• S23

Gravid och ny på jobbet

Din sgi kommer inte bli lägre så länge du skyddar den.

När du blev uppsagd 2020, skrev du då in dig hos af direkt (och hade du arbetat 6 månader innan detta?

Samma sak när du blev arbetslös i sommar? Skrev du in dig hos af direkt? För om du inte gjort det så är risken att du nu har en nollad sgi. Och då behöver du arbeta 6 månader för att få en igen (8 för attb uppfylla 240-dagarsvillkprwt)

Jag skulle inte berätta förrän provanställningen är över. Du ger då arbetsgivaren chans att avsluta denna utan att riskera att anklagas för diskriminering (de kanske vill avsluta den av andra skäl) och är trygg själv i att inte BMI av med jobbet.

Sök arbete på100% om det är det du vill. Att du är gravid spelar ingen roll.

När det är rätt att börja arbeta igen är det bara du som kan avgöra. Det finns kvinnor som atbetar heltid redan efter 2 månader. Inget fel i det, man väljer som man själv känner

• S23
    Mortiscia80 skrev 2021-09-01 21:46:41 följande:

Jag läste fel ang din anställning ser jag nu, du har tre månader kvar av din provanställning och din graviditet kommer på ett eller annat sätt att vara känt av din arbetsgivare. Du får hoppas att de inte kommer att avbryta din tjänst mao.

Detta är vad jag förstår ts första graviditet och det är svikit inte omöjligt att det går att hemlighålla till vecka 20. (Jag hade kunnat hålla det hemligt hela graviditeten så det beror ju helt på mående och hur snabbt man faktiskt R mage)
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-09-01 22:02:51 följande:

Det beror lite på vilka kläder man har osv men i v 20 borde det synas på de flesta. Sedan har vi corona att tänka på, där ts kanske ändå måste/borde gå hem vid den tidpunkten.

Absolut. Det jag menar är att ts rimligen kan hålla det hemligt (inga av de perosner jag träffat som varit gravida med första har haft problem att dölja det i vecka 20 med rätt kläder) fram tills att hennes provanställning är slut för att vara säker på att den faktiskt inte avbryts.

Om hon nu blir avstängd vecka 20 så får hon väl gå på dagen isf
  • S23
    Humlan1990 skrev 2021-09-02 08:20:25 följande:

Tack för tips och så, jag tänker i vecka 13 när missfall risken har minskat så tror jag att jag berättar. Tror också som du sa att det är bättre att berätta och visa på öppenhet och vara ärlig, så det är bra stämning när jag kommer tillbaka, om jag nu vill jobba några timmar i veckan.

Om dom nu säger upp mig efter jag har berättat, så är det ingen arbetsplats man vill vara på ändå..

Även om jag aldrig kommer få veta varför, om det nu händer..

Så får ekonomin lösa sig på ett eller annat sätt..

Jag har jobbat i köpenhamn I 6år innan, alltid varit medlem i akassa I Danmark och Sverige, inget glapp mellan.

Om du jobbat i Danmark bör du kontrollera vad som gäller. Detta är utanför mina kunskaper.

Om det är så att detta inte ger dig sgi så skulle jag absolut vänta till provanställningens slut med att berätta för att slippa risken att stå utan sgi med lägsta föräldrapenning.

Jag förstår att du vill vara ärlig och berätta tidigare. (Och håller med i resonemanget om att det är en arbetsplats man kanske inte vill vara kvar på). Men det är inte orimligt att vänta till efter rul om det är det du skulle vilja.

Jag vill också uppmana dig att spela in ALLA samtal du nu har med chef och arbetsledning. Även sådant som bara handlar om att de är nöja med dig.

Och mycket viktigt att spela in när du berättar om

Graviditet och alla samtal efter detta, ifall de är klumpiga och faktiskt visar tydligt att det är på graviditeten så går det att driva en rättslig process sedan (om du inte är med i facket så gå med)
  • S23
    Sockerikaffet skrev 2021-09-02 08:50:43 följande:

Kolla också hur lång uppsägningstid du har, för har du tex en månad så måste de meddela dig att tjänsten inte övergår i fast senast en månad innan den gör det. Jag hade ingen mage att tala om i vecka 20 så det är inte säkert att det syns (fast jag vet att det är jättetydligt på vissa). Det är inte heller konstigt att man väntar till efter RUL med att berätta. Jag skulle inte ha sagt något innan tjänsten var säkrad.

Vid provanställning gäller inte uppsägningstid dock skall man informeras med 2 veckors varsel. Detta är dock inte mycket till garanti ändå. Om arbetsgivaren missar den två veckors tidsramen och informerar om avbruten provanställning dagen innan denna periods slut så får den anställde inte automatiskt tillsvidare utan det som händer är att arbetsgivaren måste betala lön tvpå veckor extra.

I ts läge skulle jag personligen vänta ifall det inte är uppenbart att jag är gravid. Det ger som sagt även arbetsgivaren möjlighet att avbryta provanställningen av andra skäl om det är vad de önskar utan att riskera att anklagas för diskriminering
  • S23
    Humlan1990 skrev 2021-09-02 20:41:18 följande:

Jag får ringa försäkringskassan för att se vad jag kan göra och kolla upp min SGI.

Jag vet inte om jag kan hålla de hemligt fram till vecka 20,har redan mage (sen innan, typ för mycket tacos mage) och om fostret växer så borde min mage bli ännu större och puta ut min klänning ännu mer..

Men får låta tiden gå och hoppas på det bästa.

Just nu oroar jag mig för missfall konstant och vill bara att allt ska gå bra.

Jag jobbar som boknings Coordinator på ett kontor.

Att du har mage sedan innan kan vara en fördel? växer den kanske man antar att du bara lagt på dig lite?

Om du brukar klä dig i tighta kläder kanske det är smart att börja med lite lösare redan nu innan folk ens kan ha börjat tänka tanken att spekulera?

Du skall naturligtvis alldeles oavsett sgi, rädsla att få förlängt osv inte tala om detta förrän du själv är trygg med det.

Det är MÅNGA som inte informerar före rul (framförallt om vi går tillbaka några år när få erbjöds ultraljud tidigare än så) så jag tycker verkligen inte du skall känna att det är fel att vänta med att berätta.

Du kanske heller inte jobbar så nära din chef? Isf mindre risk att denne ens skall börja spekulera.
  • S23
    Humlan1990 skrev 2021-09-03 15:08:48 följande:

Ja precis, min mage som redan är där hjälper ju lite och jag har sagt att jag är glad i socker osv.

Har ni tips på bra ursäkter att komma senare till jobbet typ 2 timmar senare?

Tänker tandläkaren är väl för uppenbart?

Du menar för bm? Tandläkare och läkare är väl rimliga anledningar.

Vill du ha en bra ursäkt om du måste förklara läkarbeslk så är urinvägsinfektion en bra grej. Det är dessutom inte orimligt att ?få igen? efter bara några veckor om du behöver vara borta mer
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 15:43:58 följande:

Jag hade faktiskt totalt tvekat på att berätta eller inte. För jag vill köra med öppna kort, samtidigt så vill jag ej bli diskriminerad.

Det är också kortsiktigt att "lura" arbetsgivaren, och faktiskt "bränna" broar.

Hur som helst hade jag satt mig med papper och penna och filat på + och minus om olika sätt att göra.

.....

Gällande att jobba som förälder till en bebis enstaka dagar går det alldeles ypperligt. För vissa.

Andra förvandlas till människor som faktiskt inte klarar det.

Själv anser jag inte att det är att ?lura? arbetsgivaren att vänta till efter rul.

Enligt svensk lag får en kvinna inte diskrimineras pga graviditet. Därför har jag inga som helst problem med att hålla graviditet hemligt för att undvika detta. Jag anser inte att man skall ha några samvetskval i den situationen.

Men förstår naturligtvis att man kan känna annorlunda
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:07:58 följande:

Fast vad man får göra och vad man vill göra är två helt olika grejer. Är det ett jobb som man faktiskt vet de letar efter någon som behöver just den befattningen och att man faktiskt inte verkligen vill jobba med just detta efter föräldraledighet kan det vara smartare att ha en god relation till arbetsgivaren i fråga och faktiskt vara tydlig med hur man tänkt.

Sen är det fullständigt rimligt att faktiskt inte berätta och det är ens rätt och naturligtvis inget att ha dåligt samvete över. MEN risken är att man faktiskt efter föräldraledighet faktiskt missgynnas. Exempelvis kan man placeras på en tjänst som faktiskt inte fungerar toppen för en och arbetsgivaren kan ge dåliga referenser. Arbetsgivaren kan bli sur.

Kanske är det smartare att arbetsgivaren avslutar ens anställning och att man då kan börja på ny kula?

Jag tänker att det är bättre med en anställning att gå tillbaka till, även om chefen är sur, än att eventuellt stå som arbetslös efter ledigheten. Och i ts fall dessutom riskera att hon nollar sin sgi.

Min åsikt är att en chef som blir sur för att inte få reda på graviditet förrän efter rul är ingen jag vill jobba för. Men hellre en anställning i grunden för en idiot till arbetsgivare än arbetslös.

Jag gissar att den arbetsgivare som är sur för att inte få veta förrän vecka 20 är samma arbetsgivare som skulle avsluta en provanställning pga graviditet. Så helt ärligt så ser jag ingen anledning att inte vänta med att berätta. En rimlig arbetsgivare kommer respektera valet från arbetstagaren som inte vill berätta förrän efter rul.

Själv har jag berättat på jobbet redan i vecka 6. Men jag har en tillsvidareanställning, är tvungen att berätta pga risker i arbetsmiljön.

Denna gång var jag föräldraledig och hade kunnat vänta till vecka 14 med att berätta (då jag skulle återgå till arbetet) men berättade redan i vecka 7 ändå för att ge arbetsgivaren en chans att behålla sommarjobbaren som vikarie.

Men jag tar ingen risk med att berätta detta mer än att arbetsgivaren vet om ifall jag får missfall. I ts fall är läget långt med komplicerat.

Och som sagt, jag förstår absolut att man inte vill undanhålla information om sin graviditet för arbetsgivaren
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:35:59 följande:

Det är orimligt att tro att man 0-ar sin SGI bara för att man blir av med ett jobb i en graviditet. På samma sätt som det är orimligt att tänka att de val man själv gör är precis samma som en annan människa bör göra.

TS, SGI beräknas ju på de arbeten hon har och har haft tillbaka i tiden och blir hon "mystiskt" arbetslös kan det ju vara så att hon har ett till A-kassa och lättare att faktiskt hitta lite extra-jobb under föräldraledigheten.

Den tjänst hon jobbar är dessutom endast på 75% och ev. är det faktiskt bättre att vara arbetssökande.

Ts har arbetat i Danmark tidigare och det är därför oklart om hon ens har en sgi (då hon inte arbetat i Sverige 6 månader ännu). Så jo. Om inte ts får räkna arbetet i Danmark till sgi så riskerar hon att inte ha en sgi.

Jag har full koll på sgi-reglerna. Dock inte på arbete utomlands varför jag uppmanat ts att kontakta försäkringskassan
  • S23
    Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:35:59 följande:

Det är orimligt att tro att man 0-ar sin SGI bara för att man blir av med ett jobb i en graviditet. På samma sätt som det är orimligt att tänka att de val man själv gör är precis samma som en annan människa bör göra.

TS, SGI beräknas ju på de arbeten hon har och har haft tillbaka i tiden och blir hon "mystiskt" arbetslös kan det ju vara så att hon har ett till A-kassa och lättare att faktiskt hitta lite extra-jobb under föräldraledigheten.

Den tjänst hon jobbar är dessutom endast på 75% och ev. är det faktiskt bättre att vara arbetssökande.

Det är troligen inte bättre att vara arbetssökande. Ts sgi kommer vara utifrån hennes 75% om hon inte tidigare atbetat 100% (om aebetet i Danmark räknas) och hon sett till att skydda sgi för de 25% hon nu inye arbetar.
  • S23

Ingenting hindrar heller ts från att söka anställningar på 100% samtidigt som hon fortsätter på sitt arbete på 75%

• S23
    Ebo88 skrev 2021-09-03 18:36:50 följande:

Du gör precis som du känner för TS !

Ända jag tänker på i denna situation är ifall du blir avstängd från jobbet i och med Corona. Jag vet inte hur det ser ut på ditt jobb som coordinator och om din chef kan säkerhetsanpassa, för det kan ju bli oerhört jobbigt för din chef om du försvinner efter rul runt v.20 och dom inte hinner hitta någon vikarie för dig.

Jag var vikarie på ett jobb och det skulle ha lett till fast anställning, men jag berättade att jag var gravid och fick inte förlängt och därmed inte fast tjänst? däremot så fick jag jobb direkt på annat ställe efter min mammaledighet, så det löste sig till det bättre. Förra jobbet var på annan ort dessutom och detta jobb är 20min gångavstånd hemifrån.

Så jag förstår dig, men kolla upp om fallet är att du blir avstängd och så att du inte lämnar din chef i en extremt knepig sitts, för det kanske skulle kunna påverka din provanställning om din chef skulle anse att du sätter denna i en svår sitts.

Jag hoppas allt löser sig för dig ts.

När ts är i vecka 20 är provanställningen slut och hon kan inte hamna i en knepig sits för att hon blir avstängd direkt.

Ville bara påpeka detta även om jag absolut tycker att du har en poäng.

Det som du själv utsattes för är diskriminering om du inte fick förlängt pga graviditeten. Om du har bevis på detta rådet jag dig att vända dig till do. För andras skull om inte annat för att arbetsgivare inte skall få bete sig på detta sätt
  • S23
    Ebo88 skrev 2021-09-03 18:58:41 följande:

Det är om hon kan följa det fram till v.20. Magen kan ploppa upp. Visserligen inget som behöver ske, men den kan.

Illamående, foglossning etc.

Jag gjorde det, men det fanns inte tillräckliga bevis. Jag hade vik fram till sista juli och skulle få ytterligare förlängt vikariat i augusti-december och då i december skulle jag bli fast.

Dom yrkade på att det fanns andra vikarier att välja, vilket det inte fanns och dom var kort om folk i en månad tills dom hittade en.

Jo det har du rätt i.

Men samtidigt. Om hon nu inte kan dölja det i vecka 15 så är det inte orimligt att ha väntat till dess med att berätta (och ur ta arbetsgivares perspektiv är det absolut inte självklart att ts vet att hon blir avstängd vecka 20 om hon nu blir det).

Som sagt. En arbetsgivare som blir sur över något sådant är den arbetcuvate som kommer olagligt avbryta provanställningen. Jag anser att ts inte har något att förlora på att vänta med att berätta.

Tråkigt att det inte ledde någon vart för dig
Svar på tråden Gravid och ny på jobbet