Inlägg från: TheSwedishKiwi |Visa alla inlägg
  • TheSwedishKiwi

BF juni 2022

Jag börjar känna mig lite nervös igen. Är idag i v10+5 och illamåendet har nästan släppt helt, lite av det kommer då och då. Men annars så har jag inte några känningar förutom lite ömma bröst. Jag hade inte blött något på många dagar, men imorse vaknade jag med rosa flytningar igen. Den här perioden är väldigt psykiskt påfrestande måste jag säga. Jag ska inte på KUB förrän den 16 december, så innan dess lär man ju inte veta någonting om hur det går.

Är det någon annan här som i vecka 11 slutat känna symptom och ändå sedan fått bekräftat att allt är som det ska? 

• TheSwedishKiwi
    hurtänktedunu skrev 2021-12-02 13:43:31 följande:
    Alltså det är så svårt det där när det pendlar med symtom. Förstår att du blir orolig. Det kan vara riktigt psykiskt påfrestande att vara gravid helt klart.
    Tyvärr inte någon sån erfarenhet. Har haft 2 graviditeter där jag knappt haft symtom alls under hela tiden så det var ju inte så att det försvann utan dom var aldrig där. Vad har du haft för symtom?
    Sen har jag en graviditet där jag hade lite symtom som försvann 10+1 ca och fick en blödning 10+4 så åkte in till akuten och då hade bebisen dött. Men jag kände det nästan på mig. 
    Denna gången mår jag skit rent ut sagt. Men ingen graviditet är den andra lik och jag har läst om flera där symtomen blir bättre runt v.11. 

Fortsätter det komma mer blod skulle jag åka in.
    Problemet för mig gällande blödandet är att det har hållit på nästan dagligen sen jag blev gravid och jag har varit inne på UL flera gånger där de sagt att allt ser perfekt ut och de kan inte förklara blödningarna. Så det känns som att jag inte kommer kunna åka in på något mer UL om jag inte mot all förmodan skulle få ordentligt rikliga blödningar. Senast jag var på UL så tog de i alla fall cellprov för att utesluta att det har att göra med livmoderhalscancer, har inte fått svaret på det ännu. Gången innan så sa barnmorskan att hon ser det här problemet jätteofta och att det nästan aldrig finns någon förklaring till det. Inte undra på man blir mentalt trött när man inte kan få ett svar på varför det sker.

Men jag ska försöka hålla ut de kommande två veckorna innan nästa ultraljud som blir vid KUB. Jag har ju lite illamående då och då och är trött, men innan har jag liksom mått jättedåligt, så jag känner ju verkligen av skillnaden. Jag hoppas att jag bara är nojig över inget!
  • TheSwedishKiwi
    pinkrain skrev 2021-12-02 13:52:20 följande:
    Tack! Det var helt oplanerat men nu har det landat. Har två söner på snart 5 år och 8 år. :) Hoppas lite på tjej.
    Stort grattis! Håller en tumme för dig att det blir en liten tjej denna gången! :)
  • TheSwedishKiwi
    xnfsm skrev 2021-12-02 22:34:01 följande:

Vecka 12 och min mage ser ut såhär. Tycker det börjar bli svårt att dölja (på jobbet tex).

//

Någon fler som känner sig ok med att dela magbild?

Så här ser min mage ut när jag vaknar på morgonen. Känner mig rejält svullen!

• TheSwedishKiwi
    xnfsm skrev 2021-12-03 08:20:23 följande:

Relaterar till svullenkänslan. Känns som någon blåst upp min mage. Vilken vecka är du i nu?

Jag är i v10+6 idag då går in i v12 imorgon.
  • TheSwedishKiwi
    slo92 skrev 2021-12-03 08:51:14 följande:

Gick in i v11 idag och min mage är också supersvullen, kan typ inte knäppa mina byxor längre. Är också väldigt trög i magen vilket är väldigt jobbigt :/

Det känns jobbigt att använda de byxorna jag har just nu, så när jag är hemma går jag konstant runt i mjukisbyxor eller pyjamas. Magen har varit lite upp och ner för mig, trög ibland, men motsatsen andra dagar!
  • TheSwedishKiwi
    slo92 skrev 2021-12-03 11:10:44 följande:
    Ja samma här! Men alltid en struggle när man ska till jobbet och ska välja byxor... Ingenting sitter bekvämt men klänning är det som funkar bäst. Mina bröst har också blivit större så även lite svårt med bh... Jag tror dock att det inte endast är svullna tarmar utan att jag även lagt på mig lite eftersom att jag måste äta mycket oftare pga illamående och jag blir även sjukt hungrig. Har tidigare haft lite problem med min kroppsuppfattning så det känns mentalt rätt jobbigt alltihop, även om jag försöker tänka att det är ett liv som håller på att skapas och några kg hit eller dit är en bagatell i det stora hela.
    Klänning tycker jag känns alldeles för kallt nu när det är typ -8 grader ute dagligen, annars hade jag också hoppat på det alternativet!

Ja man får ju ställa in sig på att det är helt normalt att gå upp i vikt under graviditeten. Jag har dock inte börjat gå upp ännu, troligtvis för att jag haft svårt att äta under tiden jag mått illa. Så jag har stannat vid min vanliga vikt än så länge. Men jag har förberett mig på att gå upp i vikt, få bristningar och allt annat skoj som följer med en graviditet, haha! Det är det helt klart värt om man tänker på vad resultatet är. :) Och det känns som att det är en del av livet helt enkelt!
  • TheSwedishKiwi
    MrsXy skrev 2021-12-03 17:08:38 följande:

Hej !
    Inte bekväm med magbild, iaf inte än, men ser också ut som ni typ !
    Väldigt svullen men inget knappt ovanför blygdbenet förutom lite hårdare. 
    Så känns mest som magen, inte bebisen än hehe. 
    Känner ni att det hårt ovan blygdbenet? 
    Hur mår ni alla annars ? Nu i dagarna har jag precis kunnat börja äta lite kött igen, inte ätit det på över 3 månader och känner att järnet börjar sina, haha. 

Jag känner faktiskt ingenting när jag trycker lite lätt på magen, förutom att den känns spänd. Men jag kan inte känna livmodern eller så ännu i alla fall.

Jag mår lite upp och ner. Senaste dagarna har jag mått rätt bra och haft lite mer energi, men idag har jag varit tröttare än aldrig förr. Var tvungen att gå hem från jobbet för att jag var så trött så jag knappt kunde sitta upp. Sov flera timmar när jag kom hem. Det känns typ som jetlag faktiskt! Hoppas det bara var idag så att jag har energi i helgen!
  • TheSwedishKiwi
    kattnos skrev 2021-12-04 08:41:53 följande:

Nu har jag äntligen fått gå på ultraljud och det fanns en bebis! Helt överlycklig såklart men det känns fortfarande ganska overkligt. Att vi lyckats utan vården och att det faktiskt fanns en bebis i rätt storlek i magen.. blev framflyttad två dagar så är nu i vecka 13+3 :)

Grattis! Gud vad härligt att höra. Att lyckas utan vården måste kännas fantastiskt. Vi försökte några år men då jag bara har en äggledare, och mannens spermier visade sig vara lite slöare än idealiskt, fick det bli IVF till slut!

All lycka till och ser fram emot att få höra uppdateringar under graviditetens gång!
  • TheSwedishKiwi
    svansmamman skrev 2021-12-04 14:28:14 följande:

Jag är mäkta imponerad av vår klinik. Igår, fredag kväll, kl 19 ringde läkaren gällande vårt NIPT. Svaret hade kommit bara någon minut innan och hon kunde inte hålla sig från att ringa. Inga kromosomavvikelser på 13, 18 eller 21 och heller inga könskromosomavvikelser. Jag har trott att jag inte varit orolig men när jag fick höra informationen i telefon var det en sten som föll från bröstet. Vi fick också veta kön, så nu känns allt plötsligt lite mer verkligt.

Galet imponerad över att svaret redan kommit. Vi tog testet i måndags och fick svar redan igår. Det är härligt när man blir positivt överraskad, haha. Nuuuu ska jag försöka att bara njuta. På torsdag reser vi ner och berättar för sambons familj. Längtar halvt ihjäl mig!!

Åh jag hoppas att min klinik är lika bra när det gäller detta! Nu kommer ju jag göra KUB och inte NIPT, men jag hoppas att det inte dröjer länge innan svar. Jag längtar efter att få reda på kön så man kan börja planera lite. Jag är lite traditionell av mig och gillar pojkiga och flickiga saker (vilket man knappt vågar säga nu för tiden utan rädsla att bli påhoppad, haha) så jag väntar med att inreda rum och köpa kläder tills jag vet vilket kön det blir.
Svar på tråden BF juni 2022