• Anonym (Hjälp!)

Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)

Hej.

Vi har en bil om båda har betalat häften, bilen står registrerat på mitt namn,  hon har tagit båda nycklar och vägrar låta mig använda bilen (nu i 14 dagar) . Hon vägrar betalat sin del för att köpa mig ut utan hittar på massa med konstiga förslag för att slipa betalat.  så det som går att göra är :
    1.- Anmäla den stulet hos polisen???? 
    2.- Avställa bilen så att det blir körförbud. 
    3.- Anlita jurist som kräver betald (dvs stämma henne via domstol) men det kommer att ta tid och kostar.

Hur skulle ni har gjort?? kanske någon som har varit i samma situation som vet??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)
  • Occam

Bilen är inte stulen. För att vara stulen måste den varit olovligen tagen i förstaläget. 

Jag tror inte heller att det kan vara fråga om olovligt brukande, ni samäger bilen. Och därtill (även om det inte hade någon direkt betydelse) så är det ju inte bilen utan endast nycklarna hon tagit. 

Inget brott har alltså förekommit, polisen kan inget göra. Om du ska vända dig till någon är det Kronofogden, fast så länge den är samägd så tvår de nog också sina händer. 

Ni behöver göra en bodelning, och därigenom få ägarförhållamdema utredda. Exakt hur man gör det när ena parten är ovillig vet dock inte jag. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Occam skrev 2021-09-16 23:09:51 följande:

Bilen är inte stulen. För att vara stulen måste den varit olovligen tagen i förstaläget. 

Jag tror inte heller att det kan vara fråga om olovligt brukande, ni samäger bilen. Och därtill (även om det inte hade någon direkt betydelse) så är det ju inte bilen utan endast nycklarna hon tagit. 

Inget brott har alltså förekommit, polisen kan inget göra. Om du ska vända dig till någon är det Kronofogden, fast så länge den är samägd så tvår de nog också sina händer. 

Ni behöver göra en bodelning, och därigenom få ägarförhållamdema utredda. Exakt hur man gör det när ena parten är ovillig vet dock inte jag. 

Självklart blir det någon form av stöld när en person vägrar återlämna ts bil. Det finns inget samägande kring bilar när man är sambos. Även vid en bodelning så skulle den inte ens tas med i beräkningen eftersom den är skriven på ts, bilar ingår inte i samboskapet.
  • Anonym (Z)
    Occam skrev 2021-09-16 23:09:51 följande:

Du är helt ute och cyklar, en bil kan inte samägas över huvud taget. Bilen ägs av ägaren, punkt. Ansvaret för bilen ligger alltid på ägaren.

TS har varit sambo med exet så bilen ingår inte i bodelningen heller. Ur alla aspekter är det TS bil.

TS din sambo gör sig skyldig till olovligt förfogande. Du kan kontakta Kronofogden för handräckning.

lawline.se/answers/14898
  • Occam
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-17 06:36:22 följande:

Självklart blir det någon form av stöld när en person vägrar återlämna ts bil. Det finns inget samägande kring bilar när man är sambos. Även vid en bodelning så skulle den inte ens tas med i beräkningen eftersom den är skriven på ts, bilar ingår inte i samboskapet.

Jag medger att det inte är fråga om samboegendom, och naturligtvis hade jag fel i fråga om bodelning. Bilfrågan kan inte lösas den vägen.

Men jag anser att det är fråga om en bil som de äger gemensamt, utifrån TS uppgifter om gemensam betalning och nyttjande. Att just bilregistret endast registrerar en ägare förändrar inte det. Så där har du fel.

De har därför en civilrättslig tvist om ägande och nyttjande. Stöld är något annat rent juridiskt. Så där har du också fel.
  • Occam
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-17 06:36:22 följande:

Jag medger att det inte är fråga om samboegendom, och naturligtvis hade jag fel i fråga om bodelning. Bilfrågan kan inte lösas den vägen.

Men jag anser att det är fråga om en bil som de äger gemensamt, utifrån TS uppgifter om gemensam betalning och nyttjande. Att just bilregistret endast registrerar en ägare förändrar inte det. Så där har du fel.

De har därför en civilrättslig tvist om ägande och nyttjande. Stöld är något annat rent juridiskt. Så där har du också fel.
    Anonym (Z) skrev 2021-09-17 07:40:07 följande:

Du är helt ute och cyklar, en bil kan inte samägas över huvud taget. Bilen ägs av ägaren, punkt. Ansvaret för bilen ligger alltid på ägaren.

TS har varit sambo med exet så bilen ingår inte i bodelningen heller. Ur alla aspekter är det TS bil.

TS din sambo gör sig skyldig till olovligt förfogande. Du kan kontakta Kronofogden för handräckning.

lawline.se/answers/14898

Som jag skrev precis så kan bilar visst samägas. Men du har rätt att ansvaret för bilen i många aspekter tillkommer den registrerade ägaren. Men det är riktigt att det inte är samboegendom, där tänkte jag slarvigt.

Det kan vara olovligt förfogande, och jag håller med om att Kronofogden är rätt myndighet att vända sig till.
  • Heranell

Vad tråkigt att hon jävlas med dig. En separation KAN gå smidigt om man visar sin goda vilja. Hon har kanske tänkt att köpa ut dig ur bilen men hoppas på att du kan överlåta den på henne utan att du får ersättning, så kan hon sälja den sen och få loss lite pengar? Jag och mitt ex köpte en gemensam bil, han stod som ägare, det var han som använde bilen mest. När vi gick isär fick han ta bilen. Det var iofs ingen dyr bil, men det var enklast att vi inte blandade in pengar i separationen (bilen var det enda vi köpt tillsammans). Jag köpte mig en egen billig bil istället.

Äger ni mycket tillsammans? Saker ni skaffat till ert gemensamma boende? Vi hade med ungefär lika mycket i vårt gemensamma boende, tog det som vi själva köpt helt enkelt. Han hade dock gjort sig av med sin soffa och sina köksmöbler, men i och med att han fick ta bilen gick det jämt upp. Jag har läst din andra tråd, ursäkta men hon verkar ha flippat ut.

• Anonym (Rakt på sak)
    Occam skrev 2021-09-17 11:28:54 följande:

Ok :) Men nu är det så att även om du anser en sak så blir det inte så hur mycket man än vill. Bilen är registrerad i ts namn, därför är ts ägaren i lagens mening. Om du har annan info, alltså inte bara åsikter, så kan du länka till det.
  • Occam
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-17 12:09:58 följande:

Ok :) Men nu är det så att även om du anser en sak så blir det inte så hur mycket man än vill. Bilen är registrerad i ts namn, därför är ts ägaren i lagens mening. Om du har annan info, alltså inte bara åsikter, så kan du länka till det.

Suck! Se nedan, exempelvis:

lawline.se/answers/kan-tva-aga-samma-bil

lawline.se/answers/samagande-av-bil

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/dold-samaganderatt-till-bil/
  • Anonym (J)

Anmäl den stulen. Det är ju precis det som har hänt.

Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)