ulderborna skrev 2021-08-04 22:05:38 följande:
Ja det känns lite som det kanske är det ända som kommer kunna hjälpa.. att ta bort detta helt. Har inte pratat med socialtjänsten eller familjerådgivningen. Har pratat med prima när barnen var ca 2,5 och 4 år pga av deras extrema bråk med varandra. Fick aldrig en möjlighet att kunna gå på dessa föräldrarträffar pga av jobb och andra anledningar. Men kommer kontakta dom nu igen.
Vi brukar då och då hitta på saker med barnen på varsitt håll. Vilket jag tycker fungerat bra eller bättre iaf. Mer en hållbar situation. Nu är problemet att dom inte vill hitta på något alls och att det blir i princip att vi måste tvinga dom följa med på saker.
Har ingen kunskap kring vad prima är, men någon form av stöd utifrån tycker jag absolut låter som något som ska ha högsta prioritet. Problemen kommer ju inte bli mindre eller enklare att lösa när barnen blir äldre, antagligen tyvärtom.
Att de inte velat hitta på något beror väl på att plattor m.m. lockat mer. Tar ni bort dem så har ni eliminerat det problemet.
Prata med barnen i lugn och ro (en vuxen/barn) om att ni kommer att ta bort plattor m.m. under en längre period (ex. året ut) eftersom barnen använder ett fult språk. Förklara också att ni förväntar er att barnen inte kommer skrika, sparka i väggar/dörrar m.m. Visar barnen att de klarar detta så får de någon typ av belöning. Ex. klarar man det 4 dagar så kan de få xx Efter en vecka xx, två veckor xx, 1 månad xx osv. Viktigt med tät återkoppling. Belöningen bestämmer ni tillsammans med respektive barn så det verkligen blir något som motiverar (dock inte få spela/få tillbaka plattan eller något av det ni tagit bort).
Ni kan med fördel föreslå några belöningar så barnen vet vad som kan ses som en lagom belöning.
Sedan skulle jag nog göra en kalender/barn där de kan kryssa för varje dag de klarar att hålla målen och se hur långt det är kvar till belöning.
Superviktigt att inte lägga på för mycket på en gång, det är ju meningen att de ska lyckas. Samtidigt ska det vara en ansträngning.
Lycka till!