• Kvinna1989

Förlossning på G eller något annat?

Är just nu gravid i vecka 36, mitt första barn och första graviditet så allt är nytt!

Har en konstig natt bakom mig, visst har sovit dåligt nu några veckor men det som hände inatt, är de tecken på att förlossning kan vara på G eller något som "bara" hör till i slutet?

Kunde liksom inte somna ordentligt, på ett sätt sov jag med på ett sätt var jag ändå vaken, så svårt att förklara..

Sen vid klockan 5:48 vaknade jag av en värk (?) som gjorde såå ont , och då tänkte jag "jaha de är såhär dom onda värkarna känns , nu är de väll på G"

Men de blev bara 1 enda värk!? Efter de hade jag som mensvärk fast värre i ca 3-4 timmar gjorde ont i magen, ryggen, där nere och smärtan sträckte sig ner mot knäna nästan.

Men nu samma dag, inga värkar mer, ingen mensverk bara otroligt trött.

Kan tillägga att jag haft sammandragningar länge , fick de ganska tidigt (om de nu har nån alls betydelse). Till å med läkaren frågade nu sist "oj vad spänd din mage är, har du mycket sammandragningar/värkar" och det syntes på datorn också, men gjorde inte ont.

Men dom är jag ganska van vid , men de jag kände inatt/imorse var något helt annat.

Nu blev detta långt, men skulle vara tacksam för svar till en förrvirrad :)

• Svar på tråden Förlossning på G eller något annat?
  • Anonym (Nej)

Du är inte på väg in i förlossning. Du är dessutom på tok för tidigt ute för det. Googla på Braxton Hicks.

• Kvinna1989
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-15 13:18:59 följande:

Du är inte på väg in i förlossning. Du är dessutom på tok för tidigt ute för det. Googla på Braxton Hicks.

Okej. Har läst om Braxton Hicks, trodde det var dessa som jag vart med om tidigare som inte gjorde ont utan "bara" var obekväma.

Jag fick spruta i vecka 24-26 för att "stoppa påbörjande förlossning" hade så mycket sammandragningar/värkar då men dom gjorde inte ont men då var de ju väldigt tisigt.

I fredags på special MVC sa förlossningsläkaren att allt ser bra ut och bebis är färdig, kan komma när som hellst men vore bra att om hon får lite mer vikt, nu vägde hon 2600g. Blir igångsatt i vecka 39+0 om hon inte kommer tidigare då sa dom på sjukhuset.

Förstår att dessa frågor låter dumma för er som gått igenom en förlossning, men jag är helt ny och förvirrad inom detta :)
  • Anonym (Nej)
    Kvinna1989 skrev 2021-08-15 13:31:11 följande:
    Okej. Har läst om Braxton Hicks, trodde det var dessa som jag vart med om tidigare som inte gjorde ont utan "bara" var obekväma.

Jag fick spruta i vecka 24-26 för att "stoppa påbörjande förlossning" hade så mycket sammandragningar/värkar då men dom gjorde inte ont men då var de ju väldigt tisigt.

I fredags på special MVC sa förlossningsläkaren att allt ser bra ut och bebis är färdig, kan komma när som hellst men vore bra att om hon får lite mer vikt, nu vägde hon 2600g. Blir igångsatt i vecka 39+0 om hon inte kommer tidigare då sa dom på sjukhuset.

Förstår att dessa frågor låter dumma för er som gått igenom en förlossning, men jag är helt ny och förvirrad inom detta :)
    Kan vara Braxton Hicks, kan vara livmodern som ändrar form, utvecklas, förbereder sig för förlossning.

Varför ska de sätta igång dig i förtid, är det något som behövs för barnet annars eller är det för de sammandragningar du haft förut?

Jag tror inte det finns dumma frågor om man aldrig varit med om något liknande förut. Då kan det vara bra att fråga andra.
  • Kvinna1989
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-15 13:37:06 följande:

Kan vara Braxton Hicks, kan vara livmodern som ändrar form, utvecklas, förbereder sig för förlossning.

Varför ska de sätta igång dig i förtid, är det något som behövs för barnet annars eller är det för de sammandragningar du haft förut?

Jag tror inte det finns dumma frågor om man aldrig varit med om något liknande förut. Då kan det vara bra att fråga andra.

Låter ju logiskt :)

Jag har graviditetsdiabetes , dom vill inte att man går över tiden då. Därför har jag också kontroller 1-2 gånger/månaden på sjukhuset med ultraljud, CTG osv. Nu har jag dock haft bra blodsocker flera veckor och bebisen är iallafall för tillfället inte för stor som är en risk med diabetes. Men även om hon är i normal kurva så vill dom sätta igång i vecka 39+ pga massa andra risker med diabetes förklarade läkaren.
  • Anonym (Nej)
    Kvinna1989 skrev 2021-08-15 13:42:54 följande:
    Låter ju logiskt :)

Jag har graviditetsdiabetes , dom vill inte att man går över tiden då. Därför har jag också kontroller 1-2 gånger/månaden på sjukhuset med ultraljud, CTG osv. Nu har jag dock haft bra blodsocker flera veckor och bebisen är iallafall för tillfället inte för stor som är en risk med diabetes. Men även om hon är i normal kurva så vill dom sätta igång i vecka 39+ pga massa andra risker med diabetes förklarade läkaren.
    Hoppas att du får gå så länge som möjligt då!
  • Kvinna1989
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-15 17:04:13 följande:

Hoppas att du får gå så länge som möjligt då!

Jag har läst en del om att första gången går man nästan alltid över tiden, så även om jag har mycket sammandragningar/värkar så kommer de troligen inte komma igång före de. Men man vet ju aldrig :)
  • Vicki89

Jag födde min son i vecka 35+4 utan förvarning, så det klart det kan vara så att förlossningen som är på gång! Jag hade också många och kraftfulla sammandragningar sedan tidigt i graviditeten.

Är nu gravid igen i vecka 24, och har mycket sammandragningar den här gången också. Ska prata med min bm om det nästa gång vi ses.

Vad var det som gjorde att du fick sprutor mot värkarna i vecka 24-25? Var livmodertappen påverkad då?

• Kvinna1989
    Vicki89 skrev 2021-08-15 20:20:42 följande:

Jag födde min son i vecka 35+4 utan förvarning, så det klart det kan vara så att förlossningen som är på gång! Jag hade också många och kraftfulla sammandragningar sedan tidigt i graviditeten.

Är nu gravid igen i vecka 24, och har mycket sammandragningar den här gången också. Ska prata med min bm om det nästa gång vi ses.

Vad var det som gjorde att du fick sprutor mot värkarna i vecka 24-25? Var livmodertappen påverkad då?

Oj, okej ja man vet ju inte vad som händer. Nu på lvällen har jag haft mensverk liknande i kanske 5-30 minuter och sen försvinner de helt, men inga fler onda värkar. Så blir spännande detta.

Hur startade din förlossning då? Gjorde du något speciellt?

Livmodertappen var inte påverkad (om man förstod de rätt?) Men jag hade regelbunda värkar under en så lång tid och dom registrerades , dom sa att fortsätter de såhär finns stor risk att tappen påverkas. Dom värkarna gjorde inte super ont, bara lite men var jobbiga.

Har en konstig känsla där nere nu, men de kanske hör till.. har bara inte haft de förut.
  • Vicki89
    Kvinna1989 skrev 2021-08-15 20:33:29 följande:

Oj, okej ja man vet ju inte vad som händer. Nu på lvällen har jag haft mensverk liknande i kanske 5-30 minuter och sen försvinner de helt, men inga fler onda värkar. Så blir spännande detta.

Livmodertappen var inte påverkad (om man förstod de rätt?) Men jag hade regelbunda värkar under en så lång tid och dom registrerades , dom sa att fortsätter de såhär finns stor risk att tappen påverkas. Dom värkarna gjorde inte super ont, bara lite men var jobbiga.

Har en konstig känsla där nere nu, men de kanske hör till.. har bara inte haft de förut.

Vettnet
    Kvinna1989 skrev 2021-08-15 20:33:29 följande:

Vattnet gick för mig på morgonen, stod i badrummet och fixade håret så gjorde inget speciellt. Värkarna drog igång rätt direkt efter det, men rätt svaga till en början. 4 timmar senare var ungen ute. :O Men allt gick bra!

Oj, ja då förstår jag. Hur ofta hade du värkar då? Jag har endast sammandragningar när jag rör på mig, inte när jag tar det lugnt. Men ibland kan de sitta i länge och det räcker inte att jag sätter mig ner utan behöver lägga mig. När de håller i sig ett tag kan det kännas som när man får kraftigt håll och även att det känns tungt nedåt mot underlivet. Funderar på om det är förvärkar jag har eller om det bara är sammandragningar. Vet inte om man kan bli sjukskriven för sådant här eller om man bara får kämpa igenom det. Är ju lite orolig att det här barnet ska komma ännu tidigare än det första.

Om det känns som mensvärk skulle jag säga att det är värkar du har, så håll lite koll på dem, hur ofta de kommer och sådär. Jag tror att det inte dröjer så länge innan du har en bebis!
  • Kvinna1989
    Vicki89 skrev 2021-08-15 20:51:26 följande:

VettnetVattnet gick för mig på morgonen, stod i badrummet och fixade håret så gjorde inget speciellt. Värkarna drog igång rätt direkt efter det, men rätt svaga till en början. 4 timmar senare var ungen ute. :O Men allt gick bra!

Oj, ja då förstår jag. Hur ofta hade du värkar då? Jag har endast sammandragningar när jag rör på mig, inte när jag tar det lugnt. Men ibland kan de sitta i länge och det räcker inte att jag sätter mig ner utan behöver lägga mig. När de håller i sig ett tag kan det kännas som när man får kraftigt håll och även att det känns tungt nedåt mot underlivet. Funderar på om det är förvärkar jag har eller om det bara är sammandragningar. Vet inte om man kan bli sjukskriven för sådant här eller om man bara får kämpa igenom det. Är ju lite orolig att det här barnet ska komma ännu tidigare än det första.

Om det känns som mensvärk skulle jag säga att det är värkar du har, så håll lite koll på dem, hur ofta de kommer och sådär. Jag tror att det inte dröjer så länge innan du har en bebis!

Oj, de gick väldigt snabbt för dig då! Behövde ni vara länge på sjukhus då?

Dom var väldigt tajta, under 5 minuter, så kändes egentligen som om dom aldrig gick över, hade dom både sittandes och ståendes. Sprutan jag fick tog inte helt bort dom, men blev betydligt färre och lättare. Sen försvann dom av sig själv och kom tillbaka runt vecka 30 om jag minns rätt, dock inte så ofta och gick över när jag satte mig ner.

Tack för ditt svar angående "mensvärken" visste faktiskt inte att de kan vara värkar som känns så. Ska hålla koll på dessa.

Jo sjukskriven borde du kunna bli, jag blev de iallafall då så jag tycker aboslut du ska höra på MVC. Förstår din oro att bebisen kommer ännu tidigare denna gången.
Svar på tråden Förlossning på G eller något annat?