• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91

Jag ska ta BIM på torsdag. Men känner att det inte gick denna gången heller. Vill bara mensen ska komma så man får bekräftelse. Funderar på att ta ett test med Rfsu testa ofta ikväll eller imorgon. Blir snart galen på all väntan och vill bara det ska gå. Sen blir jag så frustrerad över min syster som har 2 barn och hon är ingen bra mamma. Varför ska hon få 2 barn och inte jag?

• evelinagra1
    986247391 skrev 2021-09-14 12:54:54 följande:

Jag hade egentligen tänkt vänta tills på söndag, men det känns ju evigheter bort!

Ja det gör ju det! När har du BIM?
  • Bez
    986247391 skrev 2021-09-14 12:14:32 följande:

Håller på och bli tokig av väntan här hemma! Mitt starkaste ÄL test var den 7:e, när vågar man ta ett test tror ni? Är första cykeln sen jag tog ut p-stav så har ingen koll på när den borde komma. Köpte två test som kunde användas 5 dagar före förväntad mens. Hur länge hade ni väntat?

Ja jag känner samma väntan är så lååååååååååång. 
    Fattar inte heller när man ska kunna ta och inte haha, min lutalfas är rätt kort tror jag 11 dagar från ÄL till BIM så testar jag bim-5 som de står ska gå på vissa test är de ju bara äl+6 känns för tidigt?? 
  • AllieP
    Dalarna91 skrev 2021-09-14 13:00:33 följande:

Jag ska ta BIM på torsdag. Men känner att det inte gick denna gången heller. Vill bara mensen ska komma så man får bekräftelse. Funderar på att ta ett test med Rfsu testa ofta ikväll eller imorgon. Blir snart galen på all väntan och vill bara det ska gå. Sen blir jag så frustrerad över min syster som har 2 barn och hon är ingen bra mamma. Varför ska hon få 2 barn och inte jag?

Känner samma som du. Har BIM på fredag eller lördag, har blivit lite galen tror jag. Har testat med olika gravtest både igår och idag som alla visar neg. Vet att det är tidigt än, men å andra sidan så finns de de som testar pos tidigare än vad jag är i nu. Så nu vill jag bara att mensen ska komma så man kan "gå vidare" och testa igen snart Gråter

Vet också att det kommer rätt så destruktiva tankar i det hela och jag vet inte om det egentligen är lättare att veta/tänka att livet är orättvist och sarkastiskt ibland. Håll ut <3 

Vill också säga grattis till alla er som plussat, så kul!! Jag hoppas att vi alla i denna grupp har plussat innan året är slut, även fast det känns tungt och "omöjligt" ibland. 

• Värphönan
    Ollebollen skrev 2021-09-14 07:41:43 följande:

Min ÄL kom! Alldeles för tidigt!

Jag har skrivit tidigare i tråden att jag precis tagit ut spiral, och var osäker på om cykeln skulle hålla i sig som vanligt. Men enligt mina appar ska jag ha ÄL om en till två veckor. Råkade bara vara så att jag nu på morgonsen tog ett test - fast glad gubbe. Vilken tur att vi myste lite igår då! Om vi gör det ikväll kanske inte spelar roll eftersom det lyste med fast gubbe? (Topp)

Så sjukt att man litar blint på dessa appar!

cykeln du haft med spiral är ju inte samma som din naturliga cykel :) Enligt instruktionerna till testen så är det som nämts tidigare att man har äl 12-42h efter att maximal fertilitet visats på testet så det går ju att fortsätta ligga ett par dagar till om ni vill. Själv brukar min äl komma mellan 1 och 3 dygn senare ungefär. 

Va det första testet du tog igår morse? att du inte fick blinkande gubbe nu beror förmodligen på att du började testa dig för nära inpå äl så ditt kalibrerade värde blev högre än ditt normalvärde :)

• Dalarna91
    AllieP skrev 2021-09-14 13:15:54 följande:

Känner samma som du. Har BIM på fredag eller lördag, har blivit lite galen tror jag. Har testat med olika gravtest både igår och idag som alla visar neg. Vet att det är tidigt än, men å andra sidan så finns de de som testar pos tidigare än vad jag är i nu. Så nu vill jag bara att mensen ska komma så man kan "gå vidare" och testa igen snart 

Vet också att det kommer rätt så destruktiva tankar i det hela och jag vet inte om det egentligen är lättare att veta/tänka att livet är orättvist och sarkastiskt ibland. Håll ut <3 

Vill också säga grattis till alla er som plussat, så kul!! Jag hoppas att vi alla i denna grupp har plussat innan året är slut, även fast det känns tungt och "omöjligt" ibland. 

Brukar inte tänka så om min syster, bara där och då för jag blev så frustrerad..

Jag ska nog knipa lite och ta ett test senare idag.

Men det är skönt att fler känner sig liten galen just nu.
  • Juli1990
    AllieP skrev 2021-09-14 13:15:54 följande:

Känner samma som du. Har BIM på fredag eller lördag, har blivit lite galen tror jag. Har testat med olika gravtest både igår och idag som alla visar neg. Vet att det är tidigt än, men å andra sidan så finns de de som testar pos tidigare än vad jag är i nu. Så nu vill jag bara att mensen ska komma så man kan "gå vidare" och testa igen snart Gråter

Känner exakt samma, har också BIM fredag eller lördag (Högst troligt fredag). Tror jag ska ta ett test imorgon bitti eller avvakta till mensen.. känns som den kommer att komma, har dessutom fått dålig hy (vilket jag brukar få innan mens). Så himla segt detta.. känns som det aldrig kommer gå :(
  • Ollebollen
    Värphönan skrev 2021-09-14 13:31:06 följande:

cykeln du haft med spiral är ju inte samma som din naturliga cykel :) Enligt instruktionerna till testen så är det som nämts tidigare att man har äl 12-42h efter att maximal fertilitet visats på testet så det går ju att fortsätta ligga ett par dagar till om ni vill. Själv brukar min äl komma mellan 1 och 3 dygn senare ungefär. 

Va det första testet du tog igår morse? att du inte fick blinkande gubbe nu beror förmodligen på att du började testa dig för nära inpå äl så ditt kalibrerade värde blev högre än ditt normalvärde :)

Tack för bra input! Har ju haft mens ?som vanligt? med spiralen men kom aldrig i underfund med hur det skulle te sig när den kom ut. Var till och med osäker på om ÄL skulle ske denna månaden. Vi kommer att fortsätta i några dagar framöver för att vara på säkra sidan. Jag har tagit ett test varje morgon i 3 dagar innan glad gubbe. Så jag antar att det ändå är min topp, eller vad tror du?
  • Ollebollen
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-14 12:27:13 följande:

När fått fast gubbe så ska ni fortsätta ha sex, du är som mest fertil nu och 42 timmar framåt. Om du har samma clearblue som jag. :)

Tack för svar! Har ju tänkt att vi ska fortsätta 3 dagar innan och 3 efter. Men trodde det efter fast glad gubbe försvann jättefort? Jättebra med input från er!
  • Beckizen

Halloj!

Jag har en fundering och undrar hur ni hade tolkat eller tänkt. Jag fick mens i fredags som var den dagen jag var beräknad så jag stoppa in min menskopp. Jag har alltid 5 dagars mensperiod eller va man ska säga men den här gången så var det betydligt mindre och redan på söndagen så var det nästan ingenting i koppen, men tänkte att jag väntar till måndagen. När jag vaknar så har jag inte blött mer. Jag vet inte hur jag ska tänka och såklart tar man till google haha och man börjar misstänka massa saker.

Hur hade ni tänkt kring denna situation? :))

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?