Lönnsirap skrev 2021-09-03 16:07:58 följande:
Fast vad man får göra och vad man vill göra är två helt olika grejer. Är det ett jobb som man faktiskt vet de letar efter någon som behöver just den befattningen och att man faktiskt inte verkligen vill jobba med just detta efter föräldraledighet kan det vara smartare att ha en god relation till arbetsgivaren i fråga och faktiskt vara tydlig med hur man tänkt.
Sen är det fullständigt rimligt att faktiskt inte berätta och det är ens rätt och naturligtvis inget att ha dåligt samvete över. MEN risken är att man faktiskt efter föräldraledighet faktiskt missgynnas. Exempelvis kan man placeras på en tjänst som faktiskt inte fungerar toppen för en och arbetsgivaren kan ge dåliga referenser. Arbetsgivaren kan bli sur.
Kanske är det smartare att arbetsgivaren avslutar ens anställning och att man då kan börja på ny kula?
Jag tänker att det är bättre med en anställning att gå tillbaka till, även om chefen är sur, än att eventuellt stå som arbetslös efter ledigheten. Och i ts fall dessutom riskera att hon nollar sin sgi.
Min åsikt är att en chef som blir sur för att inte få reda på graviditet förrän efter rul är ingen jag vill jobba för. Men hellre en anställning i grunden för en idiot till arbetsgivare än arbetslös.
Jag gissar att den arbetsgivare som är sur för att inte få veta förrän vecka 20 är samma arbetsgivare som skulle avsluta en provanställning pga graviditet. Så helt ärligt så ser jag ingen anledning att inte vänta med att berätta. En rimlig arbetsgivare kommer respektera valet från arbetstagaren som inte vill berätta förrän efter rul.
Själv har jag berättat på jobbet redan i vecka 6. Men jag har en tillsvidareanställning, är tvungen att berätta pga risker i arbetsmiljön.
Denna gång var jag föräldraledig och hade kunnat vänta till vecka 14 med att berätta (då jag skulle återgå till arbetet) men berättade redan i vecka 7 ändå för att ge arbetsgivaren en chans att behålla sommarjobbaren som vikarie.
Men jag tar ingen risk med att berätta detta mer än att arbetsgivaren vet om ifall jag får missfall. I ts fall är läget långt med komplicerat.
Och som sagt, jag förstår absolut att man inte vill undanhålla information om sin graviditet för arbetsgivaren