roligapappan skrev 2021-09-09 13:48:44 följande:
Varför skulle vi separera?
Visst, jag kan ju bli sjukskriven men majoriteten av folk som jobbar är nästan aldrig sjuka en längre tid.
Det är ju flera tusentals som blir tillsammans och skaffar barn efter 6 månader när de är 30+ utan jobb eller sparade pengar men då helt plötsligt löser det sig.
Ursäkta min tråkiga ton men känner bara att om jag var 34 och hon 30 så hade ingen gett mig dessa råden...
Om hon varit 30 och du 34 så hade absolut rådet om att bo tillsammans kvarstått.
Om hon hade haft den låga lön hon har nu så hade också rådet kvarstått, förutsatt att hon på något sätt inte var sjuk och aldrig kommer kunna arbeta och därför aldrig kommer få högre inkomst än så.
Om ni hade varit ihop bara 6 månader i den åldern så hade jag också rått er att vänta några år.
Separation och sjukskrivning måste man alltid ha med i beräkningen. Du får en fästning och borrelia och är sjukriven flera månader? Vad som helst kan hända, du kan bli sjuk för resten av livet.
Ni måste klara er om du är sjukriven, eller för den delen blir av med arbetet och går på a-kassa
Jag tror inte nödvändigtvis att ni kommer separera för att ni är unga, utan detta är något man måste räkna med u alla relationer.
Om ni varit 35 och 39 så hafe jag nog kunnat börja tycka att det kan vara smart att skaffa barn oavsett förutsättningar om man nu faktiskt inte vill riskera att aldrig kunna få barn.