Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-17 06:36:22 följande:
Självklart blir det någon form av stöld när en person vägrar återlämna ts bil. Det finns inget samägande kring bilar när man är sambos. Även vid en bodelning så skulle den inte ens tas med i beräkningen eftersom den är skriven på ts, bilar ingår inte i samboskapet.
Jag medger att det inte är fråga om samboegendom, och naturligtvis hade jag fel i fråga om bodelning. Bilfrågan kan inte lösas den vägen.
Men jag anser att det är fråga om en bil som de äger gemensamt, utifrån TS uppgifter om gemensam betalning och nyttjande. Att just bilregistret endast registrerar en ägare förändrar inte det. Så där har du fel.
De har därför en civilrättslig tvist om ägande och nyttjande. Stöld är något annat rent juridiskt. Så där har du också fel.
Anonym (Z) skrev 2021-09-17 07:40:07 följande:
Du är helt ute och cyklar, en bil kan inte samägas över huvud taget. Bilen ägs av ägaren, punkt. Ansvaret för bilen ligger alltid på ägaren.
TS har varit sambo med exet så bilen ingår inte i bodelningen heller. Ur alla aspekter är det TS bil.
TS din sambo gör sig skyldig till olovligt förfogande. Du kan kontakta Kronofogden för handräckning.
lawline.se/answers/14898
Som jag skrev precis så kan bilar visst samägas. Men du har rätt att ansvaret för bilen i många aspekter tillkommer den registrerade ägaren. Men det är riktigt att det inte är samboegendom, där tänkte jag slarvigt.
Det kan vara olovligt förfogande, och jag håller med om att Kronofogden är rätt myndighet att vända sig till.