• AndreaBD

Soldaterna i Afghanistan

Jimpan86 skrev 2021-09-12 15:52:28 följande:

Dom slåss för typ kaffepengar. 

Nej, det gör de inte. Jag känner någon som är amerikansk yrkessoldat. Vet inte exakt hur mycket han tjänar, men de har självklart en bra lön och får dessutom gå i pension ganska tidigt. 
  • AndreaBD
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 16:35:59 följande:
    Okej, och hur lätt är det för dom att starta upp ett liv igen när dom kommer tillbaka? 

Har hört att dom flesta flyttar in hos sina föräldrar, eller skaffar någon liten lägenhet någonstans för att det är allt dom har råd med.
    De är yrkessoldater! Det innebär att de har jobb, många har en fru och barn. Kan hända att de som är singel hyr ut sin bostad eller ger upp den och skaffar en ny när de kommer tillbaka. Men det finns ingen anledning varför de inte skulle ha råd.   
  • AndreaBD
    Jimpan86 skrev 2021-09-12 17:50:25 följande:
    Kollade upp lite siffror här.
    Beroende på rank, hur länge man har varit med och vad man gör utöver det. Så drar varje människa in olika löner.
    14 146kr i månaden drar dom in som vanlig dödlig där.

Det betyder att efter två år i service, (När dom nu inte behöver betala skatt) så betyder det att dom kommer ut med 339,504 svenska kronor. 

Det är 39,312 dollar. Dom lyckas tjäna.. 

Vad har man råd till med det i USA?

En bil ungefär... 

"In the United States, the average selling price for a new light vehicle cam to around 38,960 U.S. Dollars in 2020. New light vehicles were about 5.4 percent more expensive in 2020 than in 2019.

Så nej. Än är jag inte övertygad.
    Och om de är på en utlandsinsats, så har de inga utgifter där. De får ju mat och boende och även kläder. Så de kan lägga alla dessa pengar på hög. Hur mycket kan andra människor spara i månaden?  Plus att de sedan går i pension när de är..... 50? 

Och jag tror inte att de bara får 14000 om de är på hemmaplan ett tag, kanske är utbildare eller så. Det finns säkert höga tillägg då. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-09-13 02:04:17 följande:
    Tillägg för vad?

Om du nu vet att amerikanska soldater tjänar bättre så kan du väl presentera fakta som går att kontrollera?!

De amerikanska förhållandena är inte unika, soldatyrket är ofta rätt dåligt betalt, även i Sverige.
    Det är inte jag som började diskussionen om hur mycket de tjänar. Det är han som påstod att de bara får kaffepengar som får presentera fakta. Jag sa bara att jag känner i alla fall en person som varit amerikansk yrkessoldat och som tyckte att det var värt att satsa på.  Okej, han skrev nån siffra om drygt 14.000. Men då skulle ju inte många tycka att det var värt det.  Dessutom tänkte jag att det säkert finns någon här som vet det mer exakt än jag, och jag misstänker att det inte är helt lätt att få fram det genom att googla. Det kan vara invecklat. Och Flash Gordon verkar ju veta mer.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2021-09-13 08:54:30 följande:

Tjänstgör du i 20 år så får du livslång pension av staten.

Du kan alltså gå direkt från High School som 18-åring, var i det militära i 20 år och som 38-åring bli pensionär med livstidspension.

DET lockar förstås.
  • AndreaBD
    Flash Gordon skrev 2021-09-13 09:18:22 följande:
    Och vid 38 kan du ta ett nytt jobb och ha pensionen som extrainkomst.
    Precis. Det är som idrottsmän/-kvinnor. De kan inte heller hålla på tills de är i pensionsåldern. Däremot får de väl ingen statlig pension. 
Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan