Som någon annan skrev här i tråden, så hade vi också, typ "skola."
Om de skulle till museet på onsdagen, så hade min man spanat in en liten utställning och sedan satt vi med vår son och pratade, tittade på filmer om historia och läste böcker kring ämnet. Det hjälpte jag också till med efter att jag kom hem från jobbet.
Årskortet för museet täckte även akvariet, så vi läste på om vattendjur innan och efter att de gick dit.
I övrigt: böcker, böcker och böcker. Naturvetenskapliga experiment, laga mat, baka, mäta, väga, prata, prata, prata. Kartböcker och kompass! (Det hatar jag, eftersom jag är så dålig på det) men det är bara att hänga på och uppleva närområdet med hjälp av kartor och kompass. Det gör vi fortfarande.
Skattjakt har vi gjort i oändlighet sedan fyraårsåldern med anpassning efter hur långt läsningen har suttit. Vi har skrivit/ritat på lappar om att "gå till soffan" och där har det funnits en ny lapp: "gå till vardagsrummet" och så vidare tills man har nått målet där det har funnits något - alltifrån godis, till en ny tröja eller en ny bok. Min mamma revolutionerade det här genom att visa att det finns färdiga lappar att skriva ut. Tänk om vi hade vetat det INNAN han fyllde 6 år...