• Anonym (Hjälp!)

Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)

Hej.

Vi har en bil om båda har betalat häften, bilen står registrerat på mitt namn,  hon har tagit båda nycklar och vägrar låta mig använda bilen (nu i 14 dagar) . Hon vägrar betalat sin del för att köpa mig ut utan hittar på massa med konstiga förslag för att slipa betalat.  så det som går att göra är :
    1.- Anmäla den stulet hos polisen???? 
    2.- Avställa bilen så att det blir körförbud. 
    3.- Anlita jurist som kräver betald (dvs stämma henne via domstol) men det kommer att ta tid och kostar.

Hur skulle ni har gjort?? kanske någon som har varit i samma situation som vet??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-09-16 17:57:20 följande:

Jag skulle ha ringt polisen om olaga tillgrepp av fordon. Det är din bil. Vad hade du gjort om det vore en kompis eller ytlig bekant eller granne som hade gjort samma sak...? Eller för den delen en fullständig främling.

Meddela honom att han ska lämna bil och nycklar hos dig (kan läggas i brevlåda/brevinkast) senast imorgon eller så kommer du att ringa polisen.

Pengarna kan du begära ut via Kf, det vore bra om du hade sms med exakt summa där hon erkänner att hon är skyldig dig pengarna. Kostar några hundra att dra igång ärendet om jag minns rätt.

Ja men vi har betalat häften var så det är också hennes bil, men den står registrerad på mig så det är jag som står som ägaren, tror du man kan anmäla bilen som stulet fast min sambo äger hälften?? angående pengarna vi har betalat hälften var, jag sa till henne att i så fall vi för sälja bilen och delat på summan. men hon vägrar. Hon hittar på massa med konstiga förslag om att jag ska ta lampor, tallrikar mm och därför tar hon bilen?
  • Anonym (Hjälp!)
    Robert 558 skrev 2021-09-16 18:23:44 följande:
    1. Anmäl den. Drar hon på sig p-böter så kommer du inte undan betalningsansvaret annars.

2. Nej. Ställer du av den gäller inte försäkringen och då drabbas du om hon krockar. Kan bli riktigt dyrt. 

3. Vinnaren i tvister likt dessa är inte sällan juristen, så det är inte den bästa lösningen och det kommer som du påpekar att ta tid.  

Det är din bil. Har du nycklarna, så hämta den. Har du inga nycklar, kontakta generalagenten och beställ en ny. Sälj sedan bilen och ge x:et hennes del minus värdeminskning och för tiden hon nu brukat den.
    1.- Du menar att jag ska anmäla den stulet hos polisen? 
    2.- men då är det körförbud om hon krockar i den det är väl hon som kör bilen och som blir ansvarigt??
    3.- nya nycklar kostar 9000SEK, onödigt dyrt. Jag vill ge henne chansen att göra rätt.

Jag meddelar henne att hon har till nästa vecka på att betala min del, gör hon inte det då måste jag tyvärr anmäla bilen som stulet hos polisen.
  • Anonym (Hjälp!)
    Heranell skrev 2021-09-17 11:55:05 följande:

Vad tråkigt att hon jävlas med dig. En separation KAN gå smidigt om man visar sin goda vilja. Hon har kanske tänkt att köpa ut dig ur bilen men hoppas på att du kan överlåta den på henne utan att du får ersättning, så kan hon sälja den sen och få loss lite pengar? Jag och mitt ex köpte en gemensam bil, han stod som ägare, det var han som använde bilen mest. När vi gick isär fick han ta bilen. Det var iofs ingen dyr bil, men det var enklast att vi inte blandade in pengar i separationen (bilen var det enda vi köpt tillsammans). Jag köpte mig en egen billig bil istället.

Äger ni mycket tillsammans? Saker ni skaffat till ert gemensamma boende? Vi hade med ungefär lika mycket i vårt gemensamma boende, tog det som vi själva köpt helt enkelt. Han hade dock gjort sig av med sin soffa och sina köksmöbler, men i och med att han fick ta bilen gick det jämt upp. Jag har läst din andra tråd, ursäkta men hon verkar ha flippat ut.

Hon hade inte som avsikt att sammarbeta sedan hon stack härifrån, annars hade hon inte tagit nycklarna till allt gemensam vi äger och även vår gemensamma son som jag har inte träffat på 18 dagar.  
  • Anonym (Hjälp!)
    Occam skrev 2021-09-17 14:09:41 följande:
    Nej, den är inte stulen, för det krävs att bilen tagits olovligen i förstaläget - och så är inte fallet eftersom den ägs gemensamt (vi bortser nu från att det är nycklarna snarare än bilen som är tagna). En liknande situation är om man lånar ut sin bil men inte får tillbaka den - det är inte heller stöld.

TS problem med sin besvärliga ex-sambo kan tyvärr inte lösas av polisen, det är kronofogde, tingsrätt eller kanske lite tid vi får hoppas på.
    Det har hon väl tagit olovligen hon tog ju båda nycklarna till bilen och försvann bara.
  • Anonym (Hjälp!)

Jag fick bilen tillbaka i lördags och nycklarna men bilen är trasigt, antagligen har hon kör över en vägbula eller på nån sten, det skrapas när man kör, åkte till verkstad och fick en offer på 6500SEK för att fixa,  Jag meddelade henne att vi måste fixa och att vi delar på kostnader (fast egentligen tycker att hon borde betala allt), hennes svar var att jag ljuger och att hon tror inte på vad jag säger och att vi kan ta via jurister..    Ska jag betala själv räkningen och sedan drar jag av hennes del??  

Förlåt att jag har öppna flera inlägg men tyckte det handlade om olika saker...  får skriva i den ursprungliga. 

• Anonym (Hjälp!)

Nu har hyresvärd ringt mig och klagat över att jag byte låset, (min ex har ringt honom och sagt att hon står på kontrakten och därför hon måste ha tillgång till lägenheten) jag har sagt till hyresvärd varför jag byte låset, och att exet har flyttat ut och har en ny bostad och att hon även är  skrivit där,  dvs hon bor inte här längre så varför ska hon ha en nyckel?  om det är inte så att hon tänker jävlas under 3 månader och trakasserad mig??  jag har sagt till hyresvärden att dem kan få en kopia av nyckel i fall dem behöver komma in och att jag byter låset efter jag har flyttat ut.   (jag nekar inte tillträde till lägenheten men hon vill inte kontakta mig och fråga utan hon ringer till hyresvärd och även gjort en polisanmälan om att jag har stäng henne ute) soc ringde och sa att dem har kommit in en polisanmälan men att det förändra ju ingenting i utredning, vi redan vet vad som har hänt... 

Vad jag har läst på nätet det står att man kan byta låset på en hyresrätt om det inte står skrivet i kontrakten.. jag har bett kopian på kontrakten, men jag kommer ändå inte att byta låset tills jag har flyttat ut, lägenheten är uppsagt så vad ska hyresvärden göra?? vräka mig?? jag har ändå 3 månaders uppsägning.  Jag har sagt till hyresvärden att hänvisa henne till mig, hon ringer ju inte och frågar ??? hon har redan varit här och hämta  det mesta så jag vet inte vad är det för problem hon har förutom att hon är så himla stolt att hon vill inte fråga... 

Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)