• Ellendellen

Tacka nej till bröllop pga graviditet?

Hej på er!

Jag är tidigt gravid och nästa helg är jag och sambon bjudna på bröllop. Det hans barndomsvän som jag har noll relation till. Har träffat honom 2-3 gånger och då har vi knappt pratat.

Är det olämpligt att inte gå? Kommer det bara konstigt att min sambo kommer själv? Jag vill inte att någon ska veta att jag är gravid, så jag behöver också en lämplig förklaring till varför jag inte går. Har ni några tips?

Vi har en dotter på snart 2 år så behöver även ha en bra förklaring till vår barnvakt varför hon inte behöver ha henne.

• Svar på tråden Tacka nej till bröllop pga graviditet?
  • moaguuun

Eller så säger du att det är PANDEMI. Och att folk inte ens får gå till sitt jobb. Och du vill inte ge dem en käftsmäll. 

• Mortiscia80

En extremt lämplig förklaring: det är pandemi och ni vill vara försiktiga. Ni behöver inte outa er graviditet om ni inte vill. Däremot förstår jag inte vad din sambo ska dit att göra heller. Han kan lika gärna föra med sig smitta hem som du själv.

• Kusinen

Kan ni jnte bara säga att ni tyvärr inte har möjlighet till barnvakt och att därför bara din partner kommer. De allra flesta brukar ju jntevtjata och ställa följdfrågor så det räcker säkert. Om du vill kan du ju skicka ettkort med lyckönskningar så har du ju verkligen visat att du bryr dig om deras dag och så.

Till barnvakten kan du väl bara säga att du inte behlver barnvakt längre?

Egentligen ska det ju räcka att säga att man fått förhinder - de flesta ställer trots alkt inga följdfrågor om ni inte är väldigt nära man kan ju också säga att du känner dig obekväm med pandemin (vilket jag antar är den faktiska orsaken) men detfinns ju en liten risk att det kan uppfattas som kritik, så vill man undvika det säg bara förhinder (ev av personliga skäl - då törs ingen fråga) eller barnvakt. .

• Kusinen
    Mortiscia80 skrev 2021-08-16 12:20:07 följande:

En extremt lämplig förklaring: det är pandemi och ni vill vara försiktiga. Ni behöver inte outa er graviditet om ni inte vill. Däremot förstår jag inte vad din sambo ska dit att göra heller. Han kan lika gärna föra med sig smitta hem som du själv.

Ja det har du ju rätt i, risken för corona (vilket jag utgår från är orsaken att ts ej vill gå) blir ju förhöjd även om bara partnern går.
  • Entjejskonto

Är problemet att du mår dåligt pga grav. Eller att du inte ska dricka? Dricka kan du väl lätt skylla på typ uvi eller någon medicin, speciellt när ni knappt känner paret?

• Kusinen
    Entjejskonto skrev 2021-08-16 12:21:59 följande:

Är problemet att du mår dåligt pga grav. Eller att du inte ska dricka? Dricka kan du väl lätt skylla på typ uvi eller någon medicin, speciellt när ni knappt känner paret?

Jag tog för givet att det handlade om risken att bli smittad av corona som gravid.
  • Ellendellen

Oj glömde visst skriva varför jag inte vill gå. Min sambo är fullvaccinerad och jag har tagit första dosen så är inte så rädd för att bli smittad. Bröllopet är ingen stor tillställning och följer alla restriktioner. Jag är trött, illamående, känner inte brudparet och måste komma på ursäkter att inte dricka. Kommer helt enkelt inte ha kul.

• S23
    Ellendellen skrev 2021-08-16 12:55:35 följande:

Oj glömde visst skriva varför jag inte vill gå. Min sambo är fullvaccinerad och jag har tagit första dosen så är inte så rädd för att bli smittad. Bröllopet är ingen stor tillställning och följer alla restriktioner. Jag är trött, illamående, känner inte brudparet och måste komma på ursäkter att inte dricka. Kommer helt enkelt inte ha kul.

Till att dricka skyller dumpa ayy du äter antibiotika.

Om du inte vill gå så säger ni att barnvakten blivit sjuk och till barnvakten säger du helt enkelt att ni ändrat er och att bara din partner ska på bröllopet
  • Kusinen

Säg bara att du har fått förhinder då, varför krångla till det.

Sen är det väl inte hela världen att ha halvtråkigt en kväll heller. Frågar verkligen folk varann om alkohol på det sättet? Man behöver ju jnte göra en grej av att man dricker och är folk påstridiga (för att man alltid dricker alkohol annars) kan man ju bara skylla på huvudvörk, att man ska köra bil tidigt nästa morgon, ta bilen till bröllopet eller vad som. Just den biten borde ju inte vara så komplicerad?
  • Drottningen1970

Anledningen till att även fullvaccinerade ska fortsätta hålla avstånd etc är att de fortfarande kan få och föra smitta vidare till ovaccinerade även om de själva får milda eller inga symptom. De flesta verkar inte att förstått detta.

Du är i riskgrupp på grund av graviditet och i princip oskyddad mot den dominerande deltavarianten. Din sambo bör inte heller gå.
  • S23
    Drottningen1970 skrev 2021-08-16 15:03:36 följande:

Anledningen till att även fullvaccinerade ska fortsätta hålla avstånd etc är att de fortfarande kan få och föra smitta vidare till ovaccinerade även om de själva får milda eller inga symptom. De flesta verkar inte att förstått detta.

Du är i riskgrupp på grund av graviditet och i princip oskyddad mot den dominerande deltavarianten. Din sambo bör inte heller gå.

Precis.

Som jag förstått det sprider en fullvaccinerad person lika mycket virus av deltavarianten som en ovaccinerad sprider ?vanliga? Corona,

Inga källor på detta utan är bara vad jag hört
  • Ellendellen
    Drottningen1970 skrev 2021-08-16 15:03:36 följande:

Nej jag är inte i riskgrupp. Det är man från vecka 20 om man ej är vaccinerad. Kommer inte skylla på covid-19.
  • Ellendellen
    Kusinen skrev 2021-08-16 13:01:05 följande:

Säg bara att du har fått förhinder då, varför krångla till det.

Sen är det väl inte hela världen att ha halvtråkigt en kväll heller. Frågar verkligen folk varann om alkohol på det sättet? Man behöver ju jnte göra en grej av att man dricker och är folk påstridiga (för att man alltid dricker alkohol annars) kan man ju bara skylla på huvudvörk, att man ska köra bil tidigt nästa morgon, ta bilen till bröllopet eller vad som. Just den biten borde ju inte vara så komplicerad?

Ja det är sant, känns som att det är jag som krånglar till det. Men egentligen känner jag mig mest dum för att jag inte vill gå?
  • Kvittning

Man måste inte följa med sin partner på allt, alla bröllop jag varit på sedan jag träffade min man har jag varit på själv. Och det är inget konstigt med det, bröllop är inte hans grej så vi har det båda bättre om han stannar hemma. Och vi hittar inte på några ursäkter utan svarar bara på inbjudan hur många som kommer (bara jag eller jag + barnen om det är ett "barnvänligt" bröllop där de känner andra barn). 

• Ellendellen
    Kvittning skrev 2021-08-16 19:40:17 följande:

Man måste inte följa med sin partner på allt, alla bröllop jag varit på sedan jag träffade min man har jag varit på själv. Och det är inget konstigt med det, bröllop är inte hans grej så vi har det båda bättre om han stannar hemma. Och vi hittar inte på några ursäkter utan svarar bara på inbjudan hur många som kommer (bara jag eller jag + barnen om det är ett "barnvänligt" bröllop där de känner andra barn). 

Tack för ditt svar! Känns bra att flera gör så.
Svar på tråden Tacka nej till bröllop pga graviditet?