• Elin P

Vad gör ni med era 5åringar på Lediga v-dagar?

Jag är ledig en vardag i veckan med min 4,5 åring. Vi brukar gå till skogen eller till en lekpark och ta med lunch om det är bra väder. Ibland badhuset eller lekland. Biblioteket, äta lunch på IKEA, göra ärenden, hälsa på någon, handla mat är också sånt vi brukar göra. Ibland är vi bara hemma och tex storstädar (han brukar få "hjälpa" mig med egen liten dammsugare och mopp + trasa). Vi läser böcker, spelar spel, målar med vattenfärg. Leker med hans leksaker ibland fast det tycker jag faktiskt är urtråkigt.... Vi brukar laga mat och baka och då får han "hjälpa" mig och jag försöker ge honom en egen uppgift. Bäst är om man kan förena lite nytta med att roa honom tycker jag. Det blir också en del film och platta då vi är lediga, det tycker jag är OK.

Tyvärr känner vi ingen med jämnåriga barn som är hemma på dagarna annars är ju det kul att kunna träffas. På öppna förskolan är det ju mest bebisar eller väldigt små barn. Grannbarnen som han leker med annars är på förskola alla vardagar. I lekparken är det också jämt tomt på barn tyvärr. Så jag vill inte ha honom hemma mer än en vardag per vecka då det skulle bli trist och ensamt för honom.

Svar på tråden Vad gör ni med era 5åringar på Lediga v-dagar?