• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • BounceBambi
    Bez skrev 2021-09-12 11:01:41 följande:

Nu är äl över för denna gång mådde så skit igår för fick inte alls till de så mycket som jag velat och kände typ att de redan va avgjort att de inte blir nått den här gången.

I morse hade NC ställt om äl från lördag till fredag så kändes lite bättre då vi myste tisdag och torsdag.

Hur gör ni andra för att de ska kännas bra under äl veckan? Killen blir superstressad och anti av att känna tvång och jag blir superledsen och stressad av att inte få till de så mycket som jag tänkt. Vi är bara andra månaden in i försök så känns inte som de kommer vara hållbart om de här kommer ta tid? hur gör ni för att få de att kännas kul men samtidigt prick in äl utan ?tjat??

Förstår att det lätt kan bli ett problem vi har inte hamnat där än men är lite nervös över att det ska bli så. Kanske kan göra något roligt av det, testa olika ställningar, förspela olika och liknande. Såg att någon har lite mer sexiga underkläder och det kan säkert fungera för vissa men känns inte som min sambo bryr sig om sånt haha. Försöka förföra istället för att bestämma att nu är det ligg men fattar om man tröttnar på det i längden också. Hoppas det blir graviditet snart så kommer det kännas värt det <3
  • evelinagra1

Hur räknar man när man räknar dagarna efter äl? Är det dagen efter positivt äl test som är dag 1? Så om jag fick positivt ägglossningstest i tisdags så är jag på äl + 5 idag?

• Jenek18
    evelinagra1 skrev 2021-09-12 21:22:23 följande:

Hur räknar man när man räknar dagarna efter äl? Är det dagen efter positivt äl test som är dag 1? Så om jag fick positivt ägglossningstest i tisdags så är jag på äl + 5 idag?

Jag tempar så jag räknar från den dagen som temperaturhöjningen sker och indikerar att ÄL har inträffat. För mig sker den ungefär 2-3 dagar efter positivt ÄL-test. Svårt att veta när ÄL sker efter positvt test. Om du vill veta och inte tempar kan du fortsätta ta ÄL-test när resten blir negativa bör ÄL har inträffat. Men kanske just nu att du kan lägga på 2 dagar efter positivt ÄL-test? Och börja räkna därifrån.
  • evelinagra1
    Jenek18 skrev 2021-09-12 21:37:47 följande:

Jag tempar så jag räknar från den dagen som temperaturhöjningen sker och indikerar att ÄL har inträffat. För mig sker den ungefär 2-3 dagar efter positivt ÄL-test. Svårt att veta när ÄL sker efter positvt test. Om du vill veta och inte tempar kan du fortsätta ta ÄL-test när resten blir negativa bör ÄL har inträffat. Men kanske just nu att du kan lägga på 2 dagar efter positivt ÄL-test? Och börja räkna därifrån.

Jag fortsatte ta ägglossningstest och det blev negativt på torsdagen så då kanske jag kan räkna från torsdag?
  • Värphönan

Det är väldigt individuellt men jag brukar lägga på 1-3 dagar beroende på hur mina flytningar ändrar sig efter positivt äl-test.
  • evelinagra1
    Värphönan skrev 2021-09-12 22:15:39 följande:

Det är väldigt individuellt men jag brukar lägga på 1-3 dagar beroende på hur mina flytningar ändrar sig efter positivt äl-test.

Har fortfarande mycket flytningar, inte så att jag kan ?bygga broar? men dom är vattniga och ibland lite vita och ibland genomskinliga, sorry för infon haha
  • Värphönan
    evelinagra1 skrev 2021-09-12 22:22:46 följande:

Har fortfarande mycket flytningar, inte så att jag kan ?bygga broar? men dom är vattniga och ibland lite vita och ibland genomskinliga, sorry för infon haha

Ingen fara! :D jag brukar räkna från när jag inte kan bygga broar längre. Det brukar som sagt upphöra 1-3 dagar efter positivt test.

Medan jag vet andra som räknat äl från när de får positivt på testet. Men ska man va snäll mot sig själv och ta ett testa tidigt så tror jag att det är bättre att räkna så nära faktisk äl som möjligt så man inte testar i onödan och blir besviken innan det är fysiskt möjligt att få utslag.
  • evelinagra1
    Värphönan skrev 2021-09-12 22:53:08 följande:

Ingen fara! :D jag brukar räkna från när jag inte kan bygga broar längre. Det brukar som sagt upphöra 1-3 dagar efter positivt test.

Medan jag vet andra som räknat äl från när de får positivt på testet. Men ska man va snäll mot sig själv och ta ett testa tidigt så tror jag att det är bättre att räkna så nära faktisk äl som möjligt så man inte testar i onödan och blir besviken innan det är fysiskt möjligt att få utslag.

Ja okej! Fick positivt i tisdags och sen var det negativt på torsdag morgon så tänker att ägget borde släppt onsdag eftermiddag eller torsdag natt/ morgon?
  • Lövsångerska1991

Jag har räknat så, men inser att det nog inte är helt rätt. Som någon skrivit får man positivt utslag någon dag före ägglossningen. Men för enkelhetens skulle så fortsätter jag nog räkna så för det är så svårt att veta exakt när ägget släpper känner jag. Kommer nog mer tänka på när det är BIM.
  • LJM91

Hög temp idag också så ÄL är förmodligen passerad. Hade sex en gång i söndags morse också och nu när jag tänker tillbaka på lördagen så kände jag faktiskt en ilande smärta i ena sidan av nedre magen under kvällen som varade i någon minut, förmodligen ägglossningen då? Hoppas att det räcker med sex torsdagen och söndagen om ÄL var lördag kväll.. Det positiva är att min cykel blir 1,5 vecka kortare än jag trodde, vilket är skönt då det blir lite mindre väntan på nästa ÄL om det inte blev något denna månaden.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?