Kaga skrev 2021-09-13 23:22:03 följande:
Märkt att min snart 3 åriga flicka verkligen dras till det typiskt flickiga.
Rosa, glittrigt osv. Då vi är inne i en butik fastnar hon direkt där det hänger små rosa handväskor hårspännen allt " flickigt"
Skulle köpa mössa till henne och hon ville ha den med fjäril och glitter, försökte visa henne de andra mer " pojkiga" alternativen, men nej dom var mest läskiga.
Nu mer vill hon enbart klä sig i klänning, säger att hon är prinsessa osv.
Hursomhelst har jag lite blandade känslor inför detta och är lite nyfiken på om detta att hon dras till detta kommer helt naturligt eller att hon snappat upp att det " ska vara" så
Tänker på det här med att hon mest vill ha klänning att kanske hon märkt att då när hon haft klänning att folk ger henne extra uppmärksamhet, ofta gör ju vuxna så säger kanske åhhh va fin du är i den här klänning åh vad söt osv?
Vad har ni för tankar, är det medfött eller något hon redan lärt sig av oss vuxna utan att man tänkt på det?
Först och främst kan du fundera lite på varför du har blandade känslor inför att din dotter gillar rosa och prinsessor. Är det så att du tycker att det är lite sämre att gilla sånt än att gilla tex bilar och cyklar? Och om dy tycker så, har du funderat på vad det beror på? Varför tycker du att en pojkig mössa skulle vara bättre för henne än mössan hon själv valde? Är det lite sämre att vara en flickig flicka. Om du haft en pojke, skulle han fått välja den glittriga mössan, hade det då känts sämre om han velat ha en mössa med Spiderman?
Sen kan jag säga att för de allra flesta barn så går den här väldigt flickiga fasen oftast över och barnet börjar odla sina lite mer egna intressen och personlighetsdrag. Och även
pojkar kan snöa in på väldigt pojkiga saker i den åldern, men det är mer sällan nån har problem med det.
Jag tror inte att just rosa eller blått är medfött, men jag tror att i olika åldrar kan ha behov av att utveckla sin identitet genom att vara antingen väldigt flickig och bara gilla sånt som flickor "ska" gilla eller att få vara väldigt pojkig och bara gilla sånt som pojkar "ska" gilla. Och jag tror att det bästa man som förälder kan göra är att erbjuda alla alternativ som finns till barnet, men sen luta sig tillbaka och låta barnet välja och inte tvinga barnet varken in i eller ut ur en mall som man själv vill utan låta barnet får vara och utvecklas på sina egna premisser. .
När jag var liten hade jag bara bruna och orange kläder (70-tal) som jag hatade. Jag hade totalt dött av lycka om jag fått en rosa glittrig mössa med en fjäril på. Nu är jag vuxen och gillar brunt och orange, hade inte valt en glittrig rosa mössa med fjäril, nästan hellre gått utan mössa. Så man förändras ju genom livet.