    Då blir det självfallet extremt få par där båda individerna skulle råka vara personer som gillar det och där båda skulle vilja välja att leva så.

Om du är seriöst intresserad av detta ämne och har skaffat dig kunskaper så vet du att otrohet inte är särskilt ovanligt.
    Med all sannolikhet är otrohet mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller kända på annat sätt.
    Med största sannolikhet förblir de flesta otroheter okända.

Värt att beakta i sammanhanget är att det man inte vet mår man inte ont av.
    Och sannolikt är det rätt många personer som föredrar att slippa må ont och därmed föredrar att slippa få reda på något.
    Nej jag håller inte med om att öppna förhållanden är en ren utopi! I yngre generationer är fenomenet ett välkänt begrepp. Men däremot är "öppet experimenterande med erotik i parförhållanden" betydligt mer obekant för den äldre generationen där det smusslades rejält i trolöshet utanför äktenskapets ramar. Behöver tyvärr påpeka att du i ditt inlägg KNAPPAST är up to date... I generationer födda från låt oss gissa 70-talister och framåt talas vidare öppet om POLYAMORÖSA FÖRHÅLLANDEN. Det vill säga flera existerande och pågående kärlekar (och sexuella relationer) under samma tidsperiod. För mig ter det sig således som om vi båda i olika avseenden är i behov av öka vår kunskapsnivå. Åtminstone när det gäller skilda aspekter i ämnet. :)  Är själv klart medveten om statistiken rörande otrohetsfrekvens. Ja, den är relativt hög i västerländska länder MEN rättfärdigar knappast ditt följande resonemang.

"Dold otrohet/dolda övertramp" ställer verkligen till det när det gäller ex vis släktforskning. De psykologiska effekter är emellertid än mer förödande - vare sig den sexuella vidlyftigheten kommer upp på bordet eller inte! Du menar alltså på fullt allvar;

"... det man inte vet mår man inte ont av".

Herregud vilken planet kommer du ifrån? Om du någonsin tagit del av de många trådar här på forumet som lyfter just ovetskapen om partnerns otrohet och dess psykologiska konsekvenser - det enorma lidandet och den hemska smärtan - kunde du aldrig uttala dig som du gör. Alla som lever med en trolös man/kvinna "känner in" (om man någorlunda begåvad med basic social kompetens) när något är fundamentalt "fel" i relationen. En trolöshet märks av i det uppenbara och i det mer fördolda inom en rad väsentliga aspekter.

Min uppskattning är 9/10 föredrar sanningen. Det allra största sveket av dem alla blir "gå bakom rygg"; värsta SVEKET när upptäckten väl görs eftersom tilliten för alltid påverkad. 1/10 föredrar möjligen att inget veta. När vardagen möjligen inbegriper en stor barnaskara att möta emotionellt och ekonomiskt, och som behöver tas hänsyn till.     

• Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-14 18:10:06 följande:
    Jag menar precis det som jag skriver.

Flera andra som läser tråden förstår uppenbarligen vad jag skriver, m h t den respons som jag har fått.
    Jag vågar dessutom tro att de allra flesta förstår, för ingen annan än du har svarat att de inte förstår.
    (Därmed inte sagt att de flesta håller med mig.)

Om just du inte klarar av att förstå det jag har skrivit, jag kanske har uttryckt mig på ett sätt som du inte förstår, så fråga då gärna, och försök beskriva exakt vad det är som du inte klarar att förstå.

Men gör det utan att komma med helknasiga och lögnaktiga påståenden.
    Beskriv exakt och i detalj vad det är du inte klarar att förstå så lovar jag att göra mitt bästa för att försöka förklara så att du också kan förstå.
    Vänligen ta del av mitt inlägg nr 34. Där visas klart och tydligt att vare sig Anonym (sådär) eller jag själv missförstår din eller någon annans input på ämnet "affärer".

Det finns inget att feltolka i dina inlägg! Varför tror du så?? Befinner vi oss i P1's "Filosofiska rum"? Du har precis som alla skribenter fullständig rätt till din opinion i ämnet. Men gör det utan att för den skull försöka förlöjliga - eller med avsiktligt uppsåt - kränka dem som är av annan åsikt. Din egen påhittade etik och moral på glid, gäller ju inte för alla. Vi befinner oss i ett öppet forum där alla har en oinskränkt yttranderätt - så länge vi inte kränker vår medmänniska.  I princip samtliga trådar sker successivt en utvidgning av tråden... Som alltid blir det upp till trådskaparen om hen önskar sig en begränsning i topic. Du är väl inte samma individ som TS? Om inte, är mitt förslag att vi gemensamt vänder oss till trådskaparen med vår undran, eller hur?

• Anonym (Kvinna2)
    Gladoptimist skrev 2021-09-29 11:21:45 följande:

Har en sak jag funderat lite kring...Antar att de flesta tycker det är fel att ha en affär men finns det några som tycker annorlunda? Att det kanske inte är så farligt om man får lite spänning igen? Är nyfikna att höra vad ni säger där ute..

Enligt min uppfattning rör sig samtliga skribenter inom trådskaparen Gladoptimist's ämnesval. TS bjuder öppet in dem som tycker det är fel med en affär och dem som tycker annorlunda, utan uttalad begränsning. Fler aspekter finns självfallet att belysa.

Tyvärr tycks TS Gladoptimist's konto av oklar anledning nedstängd. 

Innebär det att Anonym (Endast en lycka är rätt?) per automatik i sina ögon "tar över" tråden och dess innehåll undrar jag?

• Anonym (Kvinna2)
    Anonym (FYI) skrev 2021-10-15 16:09:15 följande:
    Samtidigt är det ju inte filosofiska rummet det här. Det är ju omöjligt att diskutera  med någon som egentligen inte tycker som den skriver.
    Helt riktigt "FYI", tycker precis som du,,, Huvudet på spiken!! Maken till skribents slingrande samt till undvikande av kärnämnen är sällsynt. Okej. Hen påstår oskyldigt frågan belyses mer noggrant om vi stimuleras av killens (gissar på man) ordsvada, men jag anser nog vi ofrivilligt hamnar i filosofiska rummet "by misstake"  när hen tar till orda. framförallt i egna frekvent skapade otrohetstrådar - men också i andras. Tala om "mixade budskap" där jag tittat in i so far,,, Är det någon som är hätsk blir det nog hen själv. Som vare sig tål att bli oemotsagd eller ta in skilda opinions. Killen formligen "dunkar in sin åsikt" i sina medmänniskor. Hua,,, Anonym ("Endast en lycka är rätt") blir snabbt "hal som en ål" anser jag. Ja, det är oerhört svårt att resonera med någon som har en egen agenda inombords, men som påpassligt uttrycker vad som anses "politiskt korrekt" när/om kritik haglar. Man ställer sig frågan "vad tycker karln egentligen?"...

Grabben kunde med lätthet ändra signatur till ("Endast en opinion är rätt") när föga respekt visas inför "offer" för trolöshet. En mycket traumatisk upplevelse om någon frågar mig. Tiden inför "upptäckten" är även traumatiserande - om man är någorlunda närvarande i relationen vill säga (alla är det tyvärr inte och noterar nada "förändring"), är intuitiv och med känselspröten utfällda. 
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-15 16:38:53 följande:
    Yada yada yada.. en massa pladder om hur taskiga andra är och hur synd det är om dig men fortfarande ingen som helst förklaring till vad du menade med dina märkliga inlägg.

I vanlig ordning börjar du diskutera person istället för sak för att slippa diskutera sakligt. För det är väl lite av ditt signum, kläcka ur dig det mest omoraliska skit man kan komma på för att sen förneka allt du skrivit och anklaga andra för att misstolka dig och ägna 1509 inlägg till att diskutera person istället för sak, eller hur "man med egen erfarenhet" ? 
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (sådär) skrev 2021-10-15 17:13:34 följande:
    När man själv betett sig omoraliskt och ändrar sina värderingar för att matcha det så man slipper brottas med sina skuldkänslor så kallas det för "kognitiv dissonans" och ett bra exempel på det är fabeln om räven och druvorna..."surt sa räven". Jag menar, det är väl klart att du är helt ok med att din fru undanhåller sin otrohet för dig när du gjort likadant mot henne (eller andra), för att fördöma henne för det vore ju att fördöma ditt eget agerande och det vill ju du såklart inte för det kan ju ställa till det för din självbild. 

Men bara för att du ändrade dina värderingar för att slippa må dåligt över din omoral så betyder ju inte det att alla människor gjort likadant. Och du resonerade förmodligen inte heller så innan du själv var otrogen. Så nej, få människor gillar att leva i en lögn och förnekas möjligheten att själva välja vilket slags förhållande de vill leva i och vilken slags partner de vill leva med. 

Och att påstå att svek och lögner skulle vara ok för att personen inte vet är ett extremt sjukt sätt att resonera. Bara för att personen inte vet så betyder inte det att personen inte är lurad och lever i en lögn och det betyder absolut inte att en omoralisk handling blir moralisk. Att pyssla med sånt är lika fel ovsett om personen vet det eller ej. Så din sk sanning som du tjatat om i flera år är inget annat är ren BS, personen vet inte vad du gjort men personen lever i en lögn som DU skapat och DU manipulerar personen att vara kvar i ett förhållande med dig genom att undanhålla sanningen för personen och det ÄR omoraliskt. Kanske till och med mer omoraliskt än handlingen i sig för hur mycket tid av sitt liv slösar inte personen bort på ett falskt förhållande och en falsk partner?

Nej det är absolut inte svårt att ta in att du försöker omvandla något omoraliskt till moraliskt genom att leka med ord och kalla saker för finare namn. En skitkorv inlindat i bladguld är fortfarande in skitkorv och lukta lika illa. Det är inte andras förståelse som är problemet, det som är problemet är att du inte förstår att andra ser igenom din tarvliga försök att rättfärdiga svek och lögner och din skeva moral. Du har som sagt hållt på med det i otaliga trådar i flera år med samma respons så tro mig. vi förstår mycket väl Flört
  • Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-15 18:03:19 följande:
    Jag tror jag kan förstå till viss del att du säger allt det som du säger och jag försöker sätta mig in i din synvinkel och reflektera över det.
    Men delvis tolkar jag det som att du enbart utgår från dig själv, precis så som de flesta av oss gör i många fall. Samtidigt föder du en tanke hos mig och jag tycker mig se att du inför dig själv vägrar att ens försöka se det på ett annat sätt utan att du i stället jobbar för att cementera din egen första åsikt för att slippa se att ett nytt perspektiv har öppnat sig för dig, men du önskar slippa reflektera över något nytt eller något som åtminstone skulle kunna vara ett komplement till din egen åsikt och en hint om hur andra människor faktiskt kan se på saken.
    Där tror jag kanske att vi skiljer oss åt?

föga respekt visas inför "offer" för trolöshet. En mycket traumatisk upplevelse 
    Förklara gärna hur du menar att något som jag inte alls känner till,
    något som jag inte märker något av överhuvudtaget, något som inte påverkar mig och vår relation, allt är lika som innan händelsen, vår kärlek till varandra är helt oförändrad,
    hur kan det bli en traumatisk upplevelse för mig?

I det där om traumatisk upplevelse förutsätter du ju återigen att det blir känt, på ett eller annat sätt.
    Men om du är intresserad av ämnet och har någon kunskap så bör du väl kunna hålla med om att en hel del otroheter/trolösheter förblir helt okända. Då kan du väl inte mena på allvar att det skulle medföra en traumatisk upplevelse?

F ö påpekar jag återigen, på förekommen anledning, att min egen personliga åsikt är att otrohet är ingenting som jag generellt förespråkar eller rekommenderar. Oftast är det bäst att välja att avstå från det.
    Detta även om min egen åsikt är att om min fru skulle vara otrogen mot mig så skulle jag absolut föredra att inte få veta det.
    Alla bör vi ju komma ihåg att man kan aldrig hindra sin partner från att vara otrogen.
    (Endast en lycka är rätt?)

Berövar definitivt inte på något sätt din mänskliga rättighet till din åsikt eller otaliga funderingar vad gäller otrohetsaffärer.... Frågetecknen finns... Rätas de någonsin ut. Uppstår inte obsessions; i fantasin om tidigare och kommande otrohetsaffärer som inverkar på familjeliv och mellanmänskliga relationer. Hyser ingen uppfattning om lugn och ro i praktiserade livsstilen kommer till, eller om djävulen på axeln avgör dealen. En personlig fråga du absolut inte har någon skyldighet att besvara inför mig handlar om trosuppfattning. Som du vet rymmer i kristen trosuppfattning ett av fundamenten; "du skall icke bära falsk vittnesbörd". Om vi undanhåller våra dolda förehavanden landar vi inte i så fall i "vita lögner". Eller inte alls? Hur får man till moralen innerst inne i alla delar.

I en tråd när många signaturer tagna är min "nyfiken tjej" och den stämmer verkligen! Upplever inte jag cementerar mina ställningstaganden. Vare sig här eller någon annanstans. Allt är under prövning och konstruktiva diskussioner lämnar intressanta synvinklar. Tyvärr påminner emellertid argumentationstekniken här om "argumentum ad populum"; hänvisningar görs till allmänhetens tyckande utan direkt underlag. Vi kan knappast förvänta oss att hela mänskligheten delar vår moraliska kompass (ansatser till). I ditt exempel verkar mångt handla om att samtliga på jordklotet behöver "godkänna" trolöshet i det fördolda. Eller missuppfattas du i tråden? 

Skribenten (sådär) fångar upp moraliska dilemman och problematiken i affärer på ett heltäckande sätt enligt mig:  

Anonym (sådär) skrev 2021-10-15 17:13:34 följande:
    När man själv betett sig omoraliskt och ändrar sina värderingar för att matcha det så man slipper brottas med sina skuldkänslor så kallas det för "kognitiv dissonans" och ett bra exempel på det är fabeln om räven och druvorna..."surt sa räven". Jag menar, det är väl klart att du är helt ok med att din fru undanhåller sin otrohet för dig när du gjort likadant mot henne (eller andra), för att fördöma henne för det vore ju att fördöma ditt eget agerande och det vill ju du såklart inte för det kan ju ställa till det för din självbild. 

Men bara för att du ändrade dina värderingar för att slippa må dåligt över din omoral så betyder ju inte det att alla människor gjort likadant. Och du resonerade förmodligen inte heller så innan du själv var otrogen. Så nej, få människor gillar att leva i en lögn och förnekas möjligheten att själva välja vilket slags förhållande de vill leva i och vilken slags partner de vill leva med. 

Och att påstå att svek och lögner skulle vara ok för att personen inte vet är ett extremt sjukt sätt att resonera. Bara för att personen inte vet så betyder inte det att personen inte är lurad och lever i en lögn och det betyder absolut inte att en omoralisk handling blir moralisk. Att pyssla med sånt är lika fel ovsett om personen vet det eller ej. Så din sk sanning som du tjatat om i flera år är inget annat är ren BS, personen vet inte vad du gjort men personen lever i en lögn som DU skapat och DU manipulerar personen att vara kvar i ett förhållande med dig genom att undanhålla sanningen för personen och det ÄR omoraliskt. Kanske till och med mer omoraliskt än handlingen i sig för hur mycket tid av sitt liv slösar inte personen bort på ett falskt förhållande och en falsk partner?

Nej det är absolut inte svårt att ta in att du försöker omvandla något omoraliskt till moraliskt genom att leka med ord och kalla saker för finare namn. En skitkorv inlindat i bladguld är fortfarande in skitkorv och lukta lika illa. Det är inte andras förståelse som är problemet, det som är problemet är att du inte förstår att andra ser igenom din tarvliga försök att rättfärdiga svek och lögner och din skeva moral. Du har som sagt hållt på med det i otaliga trådar i flera år med samma respons så tro mig. vi förstår mycket väl Flört

• Anonym (Kvinna2)
    Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-16 15:08:23 följande:
    Nu blev du filosofisk eller på ett annat sätt komplicerad på ett sätt som ligger ovanför min fattningsförmåga, särskilt eftersom du verkar blanda in religion i det på ett sätt som är främmande för mig.
    Här tycker jag verkligen du hamnar långt utanför det du kallar "kärnämnet" eller det som trådstarten handlar om.
    Jag försöker respektera att du har en annan uppfattning än jag, men jag kan inte påstå att jag helt förstår dig.

Moralen må vara en sak.
    Men du påstår en hel del om fruktansvärda känslor, om ett oerhört lidande och fruktansvärt svek.
    Men du har inte svarat på hur du ser på mina relativt enkla frågor till dig:
    - Känner du till att de flesta undersökningar visar att otrohet inte är särskilt ovanligt?
    - Håller du med om att med en enkel och generell sannolikhetsbedömning kan följaktligen konstateras att många otroheter förblir okända och parets relation fortsätter uppenbarligen precis lika som tidigare?
    Och min viktigaste fråga till dig:
    - Om min fru skulle vara otrogen mot mig men jag inte känner till det, jag förblir helt ovetande, hon sköter det på ett sådant sätt att vare sig jag eller någon annan märker något, 
    hennes och mitt förhållande fortsätter helt opåverkat, vår kärlek och hela vårt liv fortsätter precis på samma sätt som det skulle ha gjort om hon inte valt att vara otrogen.
    Hur ska jag kunna må ont av det och hur ska det kunna skapa det enorma lidandet och den hemska smärtan hos mig (som du påsåtr) om jag inte har en aning om det?
    "Nu blev du filosofisk eller på ett annat sätt komplicerad på ett sätt som ligger ovanför min fattningsförmåga, särskilt eftersom du verkar blanda in religion i det som är främmande för mig".

Varför har religionen ingen signifikans för dig i det här sammanhanget??
    Hänger det samman med att du saknar en grundad trosuppfattning? Eller fattas dig kunskap om Bibelns budord?

Vänder vi oss till det naturvetenskapliga synsättet visar en studie i Nature Neuroscience på att personer som varit otrogna är benägna att göra om det. Orsaken är att deras hjärnor blivit immuna mot skuldkänslor. 

- Ja, jag är medveten om statistiken. Den visar cirka 10 procent av befolkningen varit otrogna mot sin partner. En fristående undersökning visar på en mycket lägre procentsats av trolösa svenskar, nämligen en modest andel på 3 procent.
    Avhängigt var gränsen för trolöshet dras eller hur den definieras ökar andelen. Om man räknar in porrsurfande, nätflirtande, webcam-sex och stämma träff med någon från nätet (en fullbordad affär) landar andelen otrogna på cirka en tredjedel av befolkningen. Värt att notera är att kvinnor i allmänhet drar en snävare gräns för sig, än vad män gör vad gäller samma fenomen.

Vad grundar du din åsikt på att "otrohet inte är särskilt ovanligt" när det stora flertalet människor är trogna (nio av tio)? I vilka kretsar verkar och umgås du i? I en subkultur??

- Uppskattar att ungefär drygt hälften av alla otrohetsaffärer upptäcks, men behöver återkomma med uppdaterad statistik.

- Nej, kvinna-man relationer fortsätter inte precis som tidigare oavsett om en affär upptäcks eller inte. Ett fundament förblir skadat. En psykologisk chock uppstår för den svikna partnern om sanningen kommer fram. En lång radda relationsförsämringar inom äktenskapet/samboskapet/särboskapet uppstår även om affären bedrivs i det fördolda, med en mindre påtaglig effekt vid distansförhållanden eller särboskap (pga en lägre exponering av den otrogne partnern). Om du önskar drar jag gärna dem med dig!

Svar på tråden Affärer?