• Anonym (bonusmamma)

Vad är rimligt?

När vi diskuterar vår bonusfamiljs vanor blir det ofta laddat och snabbt gå-i-försvar från båda håll. Vill knappt ta upp något längre med min man men har stort behov av att diskutera, fråga, höra hur andra fixar det. Jag vill inte göra en karikatyr eller överdriva problemen heller. Att gå i familjeterapi är ett alternativ men har inte tagit steget.

Min man har två barn sedan tidigare och de är snart 9 och 13. Nioåringen och pappan delar en 180 säng för så har de alltid haft det och hon vill inte sova i egen säng. Jag sover på soffan när han har barnen. Han har dem varannan vecka. Om detta blir det bråk när jag tar upp det, så...väntar och väntar tills den berömda dagen då hon frivilligt är "för stor för att sova med pappa."

Hon torkar inte sig själv då hon bajsat utan ropar på pappa och han kommer farande och torkar.

Båda barnen är välfungerande i skola och har inga diagnoser. Men de tävlar om vem som får vara pappas favorit och de har ett sätt som känns konstigt för mig, lite gränslöst eller vad man ska säga. Ibland bara jättekul och roligt att de är så pappakära men ibland kan jag känna att han inte haft vett att sätta gränser och att det går ut över vår relation. När de är med mamman varannan vecka kan det plinga i telefonen på sängbordet efter midnatt och då är det äldsta tjejen som sätter igång med sms-bombanden. Han smsar alltid tillbaka och så kan det hålla på i nån timme. Även om vi precis skulle ha sex kan det inre vänta att besvara hennes frågor om det går att beställa en sak från nätet och vart de ska äta i helgen och...ja, tusen krav kommer och han är på och det skickas hjärtan och under tiden går jag undan. Om han inte svarar direkt kan smsen ta en annan vändning, nämligen "men svara då din jävel" "fyfan du e fucking idiot jag tänker inte träffa dig nå mer" "du är inte min pappa jag hatar dig" men han verkar inte göra annat än köpa den där extra presenten, ladda ner extra spel, och skickar hjärtan tills hon blir nöjd.

Han kan inte ta in att barnen trots allt har det bra hos sin mamma utan veckan han bor med dem är det de som får bestämma precis allt på schemat. Han brukar fråga mig i sista minuten om jag vill följa med på det som de redan bestämt. Jag har inget att säga till om. Jag vet aldrig hur helgerna kommer bli. Man vaknar och plötsligt packas det grejer och hemmet är fullt av förväntan. Så kommer det: "ja vi hade tänkt åka till X-stad för att gå på Y event, barnen tycker ju det är så roligt. Vill du följa med?"

Då kan jag känna att okej, om det var så ibland. Men det är så varenda dag barnen flyttar in,dvs lite mer än 50% av vårt liv. Om jag tar upp att jag tycker det känns fel säger han att ja men du får ju hela mig varannan vecka och de får mig bara 25% eftersom de är två, eller ja, ni får dela mig på tre varannan vecka så du har mig 66% av tiden och de har mig bara 16%, så tycker inte du ska klaga."

Sommarlovet planerade han efter vad barnen ville göra och jag fick förfrågan om jag skulle hänga med, ställd genom barnen. Stannade hemma. Vi gjorde inget gemensamt utan barnen. Ingen resa ihop. En gång åkte vi på fest ensamma och hans dotter som då var hos sin mamma fick under kvällen reda på att pappa var på kalas utan henne - hon blev så avundsjuk att hon höll oss vakna hela natten med sms och telefonsamtal om vilken jävla svikare han var. Han svalde betet och gick därefter in för att överkompensera henne och gå henne till mötes i en rad krav. När jag fått grepp om sättet hon uttrycker sig är det snarast som en extremt svartsjuk flickvän låter i sina värsta stunder, och sätter han bemöter det på är liksom lika mycket mer åt flickvän/pojkvänhållet.

Men du vet väl att jag älskar dig?

Huuuur? Jag ska aldrig glömma att du svek mig! Lova att du tar med mig på nästa fest!!!! Lova!

Jag lovar, min älskling

osv

Jag undrar när detta går över? Och skilsmässan för många år sen var odramatisk och smidig. Jag har funnits med i bilden i flera år. Är inte ny för dem. Det verkar ändå inte gå in i någon tryggare fas? Hur ska jag förhålla mig? Kan de lära sig acceptera? Kan hN, jag, vi komma bort från den här jobbiga stämningen? Hur lär han sig portionera ut bekräftelse? Måste det kännas som en tävling där "om du gjort det med henne måste du betala mig mer i månadspeng" som de kör med. Dvs det ska kosta honom om vi två har det bra. Och han verkar inte fatta hur konstigt det blir?

• Svar på tråden Vad är rimligt?
  • Anonym (Hua)

Men usch, har det inte löst sig än? Kommer ihåg att du skrivit om honom och bonusungarna förut.

Vad ser du hos honom egentligen? Jag skulle bli så avtänd av hans mjäkiga äckliga tafatta stil och dumpat förlängesen. Ryggradslös och gränslös.

Helt jävla hunsad och värre kommmer det bli.

Vänta tills ungarna är 15 så ska du se på pappa-flickvän relationer. Nä fyfan.

Lämna för he...!!

• Drottningen1970

Vissa saker har han rätt i. Som att barnen får mycket mycket mindre av honom än vad du får. Du får ha honom ensam 50% av tiden. Barnen får aldrig ha honom för sig själv, så att fokus ligger på barnen när de är där är ändå fullt rimligt kan jag tycka.

Andra saker du beskriver skulle jag betrakta som att de hämmas utvecklingsmässigt på ett sätt som inte är sunt. Att inte kunna sova själv eller torka sig i röven när man är 9 kan man undra över. Antingen hämmas hon i sin utveckling av sina föräldrar eller så kanske det finns nåt funktionshinder.

Att överösa av fula ord eller hot för att man har ett liv under mamma vecka eller inte svarar omedelbart på sms låter inte heller sunt.

• Anonym (Em)

Det där låter ju helt stört! Det går nog aldrig över tyvärr. Såvida inte pappan börjar sätta gränser dvs. Och att torka en 9-åring efter toabesök, finner inga ord! Så absurt. Han kan ju börja sätta gränsen där.

Sen gällande natten vore det väl rimligt om barnet somnat i sin säng, men får lägga sig intill pappan om hon vaknar. Då kan pappan lägga sig i mitten. Självklart ska du kunna sova i din säng. Annars får väl pappan sova i dotterns säng så att du kan sova i eran säng.

Angående äldsta dottern så måste han ju skärpa till sig! Är han en pappa eller är han en jämnårig som gör vad som helst för att få vara med henne?

Jag är själv uppväxt med skilda föräldrar och är det även själv så jag har mina barn varannan vecka. Det beteendet du beskriver är ingenting jag känner igen.

• Anonym (aaa)

Stackars barn som får en så skev bild av hur man ska bete sig. Hur är mamman, kan du prata med henne? Vet hon om att pappan och äldsta skriver till varann mitt i nätterna tex? Kan yngsta barnet torka sig själv hemma hos henne? osv osv 

Pappan skulle behöva utsätts för en intervention, för han fattar ju inte hur han gör barnen en björntjänst. 

• Anonym (bonusmamma)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-09 21:14:13 följande:

Vissa saker har han rätt i. Som att barnen får mycket mycket mindre av honom än vad du får. Du får ha honom ensam 50% av tiden. Barnen får aldrig ha honom för sig själv, så att fokus ligger på barnen när de är där är ändå fullt rimligt kan jag tycka.

Andra saker du beskriver skulle jag betrakta som att de hämmas utvecklingsmässigt på ett sätt som inte är sunt. Att inte kunna sova själv eller torka sig i röven när man är 9 kan man undra över. Antingen hämmas hon i sin utveckling av sina föräldrar eller så kanske det finns nåt funktionshinder.

Att överösa av fula ord eller hot för att man har ett liv under mamma vecka eller inte svarar omedelbart på sms låter inte heller sunt.

Barnen har varsin, som de kallar det, ensamdag i veckan med sin pappa. Han lämnar jobbet vid 15-snåret under barnveckorna och så åker de på tu man hand och gör det som barnet önskar. Ofta Mc Donalds + lekland eller finare restaurang och shoppingrunda. Barnen får vara uppe sent. Så sent de vill egentligen. De somnar tillsammans. Vi får inte en stund tillsammans och vi pratar inte under den veckan barnen kommer. De befinner sig alltid högst en meter från pappa. Nu börjar det bli en tävling om vem som får sitta bredvid honom i framsätet, och ja, jag orkar inte. Under de veckor han inte har barnen jobbar han över, eftersom saker får stå tillbaka när han har barnen. Även helger. Så vi hinner inte prata, gå ut, ha det trevligt, då heller. Vi har, som par, haft tre planerade "kul saker" att göra under åren ihop. Hans barn får 16 dagars planerade kul saker ihop i månaden. Om man nu ska hålla på och räkna tiden på det sättet.

Det som förvånar mig lite är att han inte tänker på hur situationen skulle bli om det tog slut. Skulle verkligen barnen må bättre av det? De kanske tror att de önskar det, men det hade inte varit bättre.

Håller biologiska kärnfamiljer på så? Att pappa säger till mamma "Du får mig 62%, så gnäll inte att jag tar semestern och åker till Danmark med barnen utan dig".

Är det vanligt att föräldrarna har skilda sovrum för att en av föräldrarna vill mysa varje natt med barnen långt upp i skolåldern? osv.
  • Glinda från Oz

Även om 9- åringen inte har en diagnos på papper misstänker jag starkt att det är något sådant. De flesta 9- åringar skulle skämmas ögonen ur sig om föräldrarna ville hjälpa dem på toa, hon kräver det helt ogenerat. Att hon inte klarar av att sova själv alls är också ett tecken på att något är fel. Missförstå mig inte, många barn i den åldern och äldre sover med föräldrarna vissa nätter men inte varje natt. Det är heller inte normalt att vara så krävande. BUP borde kontaktas snarast möjligt. 

• Spucks

Jag får rysningar när jag läser det. Det låter nästan incestuös.

• Anonym (Nej inte rimligt)

Jag instämmer i det som andra sagt, hans relation till sina barn känns inte helt hälsosam. Men det är nog inte något du kan påverka. Så antingen får du acceptera eller lämna.

• Anonym (S)

Han måste ju lära sig att sätta gränser. Låter inte bra att barnen styr honom så och manipulerar honom.

9-åringen ska kunna torka sig själv, han kan väl prata med deras mamma och höra hur hon gör.

Min bonus sover också med pappan, mycket pga att småsyskonen sover med mamman så hon känner sig utanför, men det kommer ge sig.

Han måste sätta ner foten till den äldre. Det är inte ok att prata så till sin förälder och han måste agera förälder och säga ifrån. I värsta fall får hon väl bo nån vecka extra hos mamman då om hon blir arg. Han behöver nog prata med mamman så inte barnen spelar ut dem mot varandra.

Svar på tråden Vad är rimligt?