Mobbing av s.k. kompis
Ja, detta är ju ett elakt meddelande med syfte att trycka till din dotter, men med tanke på föräldrarnas reaktion som ju stödjer detta beteende är det inte konstigt att "kompisen" är en rövhatt.
Jag hade uppmuntrat mitt barn till att stå upp för sig själv, att inte överhuvud taget engagera sig i "kompisen" eller den andra tjejen (om hon nu är med på detta) utan verkligen se till att ha roligt med andra. Det är den bästa hämnden, att visa att man har kul utan rövhattarna.
Jag är normalt sett för att barn får välja sina kompisar själva, och inte blir tvingande att leka med nån de egentligen inte vill. Det är väl i 7-8-årsåldern barn börjar selektera och välja vänner efter gemensamma intressen eller liknande, när inte alla längre är potentiella vänner. Men i sådana här sammanhang tycker jag faktiskt att man bör vara tydlig med sina barn att man inte utesluter någon, att alla får vara med. De kommer att befinna sig hemifrån utan den trygghet som hemmet och föräldrar kan ge, begränsat med människor att umgås med, begränsat med utrymme osv. Då får man faktiskt bjuda till, och det tycker jag gäller för vuxna också. Har varit på otaliga konferenser med mycket fri gemenskapstid där jag umgåtts även med kollegor som jag normalt sett aldrig hade hängt med på fritiden, men där de annars hade hamnat utanför. Lite hyfs får man ju ändå ha...