Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Missbrukande man

Ponera att er man/sambo dricker för mycket. Du ser det som ett missbruk och får honom till slut att trappa ned/sluta. Istället börjar han röka på då och då för att döva det han uppenbarligen mår dåligt för. Vad gör du? Lämnar? Försöker stötta/hjälpa? Överdriver jag problemet?

Barn finns med i bilden och vi har ett väldigt långt liv tillsammans i bagaget.

Snälla. Inga elaka kommentarer. Är redan på bristningsgränsen.

• Svar på tråden Missbrukande man
  • Anonym (L)
    Anonym (Z) skrev 2021-09-15 23:05:54 följande:

Jag skulle aldrig kunna acceptera att min man rökte på, särskilt inte när man har barn. Jag har själv testat droger när jag var yngre och varit tillsammans med en som tog droger.

Man kan tycka vad man vill om att röka på och att det är värre att dricka, jag tycker inte att något av det går ihop med barn. Jag har en gräns där och jag hade fått lämna för min och barnens skull.

Han är dessutom kriminell och man vet aldrig vad de han handlar av kan hitta på.

Han verkar ha psykiska problem som han behöver ta tag i istället för att döva sig med droger. Han är vuxen och har barn och måste kunna ta ansvar för sig själv och sin familj. Du kan inte hjälpa honom i detta. Det bästa är att säga att ni får flytta isär tills han är ren. För barnens skull.

Jag har sett många barn med en missbrukande förälder och de far illa av det, på olika sätt.

Du får försöka vara stark för barnen nu, jag förstår att det är svårt, men hur ser du att det ens ska funka i framtiden? Han ska sitta där som gammal gubbe med barnbarnen och sen gå iväg för att ta sin lugnande rökpaus?

Det funkar inte. Och han kommer inte fatta om du inte visar ordentligt att gränsen är nådd nu. Han behöver hjälp.

Tack för dig svar. Jag vet att du har rätt i allt du skriver. Jag måste ta tag i detta nu. Det är så svårt bara. Så sorgligt att familjen splittras pga att han inte kan hålla sig borta från denna skit! Känner mig totalt orkeslös och så jävla ledsen. Främst för barnens skull såklart. Hatar att det ska vara såhär..
  • Anonym (L)
    klyban skrev 2021-09-16 11:48:09 följande:

Röks det precis hela tiden?

Nej det gör det verkligen inte. Men han hade rökt igårkväll när jag kom hem från jobbet och det kändes inte bra. Inte när han är hemma själv med sovande barn :(.
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2021-09-16 09:49:25 följande:

Det är svårt att hjälpa den som inte vill bli hjälpt, det finns kanske något grundproblem (sen länge?) eller om problemen kommit nyligen så kanske det har hänt något? Sjuka föräldrar, problem på jobbet? Vad säger han när du pratar med honom?

Familjeterapi kan vara bra om ni inte provat det redan. Även om du bestämmer dig för att lämna så kan det vara bra. Har ni stora barn då eftersom ni varit ihop så länge, tonåringar? Då bestämmer de ofta själva var de vill bo, men är barnen yngre är det bra med ett boendeschema. Om han fortsätter röka på så blir antagligen soc inkopplat, kanske blir det umgänge med stödperson.

Någon som röker på hade jag personligen lämnat direkt då jag är helt anti droger.

Har förstått att det är omöjligt att hjälpa någon som inte vill. Det har dränerat mig totalt på energi.

Vi har både stora och små barn. Kan inte tänka mig att vara utan dom varannan vecka :(.
  • Anonym (L)
    Robert 558 skrev 2021-09-16 10:04:14 följande:

Jag skulle inte göra så stor affär av att min partner rökte på då och då, givet att hon inte betedde sig som en idiot under tiden hon gjorde det. Kommer du utanför landets gränser så är stigmat kring detta inte lika stor som i Sverige, där de som röker på då och då ses som tunga narkomaner. Gå till USA till exempel, där handlar du detta lagligt. Eller ännu närmare, Holland, där du kan köpa en joint på cafét. Om detta är hans sätt att tackla alkoholen så ta emot den, men kräv att han söker hjälp för det som skaver. 

Jag har många i släkten som ser det som du. Och på ett sätt kan jag väl hålla med. Känns bara så tråkigt att så ofta umgås med någon som inte är hundra procent närvarande.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ut!) skrev 2021-10-03 18:52:17 följande:

Samma här! Alkis eller pundare.....spelar ingen roll.

Jag har valt att försöka göra allt för att hjälpa honom istället. Vi har trots allt en familj och ett långt liv ihop. Han vet att han har en chans kvar och har valt att ta den genom att söka hjälp för sitt beroende och sitt dåliga mående. Hade jag mått så dåligt som han gör nu så hade jag gått under helt om han lämnat mig utan stöd. Så det är upp till bevis nu. Ta tag i problemen så vi alla kan må bra igen, eller så blir han själv.
Svar på tråden Missbrukande man