Inlägg från: Anonym (Tålamod) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tålamod)

Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22

Det är väldigt stor skillnad på att hinna jobba lite innan barn kommer. Så se till att tjejen faktiskt hinner få lite inkomst och bli klar med gymnasiet.

Att ha jobbat gör väldigt stor skillnad på möjligheten att lyckas få jobb framöver.

Det är dessutom inte dumt att faktiskt fundera över att utbilda sig samtidigt som man är småbarnsförälder. Just på högskola brukar det gå rätt bra att kombinera

• Anonym (Tålamod)
    roligapappan skrev 2021-09-09 13:48:44 följande:

Varför skulle vi separera? 

Visst, jag kan ju bli sjukskriven men majoriteten av folk som jobbar är nästan aldrig sjuka en längre tid.

Det är ju flera tusentals som blir tillsammans och skaffar barn efter 6 månader när de är 30+ utan jobb eller sparade pengar men då helt plötsligt löser det sig.

Ursäkta min tråkiga ton men känner bara att om jag var 34 och hon 30 så hade ingen gett mig dessa råden...

Det händer mycket mellan 16 och 25 årsåldern, så oavsett om ni beslutar er för att försöka få barn väldigt snart, eller vänta i 5-6 år, så kommer ni växa och utvecklas som personer.

Eftersom ni varit ett par i 3 år känner ni varandra väl, men de flesta över 30 minns ju hur mycket som händer mellan 18 och 25 och som förändrar vem man är.

Folk råder inte unga människor att försöka få barn, just för att det finns fördelar med att faktiskt vänta, precis som det faktiskt finns fördelar med att försöka få barn, när det är det man vill.

Vissa människor vill verkligen ha barn och har faktiskt ok förutsättningar.
  • Anonym (Tålamod)
    cosinus skrev 2021-09-09 16:01:42 följande:

Saker jag tycker man bör ha gjort innan man (planerat) skaffar barn.

*Flytta hemifrån och gärna bo själv i minst ett halvår

*Ha jobbat 8 månader, inte nödvändigtvis en fast anställning men så att man iaf får ut mer än bara lägstanivådagarna från FK.

*varit sambos en tid

Jag ser inga som helst problem med att skaffa barn när man är 22 eg, då kan man utan problem hunnit med alla punkter men är din flickvän 18 så tycker jag hon behöver skaffa sig lite stå-på-egna-ben-poäng först innan hon satsar på att bli förälder.

Alla vill inte resa och fara runt som unga och skaffar man barn när man är under 25 så har man både pengar och tid att resa med lite större barn eller själv när man är kring 40. Allt har sina för och nackdelar men just att gå från sitt föräldrahem till en ny familjebildning utan att ha fått erfarenheten av att stå på helt egna ben tror jag är dumt om det kan undvikas.

Väldigt bra punkter.

Sen är det ju väldigt ologiskt att flytta hemifrån till egen lägenhet, när man inget hellre vill än att bo ihop. Men själva grejen att faktiskt göra massa vuxen-grejer innan man försöker få barn är faktiskt rätt viktig.

För jag fattar absolut att du inte vill vänta tills du är 30 och det tycker jag inte heller du behöver sikta på. Däremot kan det vara väldigt bra att se till att ev. mamma till ditt/dina barn faktiskt hunnit växa upp tillräckligt och att hon inte bara drömmer om barn och faktiskt är en person som faktiskt inte riktigt förmår att vara en tillräckligt god förälder.

För man kan absolut plugga vidare även som förälder, man kan köpa hus när barnen är några år, man kan resa med barn osv. Men man kan inte byta ut den person man fick barnet/barnen med.
Svar på tråden Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22