Inlägg från: betula |Visa alla inlägg
  • betula

BF juni 2022

Lita89 skrev 2022-06-05 09:43:37 följande:
    Lillebror föddes igår kväll! <3 jag fick kraftiga värkar vid 17, in på förlossningen vid 19, 10 minuter efter vattenavgång var han ute! Två dagar innan bf, en riktig drömförlossning. 
    Grattis! Vad härligt att allt gått så bra!
  • betula
    linden2112 skrev 2022-06-09 17:37:06 följande:

Min vände sig någon gång runt vecka 30 :)

inga direktsänd förberedelser, sett en hel del förlossningsberättelser på youtube o lyssnat på några poddar mest för o dra mig till minnes lite, var 8 respektive 12 år sedan jag födde sist så känns väldigt avlägset Skrattande

BF imorgon här, ändå lite skönt att jag han med barnens skolavslutning men nu får bebisen faktiskt ta o komma :)

8 och 11 år sen för mig. :) Men har ett tag kvar till bf den 27e...
  • betula
    kattnos skrev 2022-06-10 14:29:59 följande:

Vi har fått en son! Blev igångsatt i onsdags efter tisdagens TUL, sen föddes han precis ett dygn efter första tabletten och aktivt värkarbete var väl ca 8 timmar totalt. Drömförlossning på alla sätt och vis och en riktig revansch efter förra gångens avslut med akut ks. Nu är vi hemma och njuter av vår nya familjemedlem Hjärta

Stort grattis! Härligt att förlossningen blev så bra med. :)
  • betula
    Lolion101222 skrev 2022-06-13 21:52:16 följande:

Vaknade av en förvärk 5.50 i morse. Var på förlossningen ca kl 11. 12.50 föddes han ?

Grattis! <3
  • betula
    hurtänktedunu skrev 2022-06-15 18:49:37 följande:

Bf på fredag och var på ultraljud igår och bebis ligger på den nedre kurvan så hon är väldigt liten. Fick en hinnsvepning men tyvärr gav det inget resultat, än i alla fall. Dock ringde doktorn direkt till förlossningen och bokade tid för igångsättning I morgon kl 09. Så då ska vi befinna oss på förlossningen. Galet nervös alltså.
    Helt sjukt att vi förhoppningsvis har en bebis i morgon.

All lycka till imorgon! <3
  • betula
    Försiktigoptimistisk skrev 2022-06-18 08:52:20 följande:

Så stort och varmt grattis till er mammor och era bebisar <3 Så fint att läsa att det gått så bra för alla!! Håller tummarna och skickar all positiv energi som börjar närma er BF! 

Själv har jag BF 23 juni,  så vecka 39+1 idag. För två veckors sedan började jag få sammandragningar som började kännas tyngre och tyngre för att till slut göra mer och mer ont. Nu går jag konstant på Alvedon. Jag gissar på att det eventuellt kan vara förvärkar? Har liksom inte alltid en hård mage som vid sammandragning när det gör ont, utan mer som jävlig menssmärta. 

Hade det inte varit för det hade jag kunnat vara gravid en vecka till utan problem, men nu vill jag väldigt gärna gärna gå över till  nästa fas haha. 

Fick ju reda på att det är tidig hemgång som gäller för förstagångsföderskor nu i Göteborg på Östra (de vill att man åker hem 6-12 h efter förlossningen om allt gått bra). Vi kommer inte byta sjukhus till Varberg eller Borås, så hoppas verkligen den biten kommer kännas okej också!

Känns det inte ok att åka hem så stå på dig att få vara kvar! Ingen tjänar på att du åker hem o känner dig otrygg! 
    Själv är jag sån som vill hem så fort det bara går. :)
  • betula
    Hallonglass91 skrev 2022-06-23 04:45:09 följande:

Nu är vår älskade lilla tjej här och vi är så lyckliga! hon föddes 2 veckor efter BF men var ändå ganska liten 3,3 kg. Hon ser ut som en liten gumma men är ändå så söt!

Jag vet att jag är i ett stadie av lyckorus pga alla hormoner men det är ju verkligen sååå häftigt att man skapar ett barn och sen föder det till världen! är helt förundrad och imponerad över alla kvinnor! heja oss! 

Ni som har förlossningen kvar - vila vila vila och snart är ert barn här och all smärta, väntan, oro osv kommer vara värd det! 

För min del blev det igångsättning i 41+5 och jag kom igång med egna värkar efter 5 tabletter. Värkarna blev intensiva väldigt fort och höll i sig regelbundna direkt så det blev jäkligt tufft snabbt tycker jag. Jag tycker det gjorde så ont - mer smärtsamt än jag trodde, kanske för att det tog 24 för mig från första värk till hon var ute så hann bli helt slut båda fysiskt och mentalt.

Jag körde på med andning, massage, bad, tryck, värmekudde, olika ställningar osv tills jag var ca 6 cm öppen. Vattnet hade precis gått då och jag inte visste var jag skulle ta vägen när smärtan eskalerade och värkarna blev längre. Jag hade då kämpat i 11 timmar med värkarna och bad om epidrualen som jag sen fick 2 timmar senare. (Tips - be om den i tid!). Sen efter jag fått epidrualen tog det ytterligare 7 timmar tills jag var helt öppen och retraherad, sen ytterligare 4 timmar tills vår tjej var ute. 

Det blev ett förlopp, där kroppen inte mådde så bra då jag kräktes massa, skakade, fick feber osv men jag är ändå nöjd och hade världens bästa stöd från min man och jag känner verkligen att vi är närmre än någonsin.

Lycka till alla ni som har förlossningen och första dygnet med bebis kvar! 

Wow vilken förlossning och kämpe du är! Så himla fantastisk kvinnokroppen är som kan klara av det där alltså! Grattis till bebis! ?
  • betula

Igår fick vi äntligen vår igångsättning! Vid 11 togs hinnorna och sen kickade värkarna igång vid 13. Inom 30 min var de så starka, intensiva och täta att jag inte kunde göra annat än hantera dem. Jag var då öppen 5 cm o behövde nu lustgasen. Det var sista undersökningen som gjordes. Sen tuffade det på m så mkt värkar att jag var fast på golvet på alla 4. Tack o lov gick det snabbt och han var ute 14.41. Så himla skönt när det var över och en kunde andas ut o vila lite! <3 

• betula
    Hallonglass91 skrev 2022-06-25 09:43:47 följande:
    Grattis!! och vad skönt att det gick så fort för er! Wow! skönt att höra att det kan gå så fort. var detta ditt första barn eller har du fört innan? hur var tappen innan det togs hål på hinnorna? :)
    Det var 3e. Första var en normal första förlossning på ca 12 h, andra var snabb på 4 h från första känning tills hon var ute. 6 min m krystvärkar. Så blev igångsatt pga vi bor ca 90 min från förlossningen nu o kände osäkerhet kring om vi skulle hinna in. Hade definitivt inte kunnat ta oss in då jag inte hade klarat av att hantera dessa värkar i bilen! Så himla tacksam att vi fick en tid för igångsättning!
  • betula
    TheSwedishKiwi skrev 2022-06-26 01:30:54 följande:

Nu har värkarna satt igång! Känns just nu som rejäl mensvärk var 5-20 minut så jag gissar på att jag är i latensfasen. Om det nu inte är Braxton Hicks sammandragningar. Försöker så gott jag kan att sova igenom dem innan de blir värre men det är lättare sagt än gjort då varje värk väcker mig!

Hur länge varade latensfasen för er andra? Eller hur länge var ni hemma med värkar innan ni behövde åka in? Antar att jag inte får något svar så här mitt i natten, men man kan ju ställa frågan ändå, haha.

Hur har det gått? 
    M första åkte vi in efter ca 5 timmar m värkar. När jag kände att jag behövde mer stöd helt enkelt.  Var öppen ca 4 cm då.
    Med andra efter ca 3 h m känslan av samma läge som första typ. Var öppen 9 cm då. :D 
    Vet inte om ni redan är inne, men prata m förlossningen och åk när du känner behov av det! Lycka till! <3
  • betula
    TheSwedishKiwi skrev 2022-06-26 10:12:14 följande:
    Jag är lite förvirrad. Från 2 fram till 6 imorse så hade jag regelbundna värkar i princip varannan minut som gjorde så ont att jag knappt visste hur jag skulle hantera dem. Pratade med förlossningen och de bad mig avvakta. Nu på morgonen så har värkarna avtagit betydligt och jag har inte haft en värk på en halvtimme så nu vet jag inte ens om det är på gång eller inte. Hade verkligen hoppats på att hon var redo att komma ut idag, men det verkar som att jag får vänta. Väldigt frustrerande.
    Jobbigt. Men du ska se att det är på g. Passa på att vila, dricka och äta. Ska se att det drar igång på riktigt snart! 
  • betula
    Försiktigoptimistisk skrev 2022-06-26 15:46:49 följande:

Vår lilla tjej kom inatt vid 02 <3

Hade inga känningar alls. I förrgår natt vid 3-tiden började jag få blodfärgade flytningar men hade inte ont. Vi åkte till sjukhuset för kontroll och allt såg bra ut. Nästa dag (igår) kände jag typ inget alls. Vid 19-tiden låg jag och läste i sängen när jag kände en skithård spark mot rumpan från bebisen. Kom en liten värk som gjorde ont och vattnet gick. Det var brunt/gult färgat och vi förstod ju och fick veta även att bebisen bajsat i fostervattnet.

20 min efter detta var jag inne på sjukhuset för kontroll. Värkarna kom så sjukt plötsligt och gjorde så ont. Vid kontrollen såg de att jag var öppen 5 cm och vi fick komma till förlossningen direkt. Lustgas +  epidural + ca 6 timmar senare var hon ute! Tyckte lustgas och epiduralen var det bästa som hänt under förlossningen hahha. 

Men fick en bristning grad 2 och har så svårt att ligga eller sitta utan att ha ont. Har någon tips på hur man kan ligga/sitta i sängen? 

Theswedishkiwi: Håller alla tummarna för dig nu! <3

Stort grattis! <3 Hoppas du får några tips gällande bristningen. Är nog väldigt individuellt vad som känns bra. Vet att jag fick tips om att köpa en barnbadring inför första förlossningen för att ha o sitta på. Jag har dock aldrig fått någon större bristning så vet inte om det funkar. 
  • betula
    TheSwedishKiwi skrev 2022-07-04 11:25:33 följande:

Så här efter förlossningen så har jag fått ganska stora problem med knipmusklerna. Jag fick ett klipp under förlossningen då de inte kunde få ut henne utan, och de ville hellre göra en kontrollerad bristning än att det skulle spricka av sig självt. Jag undrar om det är någon annan som fått problem att knipa efter förlossningen och om ni fått information om hur lång tid det kan ta att läka? Jag kan inte hålla inne nummer 2, vilket får mig att må väldigt dåligt just nu.  // Gråter

Förstår att du mår dåligt. Kontakta din bm och be om hjälp! Ingen aning om vad som anses normal läkprocess, men sök hjälp o se till att inte falla mellan några stolar. <3
Svar på tråden BF juni 2022