Gravid och ny på jobbet
Hej, Jag har varit arbetslös sedan Oktober 2020, fick jobb 2021 Mars+April och sen arbetslös igen Maj - Augusti, äntligen fått jobb dock endast på 75%
Nu till saken, vi planerade inte att bli gravida men va medvetna om att det kunde hända när som imed jag inte går på preventivmedel, men nu är jag i vecka 7-8 och precis fått jobb, jag är 31år och vi vill behålla barnet och hoppas att allt går som det ska ??
Jag har en provanställning på 3 månader dvd Tom November o då lär jag vara i vecka 19/20 och antar att det syns att jag är gravid och lär berätta innan.
Jag vet att dom inte har rätt att säga upp mig pga min graviditet, men dom kan ju säga något annat tyvärr.. Och jag vill inte få sämre föräldrarpenning, när hade du berättat (jag vet senast 2 månader innan BF) Någon som har erfarenhet?
En annan fråga, hur länge borde man vara hemma med bebisen? Någon som har jobbat 1-2 gånger i veckan eller några få timmar per dag när pappan är hemma och tar hand om bebisen?
Eller är det dumt att lämna bebisen redan efter 2-3 månader? Förutsatt att jag inte ammar då.
Hjälp, vad hade du gjort? Sökt jobb som är 100% tjänst?
Berättar så fort som möjligt för arbetsgivaren?
Tagit mer föräldrarledigt och inte jobbat alls?
Så många frågor.. Önska man kunde se in i framtiden ????