• Helgapelga

Måste jag tvätta om tvätten?

En jättedum fråga kanske, men om man tvättar sina sängkläder i 60 grader, måste man då tvätta om allt ifall underlakanet och örngotten ligger inuti påslakanet (inte luftigt) när maskinen är klar? Det känns ju inte som att det blivit rent om varje del inte fått virvla runt fritt i maskinen? 

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?
  • Anonym (i)
    Anonym (H) skrev 2021-08-15 21:21:56 följande:

Man tvättar dock inte med tvål. Utan tvättmedel. tvättmedel behöver sköljas noga, och det gör det inte om lakanet är inne i påslakanet under sköljning. Och tvättmedel kan irritera hud och ögon. 

Och bakterier kan orsaka inflammation i hud och ögon.

Och det finns även bra bakterier som hjälper till att läka sår och hindrar hud och ögon från att inflammeras..
  • Anonym (i)

Har ts förresten hört talas om tvättpåsar?

Som man lägger behåar i och tvättar. Det går precis lika bra att använda ett örngott som tvättpåse om man inte hittar någon när man behöver den.

• Anonym (Skölj)

Om det var väldigt tätt ihopvirat hade jag kört det på ett sköljprogram. Tvättmedlet sköljs inte bort lika bra när tyget ligger i en tät klump.

• Anonym (Ingenjör)

Till alla som tänker på bakterier och temperaturer: baraför att det står 60 grader betyder det inte att vattnet har den temperaturen. För att klara energimålen är oftast temperaturen betydligt lägre. Jag jobbar med sånt och vi hat mätt upp temperaturerpå 28-52 grader på olika maskiners 60-program. Väljer du ECO-programmet kan du adsolut räkna med lägre temperaturer.

Sedan är det inte viktigt om du tvättar din egen friska familjs normalsmustiga lakan. Om det tex skulle vara bajs på är det en annan sak.

• Linnelax
    Anonym skrev 2021-08-15 20:18:34 följande:

Nej det gör de inte.

Kolla gärna mina länkar.

Utöver det så rekommenderas att man kör maskinen tom på 90-95 grader emellanåt för att döda bakterier. (Om man inte tvättar i de höga temperaturerna.)

Visst... Länkar. Jag arbetar med renvatten-system i tvättmiljö (joniserat vatten), 12 minuter i sträck, 60° dödar alla "friska" bakterier. Det är först när maginfluensa eller andra dåliga bakterier förekommer du behöver skruva upp värmen till "kok"
  • Gryntroll
    Miooo skrev 2021-08-15 21:20:47 följande:

Huden är full av bakterier. Ni som är rädda för bakterier på tvätten, använder ni plasthandskar när ni hänger tvätten? Och hur gör ni när ni lägger er i sängen?

Livet måste bli otroligt jobbigt om man ska försöka leva sterilt

Funderade på samma sak. 

Och förstår hur det kommer sig att det ibland skrivs som att vi är "för rena" och att det kan vara del i att fler och fler utvecklar allergier och överkänslighet. 

• Anonym (XXX)

Titta på det, lukta på det. Det har med största sannolikhet blivit tillräckligt rent. Ni lever väl inte i ett sterillabb?

• Anonym (tjej)

Bara jag som tog för givet att kvinnan som tvättar sina tygbindor i ett örngott använder ett gammalt örngott som hon inte längre använder till att sova på?

Förvånad över allas reaktioner över örngottet Cool

Men jag kan ju ha fel såklart.

• Anonym (A)

Vad är det för bakterier som ni bara måste döda?

Visst överlever en del bakterier 60 grader men många sköljs nog ut med vattnet (som saknar ytspänning pga tvättmedlet vilket ökar chansen att de sköljs bort). Men många för nog av tempen, tänk bara på feber liksom!

Visst kan kräksjukevirus överleva, så spyor och liknande bör tvättas i 90. Men om ingen är sjuk så kan man gott nöja sig med 60.

Städgrejer kan man tvätta i 90. Det är även bra för att ta bort ev mögeltillväxt i maskinen.

En annan bra grej är att blanda 2 olika typer av tvättmedel för minska risken för mögeltillväxt i maskinen.

• mari123

Händer ju rätt ofta. ALDRIG tvättar jag om. Man lever bara en gång.

Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?