Inlägg från: Lövsångerska1991 |Visa alla inlägg
  • Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Värphönan skrev 2021-09-18 22:13:54 följande:

Härligt! Du ser :) det va inte kört än. Bara en längre cykel :) sen brukar äl ske 12-48h efter positivt test ungefär. Och om du vet hur lång lutealfas du brukar ha så får du koll på när bim är också.

Jag har nog sämre koll än jag trodde. Jag har mensapparna och enligt dem är BIM den 1 oktober, men iom att jag inte har precis lika lång cykel varje gång så stämmer det inte exakt. Brukar diffa kanske 2 dagar. Och har blivit lite annorlunda efter att jag tog ut kopparspiralen i somras. Ska inte ta några testa tidigt iaf. Ska försöka tänka att ?kanske är jag gravid? och vara glad att det finns en chans att jag är det. Bättre sen bli ledsen om mensen kommer och ta nya tag då.
  • Lövsångerska1991
    Blomman223344 skrev 2021-09-18 23:31:22 följande:

Hej,

Jag o min sambo har försökt bli gravida sen januari i år. Jag är 29 år och han är 32 år.

Använder oss av clearblue fertilitetsmonitor och tempar med natural Cycles. + tar folsyra.

Enligt NC ska jag få min mens på måndag.

Kunde inte hålla mig så tog ett test imorse (ett av RFSU)

Och de va jättenegativt, de blev ett streck direkt bara.

Ska invänta o se ifall mensen kommer på måndag, annars tar jag ett nytt test då, men känns verkligen inte som att de e vår tur denna månaden heller?

Hade ni kontaktat barnmorska nu eller väntat?

Vet att man ska ha försökt aktivt 1 år innan man får hjälp.

Men tänker om de kan ge något tips eller kanske ta blodprover redan nu?

Hej och välkommen! :) Det tar ju olika lång tid för alla, men förstår att ni gärna tar emot hjälp redan nu. Grejen är att ni kan ju säga att ni försökt ett år, så länge det inte finns dokumenterat att du tog ut en spiral ett visst datum eller så. Så gjorde en bekant till mig efter 6 månaders försök, hon kände på sig att något inte stämde. De fick hjälp genom ivf och har ett barn nu :) Sen har jag en annan bekant där det tog hela tre år trots att inget var fel, men det gick till slut. De allra flesta kan bli hjälpta med ivf som jag förstår det. Om det nu blir aktuellt. Kanske är du redan gravid nu, man vet ju inte vilka symtom man borde känna. Skickar en kram till dig och håller tummarna för positivt resultat snart <3
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 08:12:20 följande:

Jag har så svårt att tro på detta. Men jag är gravid!

Har alltid haft en magkänsla att jag inte kommer bli det. Satt i badkaret och grät i tisdags kväll när dom bruna flytningarna kom. Men de måste ha varit genombrottsblödning.

Har försökt sammanlagt att bli gravid i ca 1 år. 9 mån med exet. 3e gången gilt med sambon.

Denna gången drack jag 2 msk kallpressad Vetegroddsolja. Om de hjälpte eller inte, det kan man aldrig veta.

Superdupermegagrattis till dig och er! <3 :D
  • Lövsångerska1991
    Lollan1 skrev 2021-09-19 08:27:29 följande:

Hej.

Ser att ni varit igång ett tag men undrar om det är ok att hoppa in här. Min sambo och jag har precis kommit överens om att vi ska starta vår process. Precis som TS säger så är min barnlängtan större än hans (men han vill ha barn) och första steget för oss är egentligen att inte skydda oss och försöka få till det så ofta vi kan till en början (för att undvika för mycket stress och press med en gång). Jag har dock ätit ppiler fram till nyligen så är väldigt osäker på hur lång tid kroppen tar för att ställa om sig och sådär.

Har tyvärr inga tjejkompisar att diskutera sånt här med och blir lätt att man blir ensam med sina tankar och funderingar, vilket kan vara jobbigt.

Självklart är du välkommen! Alla får vara med känner jag. Så spännande och kul att ni äntligen påbörjat resan. Min sambos intresse och engagemang har faktiskt ökat. Men han är sådan med allt nytt har jag märkt. Han behöver vänja sig vid tanken rätt länge. Jag har inte så många tjejkompisar. Framför allt en som jag ser som min närmaste, men vi hörs liksom inte varje dag. Men här får man ta upp vad man vill :) så länge det inte är något taskigt mot någon så klart
  • Lövsångerska1991
    Blomman223344 skrev 2021-09-19 09:56:10 följande:

Hej,

Tack snälla för din förståelse kring detta.

Man har ju som många andra googlat sönder och många säger att de inte är något konstigt att de kan ta upp till 1 år.

Men när man gör allting ? rätt ? och de ändå inte tar sig så blir man orolig.

Det finns inget dokumenterat mer än att jag hämtar ut p-piller, och de minns jag inte när senaste gången var.

Kan de va en sån sak de kan säga att man hämtat ut p-piller o då räknar dem kallt med att man ska ha tagit alla dem?

Tror inte någon kollar det. Tänker att hade du tagit ut spiral då syns det rätt tydligt i din journal när en läkare sen har tid med dig. Men bara för du hämtat ut p piller behöver du inte ha tagit dem. Man kan ju hämta dem och sen ångra dig, det har inte någon annan med att göra. :) Annars finns det så klart privata kliniker, vet inte vad det kan kosta. Tycker det är okej med en vit lögn annars, när man ligger hyfsat nära ett år och är orolig och vill ha svar och ev hjälp snabbare. Men du ska bara göra det som känns rätt för dig/er. Sen menar inte jag att det skulle vara något fel. Många här har lyckats efter omkring ett år utan att behöva söka hjälp. Men tänker att om det stillar oron och man känner att man liksom gör något som kan leda framåt så är det ju bra att söka hjälp.
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-19 10:32:40 följande:

Tack <3 lycka till denna helgen nu när det har blivit stark gubbe :)

Tack! Vi fick till det ett par timmar innan jag testade och fick den fasta gubben. Tänkte få till det ikväll också, så borde vi har prickat in det rätt bra. Eller borde man försöka ligga även imorgon?
  • Lövsångerska1991
    Bez skrev 2021-09-19 14:50:09 följande:

Testade imorse super negativt :/ BIM på onsdag enligt NC som brukar stämma. Är äl+9 idag och nu när jag va på toa hade de kommit lite lite blod brukar aldrig få de innan mens? Tror ni att de kan vara nidblödning och att de är möjligt att ändå kommer ett plus? Har inga gravidsymptom men inte heller några känningar för mens som jag brukar ha såhär dax?

Absolut möjligt att att du får plus på onsdag, en del får inte positivt förrän några dagar efter BlM så som jag har förstått det. Och det kan absolut vara en nidblödning, låter som att den ligger rätt i tiden för det. Brukar dubba väldigt regelbunden mens? Isf tror jag att det borde vara en nidblödning. För min del är det inte något konstigt om mensen kommer ett par dagar för tidigt, oftast inte med än två dagar iofs. Så har du lite oregelbunden mens så hade det kunnat vara mensen som är på väg också. Hoppas att det är nidblödning och en liten därinne! :)
  • Lövsångerska1991
    Blomman223344 skrev 2021-09-19 13:57:11 följande:

Det är ju faktiskt sant, dem kan aldrig kolla upp ifall man tagit p-pillerna eller ej. Men är så rädd för att bli nekad hjälp, och de är det som gör att jag lite drar mig för att ringa någon om det här.

Just som du säger, så hade de varit skönt för o stilla oron och känna att man e på rätt väg eller vad man ska säga.

Min sambo tycker att går de inte nu på detta försöket att vi ska börja med och kontakta barnmorska på vårdcentralen och ta de därifrån. Men jag är som sagt lite osäker, och för att man som tjej känner sig misslyckad?

Ni har rätt till att få hjälp, åtminstone när det gått ett år. Privat hjälper dem er så länge ni betalar. Du är verkligen inte misslyckad <3 men jag kan också tänka sånt om mig själv, t.ex när jag trodde att det inte skulle bli någon ägglossning. Då tänkte jag att jag inte kände mig som en kvinna. Och så är det ju verkligen inte. Sen kan problemet ligga hos sin partner, alltså kvaliteten på spermierna. Men oavsett så finns det hjälp att få <3
  • Lövsångerska1991
    Kiwikiwi skrev 2021-09-20 08:59:31 följande:

Jag fick väldigt tidigt "ont" i äggstockarna och stark molvärk, i princip från min äl fram tills jag plussade. Kan ju säkert bero på annat också men håller tummarna att det är samma som i mitt fall :)

Har faktiskt också haft värk i vänster äggstock sen igår, lite hugg som kommer ibland. Ibland har magen känts lite konstigt hård. Fick positivt äl-test i lördags kväll. Men det kan förstås bero på vad som helst. Jag ska försöka att inte ta något tidigt test. Bättre hoppas på något positivt än att ständigt bli besviken.
  • Lövsångerska1991
    Dalarna91 skrev 2021-09-21 14:12:31 följande:

Hej igen allihopa!

Missfall igår. Så är tillbaka. Någon som haft missfall?

Om ja, hur länge väntade ni med sex? :P

Skickar en kram till dig <3 har hört att det ska vara lättare att bli gravid igen efter ett tidigt missfall. Vet inte om det stämmer, men kanske kan vara så. Hur mår du idag?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?