Inlägg från: piiiggeliiin |Visa alla inlägg
  • piiiggeliiin

BIM September

Juli1990 skrev 2021-09-02 11:18:09 följande:
    Åh jag fick positivt ÄL-test igår kväll och hade innan dess legat lördag,söndag,måndag och tisdag. När ÄL-testet blev positivt blev jag jätteglad, men tyvärr lyckades inte min sambo komma varken igår kväll eller imorse då pressen nog blev för stor, och suget inte fanns där då vi legat så mycket innan.. ingen bra planering :(. Hur lyckades ni ligga runt ÄL? Jag blir helt förvirrad kring om det är "Kört" för oss om vi inte får till det ikväll eller imorgon.. <3
    Nä det är inte kört och om inte annat så har förhoppningsvis ett helt gäng redan tagit sig upp och väntar på ägget ;) 

Min sambo känner också stor press kring ÄL då även han vill det här, men har man kört på flera dagar på raken så är det svårt att upprätthålla samma tempo. När det blir som för er den här gången så försöker jag att ställa om och förhålla mig avslappnat gentemot honom så att det inte känns som ett "måste" och att han själv får ta initiativet senare på kvällen/natten. 

Jag använder mig av clearblues fertilitetsmonitor och den har signalerat "hög" sedan CD 6 och CD 12 övergick den till maximal.. Vi fick till det flera dagar i rad precis som ni + första dagen av maximal, men tyvärr inte dag 2 av maximal som jag dessutom tror va dagen med den "riktiga" peaken. Men får bara hoppas att några av de tidigare överlevt :P 

Om det inte tar sig den här månaden så tror jag att vi kanske ska ta det lite mer lugnt i början så att pressen inte blir lika påtaglig.. 

När har du BIM?
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-02 12:48:34 följande:
    Håller tummarna för det såklart! :) Men skulle väldigt gärna vilja få till något ikväll och även imorgon. Jag har dock svårt att veta hur mycket man behöver ligga efter man fått "maximial Fertilitet"? alltså hur många dagar efteråt..

Tack för tipsen och förståelsen. Det låter som en bra strategi, jag ska försöka ha tålamod till det ikväll, även om jag nog kommer få lite panikkänslor om det inte går ikväll eller om det inte blir av, känns som denna dagen är "sista chansen" (andra dagen med maximal fertilitet). 

Jag förstår, det låter verkligen dock som ni fick till det helt rätt om ni fick in det i första dagen av "Maximal Fertilitet", håller tummarna för dig. 

Jag har BIM 18/9 enligt NC (tidigare 17/9 men NC ändrade dag efter ÄL-test). När har du BIM? :)

Känner exakt samma, förväntar mig tyvärr inte att det tar denna månaden och då kommer vi nog ta det lugnare i början och maximera senare. <3
    Tycker också att det är jätte svårt, den indikerar ju liksom "maximal" per automatik under två dagar så första dagen kan ju egentligen vara i ett tidigt skede av stegringen och att det bästa är i slutet av dag två. 

Eftersom jag inte blir klok på ÄL testet som ändå ska vara ett test som är tydligt så försöker jag i tillägg känna om jag har ÄL symtom, men just dessa vill ju inte vara så tydliga denna månad heller.. så här sitter jag och funderar på om jag ens haft ÄL haha.. Har du några känningar? 

Har BIM 12/9 enligt NC men har ännu inte fått bekräftad ÄL (ska ha haft det igår enligt vad NC placerat ut, men hade maximal på CB i måndags/tisdags.. fattar typ inte när ägget drar iväg haha).

Kikade i BIM listan och såg att du är på andra försöket med första barnet precis som jag. Ska bli kul att följas åt
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-02 13:51:30 följande:
    piiiggeliiin skrev 2021-09-02 13:08:46 följande:
    Tycker också att det är jätte svårt, den indikerar ju liksom "maximal" per automatik under två dagar så första dagen kan ju egentligen vara i ett tidigt skede av stegringen och att det bästa är i slutet av dag två. 

Eftersom jag inte blir klok på ÄL testet som ändå ska vara ett test som är tydligt så försöker jag i tillägg känna om jag har ÄL symtom, men just dessa vill ju inte vara så tydliga denna månad heller.. så här sitter jag och funderar på om jag ens haft ÄL haha.. Har du några känningar? 

Har BIM 12/9 enligt NC men har ännu inte fått bekräftad ÄL (ska ha haft det igår enligt vad NC placerat ut, men hade maximal på CB i måndags/tisdags.. fattar typ inte när ägget drar iväg haha).

Kikade i BIM listan och såg att du är på andra försöket med första barnet precis som jag. Ska bli kul att följas åt
    Ja precis, det är jättesvårt.. Jag blev ens förvånad att dessa ÄL-testerna funkade på mig, inte fått det att funka tidigare.

Jag har inte märkt av det supermycket mer än lite ont i äggstockarna/magen typ, men inga andra symtom och inte heller några specifika flytningar. Jag förstår, jag väntar också på att få bekräftad ÄL från NC (den ska ske imorgon enligt NC). Nej det är ju jättemärkligt, men det krävs ju tre temp-ökningar i rad för det ska bli bekräftat enligt NC, det kommer säkert idag eller imorgon tror jag för dig! Har ni fortsatt ha sex eller lagt ner det nu?

Vad roligt :) Ska bli kul att följas åt ja! 

Jag hoppas att tempen stiger så kan jag släppa den tanken iallafall.. dock tycker jag att tempen är lägre nu när det blivit kallare ute så den ligger lägre än vanligt, har du samma som tidigare perioder?

Ok, brukar du ha mer eller mindre känningar än nu? jag brukar ha mer så därför jag nojar ..

Jag ville ju precis som du ta igen den "förlorade dagen" som vi missade på dag två av maximal så igår fick vi till det och sedan hoppas jag på idag också ifall det nu skulle visa sig att jag har ÄL senare än vad det NC och clearblue indikerar. :P
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-02 16:01:16 följande:

Håller tummarna för det! Jag instämmer, men har varit väldigt mycket lägre (någon morgon tidigt låg den på 35 något, galet). Idag var den dock upp lite högre än de andra dagarna så vet inte om det kan börja indikera att ÄL är idag eller imorgon typ.

Jag brukar nog ha mindre känningar ja, brukar tyvärr inte känna alls mycket (eller inte vad jag reflekterat över), hur brukar du känna? 

Det låter väl jättebra, tror stenhårt på Er :). När har du BIM sa du? Får jag fråga hur gamla ni är?:)

Ägglossningen brukar jag känna typ som lite lätt mensvärk från sidan (typ nära ljumsken) som kommer och går. Däremot så är det ju inte jätte påtagligt då jag inte ens hade noterat detta förrän jag började sätta mig in i värden av ägglossning haha.. 

Så skönt att du har symtomen som också kan bekräfta det som NC förutser + att ÄL peakat! Det blir som en bekräftelse på att det fungerar som det ska! :D 

BIM 12/9 enligt NC.. men kan vara så att den är en dag senare eftersom den kom en dag tidigare senast. Jag är 33 år så liiite äldre än dig, men kanske myyycket äldre när det kommer till fertilitet, det ska ju tydligen gå utför snabbt.. uhh. Min sambo är 34. Hur gamla är ni? 
  • piiiggeliiin
    betula skrev 2021-09-02 17:06:52 följande:

Spermierna kan leva i upp till 5 dagar säger de väl, så har ni legat dagarna innan ÄL kan ni nog ta det m ro oavsett. Det är så mycket mer än ligg som ska stämma för att det ska bli nåt. <3 Min syrra hade ÄL en vecka efter senaste ligget m maken (de befann sig på olika orter) och fick ändå en underbar liten unge.

Satsa på att ha sex när ni har lust! Just lusten är en supertydlig indikator för ÄL hos mig. Upplever även att min man är mer sugen kring ÄL (även om det kan vara svårt att säga omd et är pga mitt beteende eller om det något annat som påverkar honom). Att ha sex för att en "måste" gör ju det hela ganska så trist på alla plan. Dessutom så finns det väl källor som säger att spermiemängden minskar aningen om en har utlösning oftare och att ca varannan dag ger bättre förutsättningar utifrån det.

Ja jag har också hört det där med att de kan leva i 5 dagar, men visst kräver väl det att även flytningarna 5 dagar innan är "rätt"? Det är iallafall därför jag känner att det är lika bra att köra på eftersom jag vill säkra upp att iallafall någon gång pricka in fönstret där de kan överleva.. 

Jag har hört att det snarare minskar mängden men ökar kvalitén av spermierna när man har sex ofta, sedan vad som är rätt vet jag inte :) 
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-03 09:21:26 följande:
    Jag förstår, har nog också känt lite dem symtomen och inte heller känt efter innan jag ens försökte bli gravid.. :). 

Nu har min temperaturökning börjat komma i alla fall, hade 36.40 imorse (låg på runt 36.0 tidigare eller ännu lägre), så förmodligen hade jag ÄL i onsdags, igår eller kanske idag). Vi får helt enkelt se var det landar, men tycker ändå det känns OK med mys: lördag-tisdag sedan försök (ej utlösning) i onsdags och det blev även ett fulländat ligg igår kväll, så vi får hålla tummarna att det räcker.

Jag förstår! Så spännande, snart dags då :). Vi båda är 31, men det behöver ju absolut inte innebära något, ni kan ju lika gärna vara superfertila. Det är väl över 35 det går ner något? 

En allmän fråga som jag försökt läsa på om.. hur tänker ni med alkohol i rimliga mängder efter ÄL? jag är bjuden på AW ikväll och Kräftskiva imorgon och har tänkt dricka lite rimligt, men är rädd att något förstörs? Orkar dock inte begränsa mig för mycket om detta tar tid.. tacksam för svar!
    Min temp höjde sig också men inte jätte mycket (igår hade jag 36.10 och idag 36.28).. men innan ÄL så låg jag också straxt under 36. Jag använder även fertily friend appen efter att jag har sett att många kör den + NC och den har bekräftat ÄL 30/8 (CD13) medans NC inte kunnat bekräfta ÄL ännu och ser ut att vilja lägga ÄL 1/9 (CD15) dvs två dagar senare.. så förvirrande.

Då tycker jag ni ändå maxat och fått till det ett bra antal ggr :D Nu håller vi tummarna att övriga "moment" i kroppen klaffar!

Jag resonerar precis som dig att man måste fortsätta leva då man inte vet ifall det kan ta lång tid, känns som att man annars bara lever för en enda sak och det kan ju leda till negativ stress..
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-03 10:25:05 följande:
    Jag har inte kört på Fertily Friend, kanske ska kolla upp den. Jobbigt att det är så olika :(. Då har vi exakt samma cykeldagar, kul :). Jag har också CD13 den 30/8, men senare ÄL än dig då, hur lång cykel brukar du ha? Hur länge har du kört NC? Svårt att veta.. hur låg ni runt dessa datum?

Ja vi håller tummarna för oss båda :).

Ja precis, jag hoppas att lite alkohol inte ska förstöra för mycket, men det känns viktigt att kunna leva som vanligt och inte få så mycket stress! (även om det inte är lätt).. 
    Jag har använd NC sedan förra sommaren och när jag började med fertily friens appen så la jag över information från NC (en månad tillbaka) så kunde jag få mer "information" direkt. Rekommenderar faktiskt att testa då den tar hänsyn till fler parametrar än NC och jag som använder Clearblue advance fertilitetsmonitor kan lägga in även de "höga" dagarna.

Har en cykel på ca 26 dagar +/- 1 dag och fick utslag (maximal) CD13 + 14 och vi fick till det CD 7,9,10,11,13 och 15. 

Baserat på det så hoppas jag ju att ÄL var den CD13 och inte CD15.. har NC hittat din ÄL?
  • piiiggeliiin
    QueenS skrev 2021-09-07 06:25:17 följande:

Shit vad ett dygn gör skillnad på hcg :D

Nu känner jag verkligen att jag har plussat!
    Åh va kul! :D Vad har du för symtom den här gången?
  • piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-08 06:15:39 följande:

Känner mig så orolig nu igen (sällan..). Men enligt NC hade jag ÄL i torsdags och temperaturen ökade i två-tre dagar och nu har den gått neråt och ligger väldigt lågt (36,20 typ), historiskt sätt ligger jag runt 36,60-36,70 på samma dagar (cd22). Jag förstår ingenting.. vad kan vara fel? Tacksam för svar.

Visst tar du tempen ungefär samma tid varje dag? Tror inte du behöver oroa dig eftersom den ändå gått upp så som den ska.. jag är ju lite inne på det där vi pratade om tidigare att det är lite extra kallt ute mot hur det är normalt den här årstiden, vilket iallafall påverkat min temp. 

Såhär ser min kurva ut nu och den gick ju också ner en aning straxt efter ÄL:

• piiiggeliiin
    Juli1990 skrev 2021-09-08 06:15:39 följande:

Känner mig så orolig nu igen (sällan..). Men enligt NC hade jag ÄL i torsdags och temperaturen ökade i två-tre dagar och nu har den gått neråt och ligger väldigt lågt (36,20 typ), historiskt sätt ligger jag runt 36,60-36,70 på samma dagar (cd22). Jag förstår ingenting.. vad kan vara fel? Tacksam för svar.

Sen vill jag tillägga att du har ju en jätte fin höjning direkt efter ÄL och dippen kan ju vara en implementationsdipp? 
Svar på tråden BIM September