Inlägg från: Anonym (Bekymrad förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad förälder)

Barnet lär sig ingenting i skolan

Har en dotter i 12-årsåldern som verkligen inte tycks lära sig ett smack i skolan. Ingenting tycks gå in vare sig i geografi, historia, engelska eller vad det nu må vara. Resultaten på proven blir alltid nästan lägsta tänkbara. 
    Hennes självförtroende rasar i botten. Från skolans håll kommer bara uppmaningen att vi måste sitta och plugga med henne. Är ju väldigt svårt då hon är trött och på dåligt humör när hon kommer hem. 
    Sedan kan man ju undra vad vi föräldrar ska göra som skolan inte lyckas med på en hel dag.
    Hur går man vidare med sådant?

• Svar på tråden Barnet lär sig ingenting i skolan
  • Anonym (Bekymrad förälder)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-16 09:32:29 följande:
    Precis min tanke, vad har hon för fritidsaktiviteter TS? Att ha något roligt att se fram emot höjer barnen på alla sätt, socialt, humörmässigt, kondition /fysik (om det är något fysiskt förstås). Då blir även tiden i skolan lättare och roligare.

Detta syntes så tydligt på mina barn under pandemin när allt var stängt en period, fotboll, skridskohall, simhall, scouter.... Barnen blev trötta, ointresserade och håglösa.
    Hon tränar tre dagar i veckan, så det är knappast där problemet ligger. 
    Däremot tror jag hon har det svårt med kompisar. Hon är utanför. 

Jag upplever ofta att hon är okoncentrerad och på mycket dåligt humör. 
    Hon är ointresserad av det mesta. 

Är orolig för hur det ska gå för henne i framtiden.
    Anonym (tips) skrev 2021-09-16 08:12:53 följande:

Jag arbetar som specialpedagog. Mitt tips är att be denne på barnets skola om ett samtal, och sedan kanske de kommer fram till att det behöver göras en pedagogisk kartläggning. Då går man till botten med hur barnet i fråga faktiskt fungerar i skolan. Då kan man få syn på om det är personalen som behöver göra annorlunda, eller om det är eleven som inte har lärt sig strategier för hur man lär in, eller något annat osv. Oavsett vad som kan dyka upp i en kartläggning så är det ett bra verktyg att ta till. 

Jag jobbar på gymnasiet och blir ibland lite ledsen över att det kommer elever till oss som aldrig någon gjort en kartläggning runt. De har harvat sig igenom och kämpat på och kanske fått så pass betyg att de kom in på gymnasiet men sen visar det sig att de faktiskt behöver hjälp av något slag. Därför anser jag att man inte ska vänta för länge med att göra en pedagogisk kartläggning. 

Tycker det låter som bra tips. Nog bra att inte vänta för länge heller som du säger. Inlärningsstrategier skulle nog vara bra, men upplever som sagt bara ointresse från hennes sida. Tror också att det kommer bli problem längre fram om man inte gör något snart. Lågstadiet fungerade bra, fyran var väl också bra. Det var i femman det spårade ur på allvar. Nu är det årskurs sex och känns som det bara blir värre. Hon känns inte lycklig. 
Svar på tråden Barnet lär sig ingenting i skolan