Anonym (Endast en lycka är rätt?) skrev 2021-10-16 15:08:23 följande:
Nu blev du filosofisk eller på ett annat sätt komplicerad på ett sätt som ligger ovanför min fattningsförmåga, särskilt eftersom du verkar blanda in religion i det på ett sätt som är främmande för mig.
Här tycker jag verkligen du hamnar långt utanför det du kallar "kärnämnet" eller det som trådstarten handlar om.
Jag försöker respektera att du har en annan uppfattning än jag, men jag kan inte påstå att jag helt förstår dig.
Moralen må vara en sak.
Men du påstår en hel del om fruktansvärda känslor, om ett oerhört lidande och fruktansvärt svek.
Men du har inte svarat på hur du ser på mina relativt enkla frågor till dig:
- Känner du till att de flesta undersökningar visar att otrohet inte är särskilt ovanligt?
- Håller du med om att med en enkel och generell sannolikhetsbedömning kan följaktligen konstateras att många otroheter förblir okända och parets relation fortsätter uppenbarligen precis lika som tidigare?
Och min viktigaste fråga till dig:
- Om min fru skulle vara otrogen mot mig men jag inte känner till det, jag förblir helt ovetande, hon sköter det på ett sådant sätt att vare sig jag eller någon annan märker något,
hennes och mitt förhållande fortsätter helt opåverkat, vår kärlek och hela vårt liv fortsätter precis på samma sätt som det skulle ha gjort om hon inte valt att vara otrogen.
Hur ska jag kunna må ont av det och hur ska det kunna skapa det enorma lidandet och den hemska smärtan hos mig (som du påsåtr) om jag inte har en aning om det?
"Nu blev du filosofisk eller på ett annat sätt komplicerad på ett sätt som ligger ovanför min fattningsförmåga, särskilt eftersom du verkar blanda in religion i det som är främmande för mig".
Varför har religionen ingen signifikans för dig i det här sammanhanget??
Hänger det samman med att du saknar en grundad trosuppfattning? Eller fattas dig kunskap om Bibelns budord?
Vänder vi oss till det naturvetenskapliga synsättet visar en studie i Nature Neuroscience på att personer som varit otrogna är benägna att göra om det. Orsaken är att deras hjärnor blivit immuna mot skuldkänslor.
- Ja, jag är medveten om statistiken. Den visar cirka 10 procent av befolkningen varit otrogna mot sin partner. En fristående undersökning visar på en mycket lägre procentsats av trolösa svenskar, nämligen en modest andel på 3 procent.
Avhängigt var gränsen för trolöshet dras eller hur den definieras ökar andelen. Om man räknar in porrsurfande, nätflirtande, webcam-sex och stämma träff med någon från nätet (en fullbordad affär) landar andelen otrogna på cirka en tredjedel av befolkningen. Värt att notera är att kvinnor i allmänhet drar en snävare gräns för sig, än vad män gör vad gäller samma fenomen.
Vad grundar du din åsikt på att
"otrohet inte är särskilt ovanligt" när det stora flertalet människor är trogna (nio av tio)? I vilka kretsar verkar och umgås du i? I en subkultur??
- Uppskattar att ungefär drygt hälften av alla otrohetsaffärer upptäcks, men behöver återkomma med uppdaterad statistik.
- Nej, kvinna-man relationer fortsätter inte precis som tidigare oavsett om en affär upptäcks eller inte. Ett fundament förblir skadat. En psykologisk chock uppstår för den svikna partnern om sanningen kommer fram. En lång radda relationsförsämringar inom äktenskapet/samboskapet/särboskapet uppstår även om affären bedrivs i det fördolda, med en mindre påtaglig effekt vid distansförhållanden eller särboskap (pga en lägre exponering av den otrogne partnern). Om du önskar drar jag gärna dem med dig!