Inlägg från: Anonym (bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bonusmamma)

Vad är rimligt?

När vi diskuterar vår bonusfamiljs vanor blir det ofta laddat och snabbt gå-i-försvar från båda håll. Vill knappt ta upp något längre med min man men har stort behov av att diskutera, fråga, höra hur andra fixar det. Jag vill inte göra en karikatyr eller överdriva problemen heller. Att gå i familjeterapi är ett alternativ men har inte tagit steget.

Min man har två barn sedan tidigare och de är snart 9 och 13. Nioåringen och pappan delar en 180 säng för så har de alltid haft det och hon vill inte sova i egen säng. Jag sover på soffan när han har barnen. Han har dem varannan vecka. Om detta blir det bråk när jag tar upp det, så...väntar och väntar tills den berömda dagen då hon frivilligt är "för stor för att sova med pappa."

Hon torkar inte sig själv då hon bajsat utan ropar på pappa och han kommer farande och torkar.

Båda barnen är välfungerande i skola och har inga diagnoser. Men de tävlar om vem som får vara pappas favorit och de har ett sätt som känns konstigt för mig, lite gränslöst eller vad man ska säga. Ibland bara jättekul och roligt att de är så pappakära men ibland kan jag känna att han inte haft vett att sätta gränser och att det går ut över vår relation. När de är med mamman varannan vecka kan det plinga i telefonen på sängbordet efter midnatt och då är det äldsta tjejen som sätter igång med sms-bombanden. Han smsar alltid tillbaka och så kan det hålla på i nån timme. Även om vi precis skulle ha sex kan det inre vänta att besvara hennes frågor om det går att beställa en sak från nätet och vart de ska äta i helgen och...ja, tusen krav kommer och han är på och det skickas hjärtan och under tiden går jag undan. Om han inte svarar direkt kan smsen ta en annan vändning, nämligen "men svara då din jävel" "fyfan du e fucking idiot jag tänker inte träffa dig nå mer" "du är inte min pappa jag hatar dig" men han verkar inte göra annat än köpa den där extra presenten, ladda ner extra spel, och skickar hjärtan tills hon blir nöjd.

Han kan inte ta in att barnen trots allt har det bra hos sin mamma utan veckan han bor med dem är det de som får bestämma precis allt på schemat. Han brukar fråga mig i sista minuten om jag vill följa med på det som de redan bestämt. Jag har inget att säga till om. Jag vet aldrig hur helgerna kommer bli. Man vaknar och plötsligt packas det grejer och hemmet är fullt av förväntan. Så kommer det: "ja vi hade tänkt åka till X-stad för att gå på Y event, barnen tycker ju det är så roligt. Vill du följa med?"

Då kan jag känna att okej, om det var så ibland. Men det är så varenda dag barnen flyttar in,dvs lite mer än 50% av vårt liv. Om jag tar upp att jag tycker det känns fel säger han att ja men du får ju hela mig varannan vecka och de får mig bara 25% eftersom de är två, eller ja, ni får dela mig på tre varannan vecka så du har mig 66% av tiden och de har mig bara 16%, så tycker inte du ska klaga."

Sommarlovet planerade han efter vad barnen ville göra och jag fick förfrågan om jag skulle hänga med, ställd genom barnen. Stannade hemma. Vi gjorde inget gemensamt utan barnen. Ingen resa ihop. En gång åkte vi på fest ensamma och hans dotter som då var hos sin mamma fick under kvällen reda på att pappa var på kalas utan henne - hon blev så avundsjuk att hon höll oss vakna hela natten med sms och telefonsamtal om vilken jävla svikare han var. Han svalde betet och gick därefter in för att överkompensera henne och gå henne till mötes i en rad krav. När jag fått grepp om sättet hon uttrycker sig är det snarast som en extremt svartsjuk flickvän låter i sina värsta stunder, och sätter han bemöter det på är liksom lika mycket mer åt flickvän/pojkvänhållet.

Men du vet väl att jag älskar dig?

Huuuur? Jag ska aldrig glömma att du svek mig! Lova att du tar med mig på nästa fest!!!! Lova!

Jag lovar, min älskling

osv

Jag undrar när detta går över? Och skilsmässan för många år sen var odramatisk och smidig. Jag har funnits med i bilden i flera år. Är inte ny för dem. Det verkar ändå inte gå in i någon tryggare fas? Hur ska jag förhålla mig? Kan de lära sig acceptera? Kan hN, jag, vi komma bort från den här jobbiga stämningen? Hur lär han sig portionera ut bekräftelse? Måste det kännas som en tävling där "om du gjort det med henne måste du betala mig mer i månadspeng" som de kör med. Dvs det ska kosta honom om vi två har det bra. Och han verkar inte fatta hur konstigt det blir?

• Svar på tråden Vad är rimligt?
  • Anonym (bonusmamma)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-09 21:14:13 följande:

Vissa saker har han rätt i. Som att barnen får mycket mycket mindre av honom än vad du får. Du får ha honom ensam 50% av tiden. Barnen får aldrig ha honom för sig själv, så att fokus ligger på barnen när de är där är ändå fullt rimligt kan jag tycka.

Andra saker du beskriver skulle jag betrakta som att de hämmas utvecklingsmässigt på ett sätt som inte är sunt. Att inte kunna sova själv eller torka sig i röven när man är 9 kan man undra över. Antingen hämmas hon i sin utveckling av sina föräldrar eller så kanske det finns nåt funktionshinder.

Att överösa av fula ord eller hot för att man har ett liv under mamma vecka eller inte svarar omedelbart på sms låter inte heller sunt.

Barnen har varsin, som de kallar det, ensamdag i veckan med sin pappa. Han lämnar jobbet vid 15-snåret under barnveckorna och så åker de på tu man hand och gör det som barnet önskar. Ofta Mc Donalds + lekland eller finare restaurang och shoppingrunda. Barnen får vara uppe sent. Så sent de vill egentligen. De somnar tillsammans. Vi får inte en stund tillsammans och vi pratar inte under den veckan barnen kommer. De befinner sig alltid högst en meter från pappa. Nu börjar det bli en tävling om vem som får sitta bredvid honom i framsätet, och ja, jag orkar inte. Under de veckor han inte har barnen jobbar han över, eftersom saker får stå tillbaka när han har barnen. Även helger. Så vi hinner inte prata, gå ut, ha det trevligt, då heller. Vi har, som par, haft tre planerade "kul saker" att göra under åren ihop. Hans barn får 16 dagars planerade kul saker ihop i månaden. Om man nu ska hålla på och räkna tiden på det sättet.

Det som förvånar mig lite är att han inte tänker på hur situationen skulle bli om det tog slut. Skulle verkligen barnen må bättre av det? De kanske tror att de önskar det, men det hade inte varit bättre.

Håller biologiska kärnfamiljer på så? Att pappa säger till mamma "Du får mig 62%, så gnäll inte att jag tar semestern och åker till Danmark med barnen utan dig".

Är det vanligt att föräldrarna har skilda sovrum för att en av föräldrarna vill mysa varje natt med barnen långt upp i skolåldern? osv.
  • Anonym (bonusmamma)

Om vi skulle sätta oss alla tre vuxna, utan barn, och diskutera, (för det första en praktisk omöjlighet, barnen är ju antingen med oss eller med mamman så det finns ingen tid) är jag rädd att det blir jag mot dem. Bonusmamma mot biologiska föräldrar.

Om jag bara pratar med henne känner jag att jag sviker min man. Och pratar jag med honom, det är inte "om", det gör jag ju, men han tar inte till sig det och det blir tyvärr ofta bråk efteråt. Han vill så väl och är jättesnäll men nånting behöver ändras. Är ju hellre ihop med en snäll rentav mesig man än en elak och taskig.

Är det någon annan här som har erfarenhet att initiera diskussioner kring barnen med bioföräldrarna och hur togs det emot? Blev det bra eller ångrar ni att ni tog upp det?

• Anonym (bonusmamma)
    Anonym (S) skrev 2021-09-10 22:28:22 följande:

Har inte dottern samma taskiga attityd mot mamman? Förmodligen har hon ju det, och mamman kanske tycker det är skönt att ni tar upp det och att ni kan gemensamt diskutera hur ni ska hantera det. För oss har det tagits väl emot när vi pratat om nåt med mamman, ex läxvägran, skärmtid, och hon har upplevt samma.

Hm. Det är så jag skulle vilja ha det.. Men långt ifrån min situation. Han driver Familjen AB med henne och jag har ingen insyn i hur de resonerar.
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (äxå BM) skrev 2021-09-11 06:21:37 följande:

-alla planer som görs bestämmer antingen jag och pappa först, eller så stämmer han av med mig om han och barnen har pratat om nåt, innan det är spikat.

- alla 3 vuxna har en chatgrupp ihop där saker som rör barnen tas upp så alla är informerade.

-barnen vill gärna sova med pappa, och får göra det ibland, men det är vi vuxna som bestämmer när/hur ofta.

?

Tack! Det är bra med konkreta exempel på hur man kan ordna det.

Vi har det då som du förstått annorlunda. Han och barnen (och mamman till barnen) spikar alla planer och sen meddelar han mig. Take it or leave it.

Exempel:

Han har barnfri dag. Men.

"Imorrn ska vi åka till grannstaden för (stora tjejen) ville gå till nånting."

"Men vi hade ju bestämt att du och jag skulle..."

"Ja men det blev ändrade planer."

...

"Imorrn ska vi åka till Kolmården/Skansen etc. Du får såklart följa med!"

"okej, kul, men... vilken tid tänkte ni?"

"Vi sticker vid 10."

Har inget att sätta emot med hur/var/när. Följer med.

Så går vi in i bilen och stora tjejen kräver att få sitta i framsätet bredvid pappa under bilfärden. Hon vill att de två ska lyssna på musik och hon får köra din playlist, får hon inte det blir hon ett monster av surhet. Han förkunnar att ja men hon älskar ju att åka bil på natten de två ensamma och att det är såååå mysigt när de lyssnar på hennes låtar.

Så är det hela tiden och det går inte att diskutera utan att det blir megabråk. Jag försöker förstå varifrån det kommer och varför. Och såklart, kastade ut frågan här för stt bolla lite tankar och funderingar.

Men jag älskar honom väldigt mycket och vi har det oftast väldigt bra ihop. Han är en fin person. Generellt brukar folk som ser oss ihop reagera över att vi tycks nykära efter flera år ihop. Det jag tar upp är det jag skulle vilja ändra.
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (E) skrev 2021-09-11 12:39:52 följande:

Ungarna sover väl om natten som alla andra....?

Nej, du ska inte prata med henne. Du ska prata med din man. Om du inte når fram får du hitta andra sätt att lägga fram det, om du behöver hjälp finns familjeterapi.

Det finns män som inte är taskiga bara för att de inte är mesiga. Normala kallas de.

Föräldrarna somnar med barnen. Det är inte så att barnen har en läggtid och sen finns det utrymme för vuxentid när barnen somnat. Äldsta tjejen sitter uppe och bevakar att man inte pussas på fredagkväll. Hon brukar dra in täcken till vardagsrummet och lägga sig på soffan om vi sitter där. Om vi sätter oss i köket på fredagkväll kommer båda, eller bara en och vill vara med. Sen somnar hon inte utan min man kroknar först. Det är ju del av problemet, kanske i praktiken det som påverkar mest.

Vad jag förstått sover även mamman med ena dottern och det verkar inte finnas planer på att införskaffa en separat säng till dottern hos henne heller.
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (han låter sjuk) skrev 2021-09-11 13:42:44 följande:

Barn är barn men din man låter ärligt talat inte frisk

Jag hade aldrig valt att stanna hos en sån man, det han gör är ju sjukt, det är inte barnets fel för hon är ett barn men han som vuxen borde veta bättre, säg åt han att sluta eller så lämnar du, det han gör är fel både mot dig men framför allt mot sitt barn

Två barn har han! Jag vill inte kalla det sjukt men någon skrev att det låter som att han har en kompis/flickvän-relation med flickorna snarare än en föräldraroll och det håller jag helt med om. Precis så. Han ger dem inget (eller alltför lite!) motstånd. Har förstått att det kanske är vanligare om föräldrarna slåss om vårdnaden. Men det finns inget sådant i bakgrunden. Snarare tvärtom. Mamman lassar hellre över fler barndagar på honom och han vet mycket väl att han tagit mest ansvar över dem.

Så det är något annat som spökar.
Svar på tråden Vad är rimligt?