Inlägg från: Anonym (Olika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olika)

Hur mycket ska man hjälpa till hemma?

Jag tänker att det faktiskt är väldigt olika vad man "behöver" hjälpa till med hemma och att det faktiskt inte är rimligt alltid att tänka att alla syskon ska göra precis allt hemma.

Jag kräver av min 13 åring soptömning och kompostömning varje dag, att han tar hand om sin tvätt. Att han bär ner smutstvätt, att han ställer in disk i maskin efter måltid, enstaka gånger att handla, enstaka tillfällen att tvätta, väldigt sällan att han gör mat... Men det händer. Då och då plockar vi upp! Och då är alla som kan med och hjälper till

Jag tänker att jag som förälder har ansvar att stötta honom med detta och han har inte en jävla susning om hur mycket jobb det är att faktiskt fostra honom i att hjälpa till.

Försök få din mamma att vara lite mer specifik kring vilken hjälp hon vill ha.

• Anonym (Olika)
    sextiotalist skrev 2021-08-25 15:15:21 följande:

Men det är inte TS ansvar att det ska ske. 

Trädgården t.ex, det är ett val föräldrarna har gjort att ha trädgård och då är det inget man kan ålägga barnen.

Återvinningen krävs i 9 fall av 10 att man behöver använda en bil för det ändamålet

Alltså, det är föräldrarna som har ansvaret att detta ska göras, de kan absolut ta in barnen som hjälp och även lära ut barnen dessa uppgifter.

Men hushållets skötsel är och förblir föräldrarnas ansvar. 

Den dagen TS flyttar hemifrån, så blir det hennes ansvar  att ta han om sitt hem.

Egna rum och egna saker är en annan sak, de ska man självklart hålla rätt på, men de gemensamma utrymmena, trädgård etc är föräldrarnas ansvar.

Att var och en ska tvätta sin egen tvätt verkar är, i mina ögon, totalt vansinnigt. Bättre att se till att man ha lagom fyllda tvättmaskiner istället för en enstaka blus eller byxor

Hushåll förblir föräldrars ansvar, men i ett hushåll bidrar man utifrån förmåga och behov.

TS går fortfarande på gymnasiet, men är i en ålder då man förväntas klara att göra många saker och självklart kan man ålägga barn visst trädgårdsarbete, utifrån att det ingår i den boendeform som familjen har.

När man snart är vuxen har man en hel del ansvar gällande att ha ett hushåll som fungerar. Man är naturligtvis fortfarande barn, på så sätt att man bor i föräldrarnas bostad och att de har skyldighet att försörja en om man går på gymnasiet. Däremot har man vanligtvis inte något behov av hjälp med egen städ och tvätt i den åldern och det är faktiskt så att man förväntas klara sådant om man ej har någon funktionsnedsättning.
Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa till hemma?