Hur mycket ska man hjälpa till hemma?
Hej! Jag är en tjej som snart fyller 18 år. Min mamma klagar dag in och dag ut på att jag inte hjälper till hemma. Grejen är att jag tycker att jag hjälper till ganska lagomt. Jag städar mitt egna rum (dammsuger, dammtorkar och renbäddar osv) en gång i veckan. Jag tvättar alltid mina egna kläder och viker in dom själv i garderoben. Jag städar toaletten på övervåningen minst en gång i veckan (skurar toalettstol + handfat, putsar av spegeln, dammsuger, diskar ur tandborstmuggen och byter handdukar osv). Mamma ber mig nån gång då och då att plocka ur diskmaskinen och då gör jag det.
Jag har två bröder varav en är 16 år och en är 8 år. Min 16 åriga lillebror gör absolut ingenting. Han tvättar inte själv, han städar inte sitt rum, han dammsuger inte, han renbäddar inte ens själv. Men han blir aldrig ombedd att göra någonting så som att plocka ut ur diskmaskinen eller städa sitt rum som alltid ser ut som det varit inbrott där inne, utan det gör mamma.
Min andra lillebror på 8 år gör absolut ingenting själv heller. Han ställer inte ens in i diskmaskinen efter maten.
Dom sysslorna som jag gör anser jag vara helt normala och jag har gjort dem sen jag var kanske 12 år så jag har inga problem med att göra dem. Men det jag inte förstår är vad mer mamma vill att jag ska göra. Hon säger att alla hennes kompisars barn minsann alltid hjälper till hemma osv men då jag frågar vad så får jag inget svar.
Vi barn har ju faktiskt inte valt att bli födda, vi borde väll inte vara skyldig föräldrar att göra någonting alls då det är våra föräldrar som valt att skaffa barn.
Jag ska ju skaffa ett eget hushåll en dag och då kommer ju jag få vara den som diskar och städar osv. Hade självklart uppskattat om mina barn hjälpte till och exempelvis städade deras egna rum och såklart tycker jag det är viktigt att dem lär sig vanliga hushållssysslor tills vuxenlivet.
Ska även tillägga att mina föräldrar är skilda och hos pappa gör jag samma sak som hos mamma. Min lillebror gör ingenting där heller. Dock så har vi städerska där en gång i veckan så det är inte lika viktigt med allt städande men vi har även 2 hundar som löser mycket hår och jag har vitt golv så jag dammsuger och vaskar där ändå efter halva veckan typ så jag gör i princip lika mycket som hos mamma.
Men nu undrar jag, vad hjälper era barn till med hemma? Om ni inte har barn, vad skulle ni viljat att era barn hjälpte till med? Vi säger i mina och mina syskons åldrar, 18, 16 och 8 år?