Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför röstar folk på Miljöpartiet?

Rataxes skrev 2024-10-04 19:17:13 följande:

Miljöpartister är lite eljest...

Bra initiativ av EU.

Men du vill ha lakritsautomatvapen? För det spelar ingen roll...
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2024-10-04 20:14:03 följande:
    Tyvärr är det inte bara fullt möjligt utan dessutom allt för vanligt. Ofta lättgått men väldigt tråkigt.
    Nu handlade det om (promenad)stigar och nej, det är inte vanligt att kalhyggen kantas av promenadstigar med kalhygge på den ena sidan och en fågelrik tät skog på den andra sidan.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-04 21:12:42 följande:
    Tja, jag vet inte vilka kalhyggen du har vandrat längs men jag vandrar väldigt mycket och har definitivt gått längs med torra grusvägar med kalhygge på ena sidan och avverkat på den andra, på flera olika platser.
    Jag har aldrig gått längs en väg med ett kalhygge på ena sidan och avverkat på andra sidan och trott att jag går i skogen.

För att man inte ska uppleva hur stora kalhyggen är när man reser med bil genom landet sparas ofta en korridor av skog närmast vägen och det går som regel inga promenadstigar längs kanten där kalhygget börjar. Även om det naturligtvis också förekommer promenadstigar än här än där är inte den vanligaste upplevelsen att det är mycket fågelliv i samband med kalhyggen.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-05 06:50:20 följande:
    Tydligen vandrar vi på väldigt olika platser. 
    Jag har aldrig vandrat längs ett kalhygge/avverkat område med träd då det är just träden man tar bort. Men du kanske tänker på uppvuxen sly eller gamla kalhyggen som återplanterats? Men då är de inte längre kalhyggen.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-05 12:15:22 följande:
    Suck. Det blir lättare för dig om du inte automatiskt tjafsar utan faktiskt läser mina inlägg.
    Suck på dig tillbaka. Jag har läst dina i lägg. Har du?

Vad är det enligt din mening för skillnad på ett kalhygge och ett avverkat område? Inget som jag ser det
  • nihka

Kan motstånd mot MP vara kopplat till hur mycket, om ens alls, man vistas i naturen? Människor som tror att fågelsång är något som förknippas med kalhyggen?

• nihka
    Mentat skrev 2024-10-05 15:20:25 följande:
    Ok, jag skrev givetvis fel. Ursäkta, fast det borde inte ha varit SÅ svårt att inse. Kalhygge på ena sidan och skog på den andra skulle det förstås vara. Det är inget ovanligt och då kan man mycket väl höra den fågelsång ngn annan skrev om
    SÅ. Väldigt lite ursäkta och mest att det ligger på mig att förstå att du menar tvärtom när du skriver fel isf att "automatiskt tjafsa"

Ja, någonstans måste gränsen gå och någon gång kan den gå vid en (grus)väg. Men fortfarande är inte det som utmärker kalhyggen promenadstigar med fågelsång eller andra naturupplevelser. Givetvis.
  • nihka
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-05 13:57:52 följande:
    Jag tror att du behöver "konkret" fakta och mitt förslag är att du bevisar ditt påstående med en bild. Flört

Nu är diskussionen på en nivå där det handlar om prestige och tråden har helt klart tappat sin charm. 
    Hen skrev fel så det kommer ingen bild på något trädbevuxet kalhygge med fåglar.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-10-05 14:08:19 följande:

Fågellivet i det här industriområdet lär vara obefintligt.

Jepp. En av flera nackdelar med vindkraftverkparker.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-05 19:41:20 följande:
    Jag har ett populärt strövområde i närheten, på gångavstånd faktiskt, där man nyligen avverkade en hel del. Stigen går ibland längs kanten av kalhygget och ibland inne i skogen. Det är fortfarande en fin miljö, även om den givetvis var bättre innan man högg ner träden. Sedan inser jag att det finns andra och värre exempel också men det här temat började med att det var omöjligt att höra fågelsång om man hade kalhuggit.
    Nej, det började med en kommentar om att det var bullrigt i vindkraftparker medan man kunde höra fågelsång i kalhyggen. Längs promenadstigar Jo, tjenare. Det är verkligen vad kalhyggen är kända för...
    Sedan är förstås inget omöjligt, men det var inte poängen. Kalhyggen är ett massivt ingrepp i naturen precis som vindkraftparker och ingetdera är speciellt fågelvänligt.
  • nihka
    KillBill skrev 2024-10-06 13:10:38 följande:
    Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Enligt en rapport från Naturvårdsverket dödas:

6 000 000  - 7 000 000 fåglar per år i trafiken
    ca 500 000 fåglar per år av fönsterrutor
    ca 200 000 fåglar perm år av kraftledningar
    ca 100 000 fåglar per år av oljeutsläpp 
    Ca 5 000 fåglar per år av vindkraftverk

Om du är det  minsta intresserad av fågellivet finns det andra saker än vindkraften som först bör kritiseras. 
    Men det är ändå ett problem när det drabbar särskilda arter hårt såsom havsörn på Norges kust i Smøla där de måste passera genom 68 gilljotiner i området.
  • nihka

Havsörn som dödas av tåg åtgärdas inte genom att ta bort tåg eller dra om rälsen utan genom att sätta upp viltstängsel.

Havsörnar som dödas av vindkraftverk åtgärdas genom en mer genomtänkt placering av maskinerna.

• nihka

När örnar dödas av tåg är det oftast för att de äter på vilt längs spåret som dödats av tåg så man stänger ute vilt.

• nihka
    Tom Araya skrev 2024-10-10 11:51:26 följande:

Ofattbart!

Mätning: Starkaste stödet för MP på nästan tio år (msn.com)

Har folk inte lärt sig någonting av hur det blev senast MP var med och bildade regering?

Katastrofalt!

Är du allergisk mot demokrati eller? Någonstans snart borde du börja acceptera att alla inte tycker som du.
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?