• LJM91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Tack Fyrklöverns, har lite ytterst svag molvärk idag också men tycker brösten börjat kännas lite ömma så det är förmodligen mensen som är på ingång. Tempen låg på 36,78 i morse så den var i alla fall på en bra nivå fortfarande :)

Dalarna91 skrev 2022-12-17 14:16:25 följande:

Minns inte alla men amh, tsh, t4 sen något till.
    Är lättad jag inte måste ta krämen utan det går bra utan :)

Spännande! Hoppas att du får snabba svar :)
  • LJM91

Kastas mellan hopp och förtvivlan här idag, har fortsatt haft den svaga molvärken från och till hela dagen, tycker också det känns som att det spänner och drar i trakterna runt livmoden och om jag trycker lite på magen kan jag känna som en liten liten bula precis där vid tjejmagen, inbillar mig säkert som vanligt men första gången jag kände bulan så bara bubblade det av förväntan! Kände mig lite smått illamående i morse men kan också lika gärna ha varit inbillning/önsketänkande. Efter middagen ikväll fick jag en sååå konstig smak i munnen, verkligen vidrig? Som att jag inte hade borstat tänderna på en vecka typ. Sen i nästa veva känner jag på brösten och tycker att de börjar kännas ömma, så rinner allt hopp ifrån mig igen.. Sådär har jag hållt på hela dagen, fram och tillbaka..

• LJM91

Kommer inte våga testa, är för feg xD tydligen vill jag hellre åka vidare i den här berg och dalbanan än att bara få veta, sjukt nog! Det är väl känslan av att få behålla det lilla hoppet ett litet tag till, skulle jag gissa.

Hur mår ni andra idag? <3

• LJM91

Nu ömmar brösten för fullt, känns som att hoppet är ute :(

• LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-12-18 10:14:14 följande:
    Det är inget fel att åka berg och dalbanan. Jag blir mer knäckt av ett negativt test än mens. Mens har man symtom innan så man är mentalt förberedd. Ett test kommer plötsligt och varnar inte "nu kommer det bli negativt". 

Va tråkigt att du börjar få ömma bröst :( 
    Det är nog samma för mig tror jag. Ett negativt test känns mer in your face på något vis?

Har spenderat halva förmiddagen med att läsa om IVF-kliniker i närheten. Känns som att det är där vi kommer behöva hamna till slut :( tar verkligen emot att erkänna det för mig själv av någon anledning.. Ser också framför mig hur svårt det kommer vara att hitta på ursäkter när jag kommer behöva gå ifrån jobbet, har några kollegor som är extremt nyfikna som garanterat kommer fråga vad jag ska göra..
  • LJM91
    Fyrklöverns skrev 2022-12-18 12:45:08 följande:
    Jag gjorde samma när mensen kom sist :(. Man vill inte acceptera att man kan komma att behöva hjälp. Nästa dag släppte den känslan och jag fick tillbaka kämparandan, nä vi kan klara det här på egen hand. Nånstans känns det som att man kanske kommer behöva hjälp med första barnet och sen kommande ungarna kommer komma som på rullande band. Kroppen hånar en på något vis..
    Jag har samma problem, jag vill inte att hela arbetsplatsen ska veta vad man gör, har däremot väldigt god relation med chefen och har fått stöttning i somras när jag behövde gå på kontroller för utomkveds så det borde lösa sig. Jag vet däremot inte om jag har orken inne att gå igenom allt vad en IVF innebär. Vi får se hur det känns nästa år. Jag har satt mars månad som en brytpunkt att om inget händer innan dess då ber jag min gynekolog skicka remissen. 
    Hoppas att jag också kommer få tillbaka kämparandan igen.. Fick letrozol för sex månader så det rimliga i min situation är väl att låta de sex månaderna passera innan vi tar nästa steg som då förmodligen får bli IVF. Detta var den tredje månaden på letrozol så det är ju typ halvvägs då. Eftersom mitt BMI är över 30 kommer vi behöva gå privat för att göra IVF. Det är nog det som också gör att jag tvekar så mycket, jag är orolig att de ska peka ut min övervikt som anledning till att vi inte blir gravida. Jag har på allvar funderat på att hoppa på någon sån hemsk svältdiet för att gå ner i vikt snabbt, men jag vet ju samtidigt att det inte heller är hälsosamt. Bävar inför att sitta där hos läkaren med min sambo vid min sida och få höra att min vikt är det som hindrar oss :(

Skönt att du har en bra relation med din chef, det underlättar ju verkligen att kunna vara ärlig mot chefen i alla fall. Låter som en bra idé att sätta en brytpunkt också, kanske får sätta min efter det sjätte letrozolförsöket. Är så kluven, vill ju plussa NU men vill samtidigt dra ut på att söka hjälp så länge som möjligt. Märkligt det där.
  • LJM91

Tack för er pepp <3 ingen mens än så länge, ingen mensvärk heller men brösten ömmar för fullt. Känns precis som förra månaden dagen innan mensen visade det fula trynet :P så förmodligen kommer den imorgon.

Fyrklöverns, tror också det kan vara en bra idé att minska ner på kolhydraterna och typ välja fullkorn och sånt när jag väl äter kolhydrater. Ett problem är att jag jobbar på förskola och äter pedagogiska måltider med barnen, kökspersonalen är inte superengagerade direkt så det är mycket halvfabrikat tyvärr. Ett tag tog jag med egna måltider men det är så himla mycket smidigare (och billigare) att bara äta det som serveras :P men kvällstid och på helgerna kan jag såklart styra själv och där finns det absolut förbättringspotential.
    Håller helt med dig om att det är galet att IVF är så dyrt när det inte finns några garantier för att det ens lyckas. Tittade lite på ett alternativ som finns i Köpenhamn som kallas mild IVF, det var billigare men pga växelkursen just nu blev det typ samma pris som en vanlig IVF i Sverige ändå.

Vad spännande med proverna Dalarna, uppdatera oss när du får svar! Blev alldeles spänd för din skull nu <3 hur känner du, hoppas du lite på att något prov avviker för att få en förklaring eller vill du hellre att allt ska se bra ut?

• LJM91

Ingen mens än så länge, men fick en liten blodblandad flytning idag och tycker molvärken börjar öka lite ikväll så förmodligen är den på ingång. Tempen dippade ner till 36,52 i morse så jag har inget hopp kvar, men tänkte ta ett test innan jag somnar ikväll bara för att slippa bli tagen på sängen av mensen imorgon bitti.

Förstår att det är en lättnad att ni är på gång med IVFen Sophie, kanske kan vara skönt med en paus från allt försökande under julen.

Vad spännande med provsvaren Dalarna! När jag tog mina prover fick jag referensvärden med mina provsvar, kopierar in dem här nedanför så kan du jämföra.

Fsh 2,5-10 IE/L (i follikelfas)
    LH 1,9-13 IE/L (i follikelfas)
    Prolaktin 70-350 mIE/L
    TSH 0,4-4,0 mIE/L
    T4 10-22 pmol/L

Om AMH skrev de på Werlabs såhär:

Värdet för S-AMH korrelerar med antalet antralfolliklar (AFC) i ovarierna. Referensvärden bifogas nedan:
    S-AMH <=0.681 mikrogram/L: störst sannolikhet för AFC 0-7
    S-AMH 0.682-2.27 mikrogram/L: störst sannolikhet dör AFC 8-15
    S-AMH >2.27 mikrogram/L: störst sannolikhet för AFC > 15

De resultat du har fått verkar ju se bra ut i alla fall, hoppas du får de sista provsvaren imorgon. Säg till om du vill att jag kopierar in fler referensvärden :)

• LJM91
    Dalarna91 skrev 2022-12-20 20:02:25 följande:

Ljm; va tråkigt att mensen är påväg :( 
    Jag är glad jag slapp mens under julafton. 
    Men då ligger mina prover bra till. Då är det bara sambon som får lämna sina. Hade önskat han hade kunnat visat lite initiativ till att göra det. Han har jobbat halva dagar igår och idag. Så haft god tid på sig att lämna prover... 

Ska han lämna blodprov eller spermaprov? Förstår frustrationen att han inte gör det när tiden finns..
  • LJM91

Negativt test, kände på tappen också som var jättelåg och öppen. Ingen mens dock vilket betyder att jag kommer ha 17 dagars lutealfas denna cykeln om mensen kommer igång imorgon, trodde inte man kunde ha längre än 16 dagar?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?