Anonym (K) skrev 2021-09-15 19:13:30 följande:
Jag blir så provocerad av att allt numera ska vara könsneutralt. Jag tror att när barnen blir äldre och kan uttrycka vad dem gillar så kommer det här med vad de fått klä sig i för färger som yngre inte ha någon betydelse. Det har mer med barnets personlighet att göra.
Min dotter får dessutom höra hur söt hon är oavsett vad hon har på sig, så alltså inte enbart om hon har rosa eller klänning så det har nog inte så mycket med färgen på kläder att göra utan pga av ett inlärt beteende hos människor sedan långt tillbaka att berömma flickor för utseende och pojkar för egenskaper, och DET ser jag som ett mycket större problem än färgen på kläder.
Ja, jag håller med till viss del.
Det är just det här jag menade att man som flicka får uppnärkdamhet och bwkräftelse för utseende. Har ju inte med färgen i sig att göra
Däremot upplever jag att hon får lite mer av dwt då hon har tex en glittrig klänning. Jag bryr mig som sagt inte alls om hon dom flicka har rosa, tycker det vlir löjligt om man ska medvetet klä sin flicka i typiskt pojkiga kläder bara för att det skulle vara bättre.
Kännrr att flera missuppfattat vad jag menade var kanskw lite otydlig då det blev sånt fokus på färgerna just.
Jag tycker bara mig de att hon får mer av bekräftelse för utseende då jon jar sådana kläder, att folk vill ta kort hebbe osv. Att hon ska könna hon måste vara söt, och att hpn då förknippar dessa klöder med känslan av uppmärksamhet.
Spelar ju ingen roll om hon sedan väljer att klä sig i svart, men har fått lära sig att få uppmärksamhet för utseendet.
Hon har fått höra att ser ut som en prinsessa i en voss klänning, nu vill hon bara ha den klönningwn, spwglar sig o säger att hon är en prinsessa.
Att det redan ska komma att man ska klä sig utifrån hur andra gett en uppmärksamhet.
Hade ju lika gärna kunnat vara att alla sa att hon var så söt i en tröja med en traktor eller döskalle på. Och att hon då vill ha dom pågrund av uppmärksamheten att hon är fin o söt.