• Jemp

Jobb - skaffa barn

Ok är det när som.

När det är lämpligt för en själv beror mycket kring omständigheter tänker jag. Både hur man prioriterar jobb, hur bråttom man har med barn, eventuellt annat i ens bakgrund...

Jag hade velat ha sgi och avklarad provanställning (om det handlar om tillsvidaretjänst).

Jag ställdes inför den frågan när vi planerade barn nr 2. Jag jobbar inom en bransch som är rätt svår att komma in i. Jag har haft jobb och stabil ekonomi, men inte alltid inom det jag vill jobba med. Fick tidsbegränsad anställning på ett ställe jag gärna ville in på och väntade med graviditet tills slutet av anställningen för att inte jobbet skulle påverkas om jag fick samma komplikationer som med första barnet. Men då hade jag haft lätt att bli gravid tidigare, var inte i nån kritisk ålder och värderade bra möjligheter på jobbet högt.

Däremot har jag med den bakgrunden också insett att man inte kan sätta saker på paus för evigt. Att vänta med barn tills jag hade fast anställning på drömjobbet var till slut inget alternativ, man måste leva under tiden och jag kunde försörja mig.

Hade jag haft svårt att bli gravid hade jag istället tex kanske inte pausat försöken pga ny anställning.

Svar på tråden Jobb - skaffa barn