Råd till ungt par som vill skaffa barn? 18/22
Din flickvän är alltså väldigt ung, eftersom hon fortfarande går i gymnasiet. Hur gammal är du? Är du verkligen beredd på att bli pappa och allt som det innebär? Eller är det bara på grund av att hon verkligen vill ha barn? Ska ni skaffa barn så bör det vara ett väl genomtänkt beslut och båda ska vilja ha barn.
Hon har ju inte så hög inkomst så om ni väljer att skaffa barn så blir det ju du som får stå för det mesta, vad gäller den ekonomiska biten. Åtminstone som det ser ut nu. Som en annan person skrev så har din flickvän väldigt låg lön, vilket innebär att hon kommer hamna på den lägsta nivån av föräldrapenningen. Då måste hon ha någon plan för hur hon ska klara ekonomin om det skulle bli så att ni gör slut och ja, vad händer om du blir sjukskriven? Hur klarar ni er då? Sådana här saker måste man tänka igenom och ta i beaktande innan man skaffar barn, annars blir det jobbigt.
Din flickvän borde utbilda sig eller skaffa sig en fast anställning innan hon skaffar barn. Det är bäst att etablera sig på arbetsmarknaden först. Ni är unga och har all tid i världen på er. Din flickvän är i den åldern då många festar och vill vara med sina vänner och även om din flickvän inte är en sådan person så kan det ju komma snart.
Jag antar att ni inte har varit sambos? Jag skulle inte skaffa barn med en partner som jag inte har bott med. Det är en sak att träffas när man vill och ha separata hem men det är en helt annan sak att faktiskt bo under samma tak och träffa varandra varenda dag. Då kan ni lättare lägga märke till dåliga sidor hos varandra. Du bör veta hur hon är att leva med under samma tak innan du väljer att skaffa barn med henne.
Är förhållandet bra och stabilt? Är du beredd på att ha kontakt med din flickvän i åtminstone 18 år framåt om det skulle bli så att ni gör slut? Skaffar ni barn så kommer ni att vara involverade i varandras liv under en väldigt lång tid, oavsett om ni håller ihop eller ej.
Att din flickvän inte vill vänta i flera år är hennes problem. Nu är det dags att vara realistisk och ha en hållbar, långsiktig plan. Ni är nog rätt unga och naiva. Tänk igenom det här ordentligt.
Jag håller med dina vänner och din familj. De kan tänka realistiskt och är inte lika naiva. I slutändan är det dock upp till dig och din flickvän hur ni väljer att göra.