• Anonym (-)

Doktor som blev irriterad

byrålåda1 skrev 2021-08-11 14:40:11 följande:
    Ja, jättekonstigt att jag skulle avboka tiden bara för att det hade gått över. Jag har inte skrivit vad det var för problem i denna tråden. Det är rätt personligt men hade jag skrivit ner så hade säkert de flesta bokat en tid.
    Jag har absolut inte googlat fram några saker på nätet som jag skrivit ner. Förstår verkligen inte vad vissa får det ifrån.
    Jag skrev ner punkter på ett papper så jag inte glömmer nämna något viktigt som jag var med om under dessa dagar som det pågick.
    Och eftersom jag knappt besöker vården så vet jag självklart inte vilken undersökning som skulle göras. Hur skulle jag vetat det innan jag ens varit där? Hade jag vetat hade jag såklart bett om en kvinnlig läkare.
    Nej, snarare vettigt att avboka om det gått över. Skulle det återkomma - DÅ kan man boka en tid och berätta att det återkommer. En enstaka händelse som går över behöver inte utredas oavsett vad det rör sig om.

Därtill är det jättesvårt för en läkare att utreda ett problem som inte längre finns. Låt oss säga att du hade blod i avföringen men inte har det längre. Man kan undersöka, och ta blodvärde, men finns där ingenting så skall inte massa resurser läggas på att tex beställa koloskopi eller röntgen. Svaret blir helt enkelt "hör av dig om det återkommer".

Du tog upp en tid i onödan, och ville inte gå med på undersökning, utan planerar att ta upp ytterligare en tid för ett problem som inträffade för flera veckor sedan.

Jag tycker du borde gått med på en undersökning i sköterskans närvaro. Så pryd är svårt att vara inom sjukvården, om du vill bli undersökt. Den läkaren kanske dessutom har 10 års mer erfarenhet än den unga kvinnan som känner nästa gång.
  • Anonym (-)
    byrålåda1 skrev 2021-08-12 10:43:50 följande:
    Ja? En lista med möjliga orsaker till varför dessa problem uppstod. Herregud.
    Hade du en lista på de undersökningar du ville ha gjorda för att utesluta dessa orsaker också?

En läkare skall självklart veta möjliga orsaker till ett specifikt problem. Du hjälper inte till genom en sådan lista, utan kanske snarare tar bort fokus från det verkliga problemet (som kanske inte alls är på listan, och läkaren glömmer bort när du har din lista).

Jag skulle aldrig komma till bilmekanikern med en lista på möjliga orsaker till att motorlampan tänds. Det tänker jag att de är experter på.
Svar på tråden Doktor som blev irriterad