Vi gör många utflykter och kör mycket kall mat, där man måste kunna hålla sig hela dagen. (Vi har dock en mjuk minikylväska - som egentligen är gjord för två frysklampar och två 33 cl läskburkar) men tanken är att det ska vara riktigt compact i en sådan kylväska. Favoriter här hemma är:
- kalla burgare med hamburgerbröd/fralla med antingen: falukorv, pannbiff, fiskpinnar, stekt torsk, halloumi, falafel eller skivad kycklingfilé tillsammans med grönsaker. Om man tycker att det blir för blött med sås till, så kan man ha det i en separat liten burk/miniflaska och hälla på när det är dags att äta.
- wraps/tunnbrödsrulle. (Ingen gillar tonfisk, men de här rullarna gillar alla, vilket är sjukt konstigt): tonfisk blandad med lite gräddfil och salt, peppar och rödlök. Man måste plasta in den och lägga den i kylen dagen efter, för då försvinner tydligen tonfisksmaken. (Min man som är närmare 50 år kräks av tonfisk och har under flera år trott att jag har någonting helt annat i dessa rullar. Likadant med vårt barn.)
- Det finns färdiga små, örtkryddade kulpotatisar i alluminumform i de flesta större matbutiker (man kan säkert göra dessa godare själv om man hittar minipotatisar) som vi vid utflykter tar till kvällsmat dagen innan. Dessa värms i ugn, sedan sätts de på spett till dagen efter tillsammans med vad man nu vill ha: svamp, kött, kyckling, korv etc (företrädesvis gårdagens rester) och sedan fyller man på med enkelspetsade grönsaker som babytomater, paprika, stekt lök etc. Min man och son äter dessa som de är. Jag doppar gärna i en liten klick barbequsås eller vitlökssås. Ketchup kanske funkar?
- Kall potatis i SMÅ bitar som blandas med fetaost, olivolja, kryddor och strimlor av soltorkade tomater tillsammans med små bitar av kassler.
Säg till om du behöver fler tips! Mat behöver verkligen inte vara äcklig bara för att den är kall!