• Stolt Farsa

Soldaterna i Afghanistan

Jag håller med Joe Biden att det var rätt att dra hem trupperna efter ett 20 år långt krig som inte går att vinna. Han har ju sagt att han inte vill riskera livet på en ny generation soldater.

Trots att jag håller med honom har jag för skojs skull funderat på hur ett motargument mot detta skulle kunna se ut.

Jag antar att alla USA trupper i Afghanistan är yrkessoldater. Dvs de har som jobb att utsätta sig för risk och får bra betalt för det plus en hel del utlandstraktamenten. Det är ju inte "vanliga" amerikaner med andra jobb som de tvingat att pausa eller ta tjänstledigt ifrån för att resa till Afghanistan

• Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan
  • Anonym (ojhb)

Kul att du tycker det var ett klokt val. Vi som kan något om detta är alla ense om att det inte är ett smart drag. 
    Titta bara vad som hänt, detta visste alla som jobbat inom militären, gjort utlandstjänst (oavsett vilket land man kommer ifrån). 

Tycker du skall kolla på dokumentärerna som finns på netflix och på andra ställen från hur, då framförallt, amerikanska styrkorna tränar upp afghanska styrkorna och vilka problem de har.

Värst är väl när en polischef mördar 3 te-pojkar under 12år efter de försökt förgifta honom efter årtal av våldtäkter. 

Du måste vara kvar i landet i minst 3 generationer, först då kan du skapa en förändring. Går inte lära gamla hundar sitta, utan du måste lära dem från barnsben. Därav tre generationer. 

• Jimpan86

Dom får knappt några pengar alls. Kan tänka mig att dom har använt afghanistan lite mer som en training ground. Två flugor i en smäll där folk kan få träna, o samtidigt bekämpa terrorismen. 

• Stolt Farsa
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 15:21:52 följande:

Dom får knappt några pengar alls. Kan tänka mig att dom har använt afghanistan lite mer som en training ground. Två flugor i en smäll där folk kan få träna, o samtidigt bekämpa terrorismen. 

Ok. Hur vet du det? Att de inte får några pengar alls? Deras yrke är ju att vara soldater?
  • Stolt Farsa
    Anonym (ojhb) skrev 2021-09-12 15:19:22 följande:

Kul att du tycker det var ett klokt val. Vi som kan något om detta är alla ense om att det inte är ett smart drag. 

Titta bara vad som hänt, detta visste alla som jobbat inom militären, gjort utlandstjänst (oavsett vilket land man kommer ifrån). 

Tycker du skall kolla på dokumentärerna som finns på netflix och på andra ställen från hur, då framförallt, amerikanska styrkorna tränar upp afghanska styrkorna och vilka problem de har.

Värst är väl när en polischef mördar 3 te-pojkar under 12år efter de försökt förgifta honom efter årtal av våldtäkter. 

Du måste vara kvar i landet i minst 3 generationer, först då kan du skapa en förändring. Går inte lära gamla hundar sitta, utan du måste lära dem från barnsben. Därav tre generationer. 

Ok så det du säger här är något som Joe Biden inte har förstått? Han skulle alltså stannat 10 år till?
  • Jimpan86
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 15:30:52 följande:
    Ok. Hur vet du det? Att de inte får några pengar alls? Deras yrke är ju att vara soldater?
    Skillnade på "inte få några pengar alls" och att "knappt få betalt alls".

Har hört från flera videos och andra soldater på youtube att dom som är i afghanistan knappt får några pengar alls. Det gör att när dom kommer tillbaka sen har svårt att resa sig upp igen fötterna.

Man kan ju tro att det borde vara "wow, åka till afghanistan i några år och bekämpa terrorismen, sen komma hem till ens hemland och kunna köpa sig en helt ny villa.".

Men enligt vad alla säger bland dom som har lite erfarenhet så stämmer det ju inte alls.
  • Jimpan86

Dom slåss för typ kaffepengar. 

• AndreaBD
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 15:52:28 följande:

Dom slåss för typ kaffepengar. 

Nej, det gör de inte. Jag känner någon som är amerikansk yrkessoldat. Vet inte exakt hur mycket han tjänar, men de har självklart en bra lön och får dessutom gå i pension ganska tidigt. 
  • Jimpan86
    AndreaBD skrev 2021-09-12 16:33:48 följande:
    Nej, det gör de inte. Jag känner någon som är amerikansk yrkessoldat. Vet inte exakt hur mycket han tjänar, men de har självklart en bra lön och får dessutom gå i pension ganska tidigt. 
    Okej, och hur lätt är det för dom att starta upp ett liv igen när dom kommer tillbaka? 

Har hört att dom flesta flyttar in hos sina föräldrar, eller skaffar någon liten lägenhet någonstans för att det är allt dom har råd med.
  • Anonym (Mj)
    Anonym (ojhb) skrev 2021-09-12 15:19:22 följande:

Och här är väl problemet. Väldigt lite påtaglig nationsbyggande på 20 år. Intresset för kolonialisering litet, Intresset att spendera liv och pengar under 3 generation är låg.

Bättre dra sig ur istället för att kasta fler liv och mer pengar i ett svart hål. 
  • AndreaBD
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 16:35:59 följande:
    Okej, och hur lätt är det för dom att starta upp ett liv igen när dom kommer tillbaka? 

Har hört att dom flesta flyttar in hos sina föräldrar, eller skaffar någon liten lägenhet någonstans för att det är allt dom har råd med.
    De är yrkessoldater! Det innebär att de har jobb, många har en fru och barn. Kan hända att de som är singel hyr ut sin bostad eller ger upp den och skaffar en ny när de kommer tillbaka. Men det finns ingen anledning varför de inte skulle ha råd.   
Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan