Inlägg från: Ellendellen |Visa alla inlägg
  • Ellendellen

Tacka nej till bröllop pga graviditet?

Hej på er!

Jag är tidigt gravid och nästa helg är jag och sambon bjudna på bröllop. Det hans barndomsvän som jag har noll relation till. Har träffat honom 2-3 gånger och då har vi knappt pratat.

Är det olämpligt att inte gå? Kommer det bara konstigt att min sambo kommer själv? Jag vill inte att någon ska veta att jag är gravid, så jag behöver också en lämplig förklaring till varför jag inte går. Har ni några tips?

Vi har en dotter på snart 2 år så behöver även ha en bra förklaring till vår barnvakt varför hon inte behöver ha henne.

• Svar på tråden Tacka nej till bröllop pga graviditet?
  • Ellendellen

Oj glömde visst skriva varför jag inte vill gå. Min sambo är fullvaccinerad och jag har tagit första dosen så är inte så rädd för att bli smittad. Bröllopet är ingen stor tillställning och följer alla restriktioner. Jag är trött, illamående, känner inte brudparet och måste komma på ursäkter att inte dricka. Kommer helt enkelt inte ha kul.

• Ellendellen
    Drottningen1970 skrev 2021-08-16 15:03:36 följande:

Anledningen till att även fullvaccinerade ska fortsätta hålla avstånd etc är att de fortfarande kan få och föra smitta vidare till ovaccinerade även om de själva får milda eller inga symptom. De flesta verkar inte att förstått detta.

Du är i riskgrupp på grund av graviditet och i princip oskyddad mot den dominerande deltavarianten. Din sambo bör inte heller gå.

Nej jag är inte i riskgrupp. Det är man från vecka 20 om man ej är vaccinerad. Kommer inte skylla på covid-19.
  • Ellendellen
    Kusinen skrev 2021-08-16 13:01:05 följande:

Säg bara att du har fått förhinder då, varför krångla till det.

Sen är det väl inte hela världen att ha halvtråkigt en kväll heller. Frågar verkligen folk varann om alkohol på det sättet? Man behöver ju jnte göra en grej av att man dricker och är folk påstridiga (för att man alltid dricker alkohol annars) kan man ju bara skylla på huvudvörk, att man ska köra bil tidigt nästa morgon, ta bilen till bröllopet eller vad som. Just den biten borde ju inte vara så komplicerad?

Ja det är sant, känns som att det är jag som krånglar till det. Men egentligen känner jag mig mest dum för att jag inte vill gå?
  • Ellendellen
    Kvittning skrev 2021-08-16 19:40:17 följande:

Man måste inte följa med sin partner på allt, alla bröllop jag varit på sedan jag träffade min man har jag varit på själv. Och det är inget konstigt med det, bröllop är inte hans grej så vi har det båda bättre om han stannar hemma. Och vi hittar inte på några ursäkter utan svarar bara på inbjudan hur många som kommer (bara jag eller jag + barnen om det är ett "barnvänligt" bröllop där de känner andra barn). 

Tack för ditt svar! Känns bra att flera gör så.
Svar på tråden Tacka nej till bröllop pga graviditet?