• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wave Mother
    johanna1992 skrev 2021-09-01 08:05:23 följande:

Hej alla! Enligt min app hade jag ÄL i mitten av augusti (hade äggviteflytningar osv) men då vi bara fick till det en gång därikring räknade jag bort chanserna att lyckas denna cykel. Nu är jag helt plötsligt på BIM+4 och ingen mens? Jag har tagit några gravtest som alla visat negativt.

Vad tror ni? Är det en slump eller kanske kombination med stress på jobbet som fått mensen att dröja? För referens har jag haft helt regelbunden mens senaste 6 månaderna (innan hade jag ingen pga p-stav) och detta är första gången jag varit sen. 

"Symptomen" jag känner påminner ju mycket om innan mens, har lite molvärk kring livmodern/ryggen som varit ganska konstant senaste dagarna. Tycker att jag har hyfsat mycket flytningar och att jag är lite extra kissnödig. I övrigt inget ovanligt. Någon som har erfarenhet av att plussa långt efter BIM? 

Har inte egen erfarenhet, men tycker jag har läst här att det kan hända att det tar ett tag att plussa för en del. Det finns viss vissa som är "låg-hcg-are" (fast jag förstår inte helt varför).
  • Värphönan
    Juli1990 skrev 2021-09-01 10:17:34 följande:

Hej,

Jag börjar noja extremt mycket nu.. har haft blinkande gubbe på NC ÄL-test Advanced i fyra dagar och jag är på CD15 idag och enligt min NC hade jag högst fertilitet igår och idag. Borde jag inte få fast glad gubbe på testet igår och idag då? Förväntad ÄL är imorgon enligt NC. Någon som varit med om att enbart ha blinkande gubbe och aldrig få fast, men ändå blivit gravid? Har beställt fler test nu men det blir ju ganska dyrt att testa många gånger. Testat två gånger per dag nu i två dagar dessutom (morgonurin samt på kvällen). 

Tacksam för svar!! Blir SÅ orolig att något är fel..

Du kanske har äl senare än förväntat denna månaden? Du kanske får positivt ikväll? Ett tips är att man kan köpa refill på apotea så blir det inte riktigt lika dyrt.
  • ChilliChoklad

Hej! Ny på Familjeliv, jag försöker också bli gravid i höst. Är 29 år och har inga barn sedan tidigare.

Slutade med p-piller för 2 år sedan.

Detta blir 4:e månad som jag kämpar på. Just nu väntar jag på BIM som planeras vara i slutet på nästa vecka.

Hoppas på plus för alla i höst :)

• ChilliChoklad

Har lagt till mig nu i BIM-listan :)

26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)

• Essie0

Det här med att ta det lugnt och inte tänka så mycket på graviditet går sådär haha! Tycker jag känner en massa symtom men har förmodligen bara glömt hur det är att inte äta p-piller. Är ju inte så konstigt att uppleva diverse symtom under olika perioder av cykeln, speciellt runt ÄL och fram till och med mens. Hur går det för er andra, någon som känner någonting?

• hurtänktedunu
    Essie0 skrev 2021-09-01 20:50:00 följande:

Det här med att ta det lugnt och inte tänka så mycket på graviditet går sådär haha! Tycker jag känner en massa symtom men har förmodligen bara glömt hur det är att inte äta p-piller. Är ju inte så konstigt att uppleva diverse symtom under olika perioder av cykeln, speciellt runt ÄL och fram till och med mens. Hur går det för er andra, någon som känner någonting?

Svårt att inte analysera. Ska ha mens 10-12/9 så lite tidigt än att känna något men man vill ju gärna snabbspola tiden. Vill verkligen bli gravid nu och är helt 100% säker på att jag hade ägglossning 29 augusti. Så bara vänta och se
  • Lövsångerska1991

Jo det är svårt, men nu är jag mer i en ledsen period. Jag känner att jag vet att det inte blir något denna månad. Längtan har varit stor så länge och med den följer en rädsla. Blir rädd att det inte ska gå. Ibland är jag rädd att det ska gå, men att det ska hända något under tiden eller vid förlossningen (den skrämmer mig faktiskt). Att mensen kommer är redan i vanliga fall väldigt jobbigt för mig, är det helg så jag i princip sängliggande minst en dag. Masar jag mig till jobbet så blir det ofta en riktig pina. Får ta jättemycket värktabletter. Nu känns det ännu svårare.

Har extremt mycket på jobbet nu och det gör iaf att jag tänker på annat.
  • Jenek18

Jag har googlat och känt efter så mkt senaste tiden efter senare ÄL. Tyckte att jag hade lite olika gravidsymptom men alla är ju liknande vanliga symptom under en cykel. Jag har BIM idag men är säker på att mensen är på gång. Min temperatur droppade imorse till folikulärfasens normala temperaur, vilket den gör samma dag eller dagen innan mens. Hade jag varit gravid hade temperaturen fortsatt vara högre. Så blev inget på första försöket, blev lite ledsen imorse men försöker nu sysselsätta mig med annat tills nästa ÄL. Jag har tyvärr en superlång cykel på nästan 40 dagar så blir en lång väntan men inte mycket att göra åt det. Någon annan som också har en lång cykel?
  • LJM91
    Jenek18 skrev 2021-09-01 22:28:44 följande:

Jag har googlat och känt efter så mkt senaste tiden efter senare ÄL. Tyckte att jag hade lite olika gravidsymptom men alla är ju liknande vanliga symptom under en cykel. Jag har BIM idag men är säker på att mensen är på gång. Min temperatur droppade imorse till folikulärfasens normala temperaur, vilket den gör samma dag eller dagen innan mens. Hade jag varit gravid hade temperaturen fortsatt vara högre. Så blev inget på första försöket, blev lite ledsen imorse men försöker nu sysselsätta mig med annat tills nästa ÄL. Jag har tyvärr en superlång cykel på nästan 40 dagar så blir en lång väntan men inte mycket att göra åt det. Någon annan som också har en lång cykel?

Trist att mensen verkar vara på gång, håller tummarna för nästa cykel! Jag har också en menscykel på runt 40 dagar så förstår känslan av en låååång väntan. Jag började ta rosenrot denna cykeln då den tydligen kan korta ner cykeln så håller tummarna för att det funkar!
  • Juli1990

Äntligen fick jag glad fast gubbe igår kväll :) blev helt överlycklig efter massa oro! DOCK blev min sambo sjukt stressad verkar det som.. vi har haft sex 5 dagar på rad och nu när det väl ?gäller? kunde han tyvärr inte levererar.. han kom aldrig igår kväll när vi försökte och inte heller nu på morgonen. Förstår att det är stressande för honom och att det ?låser? sig. Jag blir dock otroligt stressad och frustrerad då det känns som detta är vår enda chans denna cykeln. Ska försöka få honom att vilja ikväll på något sätt. Usch vad jobbigt detta är psykiskt :(. Hoppas ändå på att det på något sätt kan överleva då vi låg i tisdags kväll, men jag vet inte!

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?