Skaffa en sladdis ja eller nej?
Jag väntar en sladdis just nu. Syskonen kommer ha hunnit fylla 12,15 resp 19 år när bebisen kommer. Det är min sambos första och vi lever just nu ett okomplicerat varannan-veckas-liv, där ena veckan är full av action med tre barn och en hund med allt vad det innebär och den andra veckan gör vi vad vi vill.
Det blir förstås ändring på det nu och möjligen något jag ser som en nackdel nu när man hunnit vänja sig vid det här liven med varannan vecka. Det kommer bli en del anpassningar helt klart, men vi känner oss å andra sidan mogna och väldigt trygga som individer.
En stor fördel som jag ser det är att mina barn är så stora, så när de är här kommer vi få mycket hjälp. Jag tror inte det blir lika intensivt som när de var små.
Åka på utflykter, besöka vänner, göra resor, gå på restaurang osv funkar med bebis också, det blir bara lite annorlunda, men inget vi behöver offra ju.
Sen inser jag givetvis att det också beror på vad det blir för en liten person. Men mina tankar utgår ändå från att det är mycket upp till oss hur saker och ting kommer att fungera.
En till liten nackdel för oss är att alla våra vänner har barn i mina barns ålder och således inga småbarn. Vi kommer därför få anstränga oss lite extra för att bebis ska få umgås med jämnåriga också, när hen blir lite större, men det är inget stort bekymmer.
Det kommer bli ett mycket älskat barn av många och det kommer finnas gott om stora goda förebilder förutom vi föräldrar. Vi ser mycket fram emot vår lilla sladdis.