Inlägg från: Anonym (Casanova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Casanova)

Föräldrar som ber om att få låna pengar

Jag hade satt in en bestämd slant åt dom varje månad och sagt att det är vad jag kan göra och att det är en gåva.

Från några hundringar till tusenlappar, Du bestämmer storleken efter vad du känner att du har råd med. Slipper du och dom jobbiga samtal.

Har gjort så för släktingar i knipa tidigare. Klart man hjälper en nära och kära i nöd. Din farsa har nog sprungit in helt i väggen. Att hoppa på honom när han ligger ner kommer nog inte göra saken bättre. Det är i motgång lojalitet prövas.

• Anonym (Casanova)
    Gracemåne skrev 2021-09-01 14:50:21 följande:
    Det är ju en fin tanke jag ska se över vad jag kan spara undan och ge till dem. Det jobbiga är att jag spara så jag om min partner har pengar till barnet.
    Om jag förstod saken rätt så var du en gravid student.

Jag tror nog att dina föräldrar förstår om du inte har så mycket över. Men en liten slant varje månad tror jag i vart fall gör en del psykologiskt för dom. Du visar att du vill hjälpa dom. Sen att du inte är miljonär fattar dom nog.

Anledningen till varför jag är noga med att det är en gåva är för att folk som lånar verkar tro att dom ska betala tillbaka pengarna. Det sker mer sällan är min erfarenhet. Ger du bort pengar så är det enklare att hålla ner summorna.

Är det sprit som han använder pengarna på så är det lite synd. Hade ett ex som verkligen inte kunde hålla i pengar. Eftersom hon hade ett av mina barn så hjälpte jag henne. Åkte dit med mat och blöjor och annat. Pengar var helt meningslöst för dom brände hon på fel saker och ville ha mer.

Självklart måste du se till att du tar hand om ditt barn i första hand.
  • Anonym (Casanova)
    Mandel skrev 2021-09-01 15:08:46 följande:

Jag är så där trist och tråkig att jag anser att vuxna faktiskt har ansvar för sin egen försörjning.
    Visst kan det hända saker så man en kort period kan behöva hjälp, men här verkar det mer vara satt i system.
    Skulle aldrig ge pengar till ett hem där de egna pengarna istället läggs på alkohol som TS skriver att hennes pappas a-kassa delvis går till.
    Sedan är den egna ekonomin avgörande för om man kan hjälpa till i form av att bjuda på mat osv, men när man väntar barn och ska vara föräldraledig kan det vara bra att ha egen buffert att ta av istället för att se pappa dricka upp den...

Och är man vuxen så är man även ansvarig för sin egen hälsa och vill man inte det så kan man hellre inte räkna med att omgivningen ska orka ta hand om en hur länge som helst och ursäkta beteendet. Som människa har man faktiskt ett ansvar för sitt eget liv. 

Har en kollega som lever med en parasit och kollegan är inte många kronor och dagar från att få kronofogden efter sig delvis pga denna parasiterande "vän" som flyttat in hos kollegan...

Tja... Jag hjälper hellre en nära släkting med hjälp än okända via skattsedeln.

Men absolut, man ska inte gå under själv. Någon eller några hundralappar i månaden har de flesta råd med utan att gå under. Sen är det stopp. Vidare ska man aldrig gå i borgen eller ta lån åt sådana människor.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Lova) skrev 2021-09-01 15:43:29 följande:

Men varför ska man underhålla hans drickande? Känns ju som en björntjänst minst sagt. Bättre följa med honom till vårdcentralen och se till att han får hjälp för sin depression och sina alkoholproblem?

Ja, det är knepigt. Därför jag nämnde att man kan åka förbi med mat och dylika. Eller om hon sätter in pengarna på mammans konto.

Indirekt blir det ju ändå till supandet som pengarna går. Köper du mat så kan dom ju minska matinköpen och får mer pengar till sprit.

Jättebesvärligt med alkohol. Min bror är alkis. Jag försökte ett tag "låsa in" honom i ett hus på landet. Flera mil från systemet. Men han bunkrade bara sprit när han väl fick åka in till stan. Försökte få in honom på alla möjliga rehabiliteringar och stödlinjer, forum och allt jag kunde hitta. Mitt misslyckade var totalt. Jag har insett att det måste finnas en egen vilja hos mottagaren.

Numera så är jag bara hans vän, jag ringer emellanåt och hör hur det är med han. Det märks att det är en dålig spiral nedåt med kortare stunder av nykterhet. Jag hoppas att han kan vända på det och bli frisk igen. Annars får jag väl vänta på att han blir av med jobb, lägenhet och allt det där. Sen får han väl sitta i nått av mina hus och supa ihjäl sig i lugn och ro. Men det är ju inget jag är glad för.
Svar på tråden Föräldrar som ber om att få låna pengar