• Anonvm

Om du hade överflöd av pengar...

LadyJane skrev 2021-09-05 10:54:06 följande:

Definiera överflöd

Precis min tanke när jag läste TS

Jag tjänar i runda slängar dubbelt så mycket från mitt förvärvsarbete mot vad jag egentligen behöver för att bara leva. Det kan absolut anses "överflöd", det beror på hur man väljer att definiera.

Detta "överflöd" lägger jag dock utan minsta eftertanke på att sätta guldkant på mitt, min familjs och i viss mån mina vänners liv.
    Detta med att "hjälpa de som har det sämre" gör jag så det står mig upp i öronen redan via skatten.
  • Anonvm
    Agdaa skrev 2021-09-05 20:19:56 följande:
    Jag menar väsentligt mycket mer än man behöver till sig själv och sin familj så att man skulle ha gott om resurser att hjälpa andra.
    Då behöver vi även definiera vad man "behöver", detta har alla en egen måttstock till...

Den stora merparten av alla i detta land har i alla fall betydligt mer än vad de "behöver".
  • Anonvm
    Agdaa skrev 2021-09-06 00:11:31 följande:

100 miljoner för att göra nåt bra för mänskligheten

100 miljoner må låta och kännas som en stor summa för en privatperson, men på ett samhällsplan är det en fis i rymden som inte gör någon som helst märkbar skillnad.

Störst chans att pengarna faktiskt göra nytta/skillnad för mänskligheten är att satsa på forskning inom ett område där ett genombrott skulle innebära en revolution.
    Personligen skulle jag satsa på cancerbehandling, kärnkraft eller batteriteknik.
Svar på tråden Om du hade överflöd av pengar...