Anonym (Lova) skrev 2021-09-01 15:43:29 följande:
Men varför ska man underhålla hans drickande? Känns ju som en björntjänst minst sagt. Bättre följa med honom till vårdcentralen och se till att han får hjälp för sin depression och sina alkoholproblem?
Ja, det är knepigt. Därför jag nämnde att man kan åka förbi med mat och dylika. Eller om hon sätter in pengarna på mammans konto.
Indirekt blir det ju ändå till supandet som pengarna går. Köper du mat så kan dom ju minska matinköpen och får mer pengar till sprit.
Jättebesvärligt med alkohol. Min bror är alkis. Jag försökte ett tag "låsa in" honom i ett hus på landet. Flera mil från systemet. Men han bunkrade bara sprit när han väl fick åka in till stan. Försökte få in honom på alla möjliga rehabiliteringar och stödlinjer, forum och allt jag kunde hitta. Mitt misslyckade var totalt. Jag har insett att det måste finnas en egen vilja hos mottagaren.
Numera så är jag bara hans vän, jag ringer emellanåt och hör hur det är med han. Det märks att det är en dålig spiral nedåt med kortare stunder av nykterhet. Jag hoppas att han kan vända på det och bli frisk igen. Annars får jag väl vänta på att han blir av med jobb, lägenhet och allt det där. Sen får han väl sitta i nått av mina hus och supa ihjäl sig i lugn och ro. Men det är ju inget jag är glad för.