• gyros

Värt att köpa airfryer?

garib skrev 2021-08-28 07:57:36 följande:

Jag funderar på att köpa airfryer.Ni som har köpt en,är ni nöjda och har ni stor nytta av den?Den tar ju ganska stor plats så jag vill vara säker på att det är ett bra köp.

Köpte min airfryer 2016 och det är ett av de bästa köpen jag gjort. Använder den nästan uteslutande till pommes men ibland även kyckling och grönsaker. Har även flera tillbehör såsom grillgaller, teflonpanna och bakform och gjort kladdkaka med fint resultat. Tycker det blir mycket bättre än i ugn. Jag köpte standardmodellen (800g) och tycker det är precis lagom storlek för 1-2 personer.  Det går alltid att köra flera gånger om man vill göra mer. Dessutom är den ganska lätt (ca 4 kg) och kan enkelt ställas in skåp när den inte används. Hade jag möjlighet att ha den ståendes framme hela tiden hade jag nog valt att komplettera med en XL modell då den används så pass ofta.
    Kvittning skrev 2021-08-28 19:25:12 följande:
    Hur blir det jämfört med "vanlig" fritering? Har gått i samma fundering som TS men vill i så fall ha ett alternativ som verkligen ger det där goda krispiga som man får när man friterar och inte bara "lite bättre än gjort i ugn". 
    Det beror på potatissort och potatisens kvalitet. Upplever bäst resultat med Asterix (rött skal) och är skillnaden marginell. Jag använder dock väldigt lite olja. Andra kanske har andra erfarenheter.
Svar på tråden Värt att köpa airfryer?