• Mamma91a

BF maj 2022

Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

• Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Äntligen)
    Um Hamza skrev 2021-08-30 21:21:38 följande:

Fast så ska du inte göra tror jag. Det kan väl vara beroende på hur mycket du druckit hur koncentrationen ac hormonet blir i urinen? Sen är det väl ganska tidigt som hormonet vänder nedåt igen, att man får det just i början när gulesäcken bildas? Det kanske nån annan kan svara på. Försök inte tänka alls på missfall. Men jag vet, det är så jobbigt. Berättade för en kompis idag, det känns som att man jinxar det för att det är tidigt. Jobbig känsla!

Jo det kan det absolut bero på men hormonen dubbleras varannan dag fram till v 12 ungefär. Så hur som så borde det inte varit svagare. Inte druckit mer än vanligt och det va med första morgonurinet.

Jag har varit med om detta förut och den gången jag fick mf så slutade testen stegra och ett par dagar senare så va mf ett faktum. Därför har jag inte kunnat låta bli att fortsätta kolla under de gånger jag varit gravid efter det. Blir mer stressad av att inte kolla. En heads up gör mig mindre knäckt när och om det sker.
  • Um Hamza
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-30 22:51:32 följande:

Jo det kan det absolut bero på men hormonen dubbleras varannan dag fram till v 12 ungefär. Så hur som så borde det inte varit svagare. Inte druckit mer än vanligt och det va med första morgonurinet.

Jag har varit med om detta förut och den gången jag fick mf så slutade testen stegra och ett par dagar senare så va mf ett faktum. Därför har jag inte kunnat låta bli att fortsätta kolla under de gånger jag varit gravid efter det. Blir mer stressad av att inte kolla. En heads up gör mig mindre knäckt när och om det sker.

Okej, ja om det är så mycket så förstår jag att det ändå inte borde bero på koncentrationen.. När jag fick mitt missfall så kändes det verkligen som ett sådant där graviditeten är kvar fast det avstannat, flera veckor tror jag. Det gjorde knappt ont alls och kändes som det ramlade ut liksom. Det hade jag ju velat vara inställd på om det gått, fick missfall i v 8 men tror det dog långt tidigare.. Så jag kanske ska ta ett test jag med och se.
  • RBC
    FruA88 skrev 2021-08-30 18:39:28 följande:

Haha ja det där med symptom.

Dom är jobbiga men man vill ändå gärna ha många som bekräftar graviditeten :)

Jag mår bra. Tröttare än vanligt och lite kortare tålamod som du beskriver. Får räkna till 10 några gånger per dag. Haha!

Jag är också uppe minst 2 gånger per natt och kissar, så känner med dig :)

Haha exakt så, men om man skulle få många symptom så känner man attans vad jobbigt :P

Vad skönt! Jag försöker se till att träna som vanligt så jag kanske sover lite djupare, men vet inte om det gör någon skillnad atm egentligen. Som jag har förstått det så får man träna på som vanligt till andra trimestern och sedan kan man behöva göra lite modifiering?

Mår alltid bra, blir gladare och sover (iaf innan plusset) bättre av det.
  • Crazzy

Jag tog ett digitalt test med veckoindikator idag så jag har svart på vitt att jag är gravid. Jag tänkte göra en fotobok med bilder från sommaren, och sen avsluta med bilden på graviditetstestet (och på så vis outa graviditeten för den som kollar albumet). Finns det någon kreativ själ i tråden som kan tipsa på hur man tar en fin bild med testet?

• RBC
    Crazzy skrev 2021-08-31 08:31:22 följande:

Jag tog ett digitalt test med veckoindikator idag så jag har svart på vitt att jag är gravid. Jag tänkte göra en fotobok med bilder från sommaren, och sen avsluta med bilden på graviditetstestet (och på så vis outa graviditeten för den som kollar albumet). Finns det någon kreativ själ i tråden som kan tipsa på hur man tar en fin bild med testet?

Kanske göra ett hjärta på magen med händerna där testet hålls så själva indikatorn är i mitten av hjärtat!

Du kommer nog få mer kreativa förslag än mitt haha!
  • Kiwikiwi

Hej,

Ny här i gruppen då jag tror att jag eventuellt plussat, bim -4, är isåfall min första graviditet och mycket är därför nytt. Vet någon vilken vecka jag skulle kunna vara i? Försökt att googla och får då den v.2 till v. 3 +5, jag hade min senaste mens med start from 8 augusti och hade då en cykel på 25 dagar. Vågar ännu inte hoppas på att de verkligen är positivt och att de ska gå vägen, just nu funderar jag också mest på hur jag ska kunna dölja det första veckorna iallafall då många middagar är inbokade med vänner och familj.

• RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 09:06:23 följande:

Hej,

Ny här i gruppen då jag tror att jag eventuellt plussat, bim -4, är isåfall min första graviditet och mycket är därför nytt. Vet någon vilken vecka jag skulle kunna vara i? Försökt att googla och får då den v.2 till v. 3 +5, jag hade min senaste mens med start from 8 augusti och hade då en cykel på 25 dagar. Vågar ännu inte hoppas på att de verkligen är positivt och att de ska gå vägen, just nu funderar jag också mest på hur jag ska kunna dölja det första veckorna iallafall då många middagar är inbokade med vänner och familj.

Stort grattis <3

Veckorna låter rimligt, jag tog hjälp av appen, eller om du vill kan du räkna på det på 1177 också.

Jag har också ett par såna saker inbokat, min sambo har fått dricka för två hehe. När vi har fått bubbel har vi ställt glasen nära varandra så han bara har kunnat ta mitt fulla glas, när hans glas är halvdrucket, så har han skiftat mellan glasen.
  • Kiwikiwi
    RBC skrev 2021-08-31 09:28:55 följande:

Stort grattis <3

Veckorna låter rimligt, jag tog hjälp av appen, eller om du vill kan du räkna på det på 1177 också.

Jag har också ett par såna saker inbokat, min sambo har fått dricka för två hehe. När vi har fått bubbel har vi ställt glasen nära varandra så han bara har kunnat ta mitt fulla glas, när hans glas är halvdrucket, så har han skiftat mellan glasen.

Tack! Jag har inte hunnit läsa igenom tråden men antar att du också plussat så stort grattis till dig! Vilken smart idé :) jag hade redan innan bestämt mig för att egentligen ha en detox månad i september utan alkohol för att de blir för mycket av de goda under semestern, så funderar på att säga det på fredagens middag med familjen, även om de kanske kommer ana..
  • Kiwikiwi
    Sheltie skrev 2021-08-26 10:47:24 följande:

Eftersom min mamma älskar att läsa böcker så har jag länge tänkt att ge henne en barnbok med någon text i stil med "Hej mormor, skulle du kunna hålla koll på denna åt mig tills maj när jag kommer? kramar Barnbarn/lillan/lillen" Hälsningen beror lite på när vi har möjlighet att träffa min familj då vi bor långt ifrån dem och om vi vet könet än. Kanske det blir en julklapp  

Till sambons familj har vi pratat om att avslöja det vid hans pappas födelsedag som infaller perfekt kring v.13-14, exakt hur har vi inte bestämt än. 

Så gullig ide med böcker, den kommer jag nog att använda mig av också :)
  • RBC
    Kiwikiwi skrev 2021-08-31 09:46:47 följande:

Tack! Jag har inte hunnit läsa igenom tråden men antar att du också plussat så stort grattis till dig! Vilken smart idé :) jag hade redan innan bestämt mig för att egentligen ha en detox månad i september utan alkohol för att de blir för mycket av de goda under semestern, så funderar på att säga det på fredagens middag med familjen, även om de kanske kommer ana..

Tack så mycket, jag gick in i vecka 6 idag :D

Jag är rädd för att om jag säger något sånt, så kommer jag göra det med ett gigantiskt leende haha, har noll poker face så kör det säkra före det osäkra :P

Skulle på en konferens under ett par dagar som blev inställd, vilket var lite skönt för att slippa ljuga och hitta på under flera dagar
Svar på tråden BF maj 2022