Föräldrar som ber om att få låna pengar
Hejsan! Jag känner för att skriva av mig då jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Jag bor tillsammans med min fästman och vi väntar vårt första barn. Vi båda studerar och jobbar extra.
Mina föräldar bor tillsammans och min mamma jobbar fastän hon nydligen opererat sitt knä och har riktigt ont. Hon nämligen måste jobba då min pappa är deprimerad och inte jobbar, det har varit såhär i över 2 år. Det har varit A-kassa och några enstaka djur passningar som han fått betalt för, men det räcker inte. Han finansierade för hela familjen (mamma, min syster, mig och han själv.) I flera år och tjänade väldigt bra, tills han hamnade i en slags svacka.
Han har inte jobbat på över 2 år och de klarar det knappt ekonomiskt. Min gräns gick när min mamma ringde mig för att hon behövde låna pengar nyligen (vlilket hänt x antal gånger innan.) Jag försökte förklara för honom att detta inte längre går och att han får skärpa sig (vi har försökt med det mesta, skickat jobb tips, tipsat om psykolog, osv.) MEN jag känner nu att jag inte vet hur jag ska göra åt en person som INTE VILL jobba, inte vill hjälpa till hemma för den delen heller utan är så sjukt deprimerad och säger saker som "Världen är skit. Varför anstränga sig?" Jag vill såklart finnas där för min mamma som tvingas stå ut med detta men jag kan ju samtidigt inte låna ut massa pengar när jag och min partner har egna saker att betala samt väntar barn.
Har ni/du varit med om en liknande situation och hur hanterade ni/du det? Något förslag för vad jag ska göra?
Tack!