• TotteE

Borde rösträttsåldern höjas?

Idag går ju de flesta artonåringar fortfarande i skolan.

På mor och farföräldrarnas tid hade ju de flesta vid arton års ålder hunnit jobba i flera år redan. Då blev man myndig vid 21. Idag bor ungdomar hemma till efter 25 och tar sig ut på arbetsmarknaden långt senare än tidigare generationer. Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde rösträttsåldern höjas?
  • TotteE
    Embla twopointoh skrev 2021-07-21 01:59:25 följande:

Jag tycker snarare att vi borde ha en myndighetsålder och hålla oss till den. Idag anses man vara mogen nog vid 15 för att kunna ha sex, samtidigt som man inte får köra bil och rösta förrän vid 18, och köpa alkohol först vid 21. Bland annat. Det är inkonsekvent, och inkonsekventa saker stör mig.

Lite så..
  • Iarwain

Man borde sänka rösträttsåldern...

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Denkmal

Åldersgränsen är det inget fel på. Däremot borde rösträtten villkoras med ett passerat basalt test i samhälls- och naturvetenskap. Jag tänker mig frågor av grundskolekaraktär såsom:

1. Vilket är den lagstiftande församlingen i Sverige?

2. På hur många år löper en mandatperiod i riksdagen?

3. Är V för eller emot privatisering av välfärd och skola?

4. Vill SD att Sverige ska lämna EU?

5. Vad är den kemiska benämningen för koldioxid?

6. Hur mycket får Pelle höginkomsttagare ut i nettolön om hans bruttolön är 60000, kommunalskatten 30% och den statliga skatten vid brytpunkten 45000 är 20%, om vi bortser från olika avdrag?

Om man inte med lätthet kan svara på dessa frågor i sömnen bör man förses med förmyndare och inte få rösta.

• TotteE

Ska man ha rätt att rösta vid 18 ska man inte heller ha nån straffrabatt fram till 21 års ålder är min bestämda inställning i alla fall! Antingen är man myndig eller inte liksom? Kan jag tycka rent principiellt. Det måste ju komma ansvar med rättigheter? Sen är principer aldrig helt enkla. Förr eller senare måste man frångå dom på nåt vis.

I övrigt är jag kluven. Kanske är 18 är en lämplig gräns? Finns ju för och nackdelar med allt, jag var mer intresserad av vad alla andra har för idéer. Intressant med input.

Tycker personligen att åldern för att få sitta i riksdagen borde höjas till 22 och för att bli statsråd 26.

• TotteE

Vad Trump har me saken vet jag inte?

• SweeneyToad
    Aniiee skrev 2021-07-21 01:51:03 följande:
    Jag är inte Tecum, men nej, inte ett IQ-test. Snarare i så fall ett test i Sahällskunskap... Jag kan nog helt ärligt säga att mina 164 på ett IQ-test inte hjälper mig ett dugg med att klura ut varför folk är emot fri kulturyttringsförmedling till exempel. 

Jag är en politisk idiot, men jag kan förklara den fysiska dynamiken som ger upphov till diamatplanter. Jag borde förmodligen inte få rösta, men kanske kan jag fixa ett nobelpris om jag får leva tills jag är 120.
    Bara nyfiken, var det IQ-testet hos en psykolog? 
    I vilket fall som helst, så är det resultatet jättebra!! Grattis, typ, hehe.
  • Aniiee
    SweeneyToad skrev 2021-07-21 17:40:31 följande:
    Bara nyfiken, var det IQ-testet hos en psykolog? 
    I vilket fall som helst, så är det resultatet jättebra!! Grattis, typ, hehe.
    Fler än en. Jag har gjort 11 IQ-test hos olika psykologer och institut.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2021-07-21 01:44:33 följande:
    Så de som, enligt din åsikt, tycker och röstar fel borde inte få rösta alls? Så demokratiskt av dig. (Ja, ironi.)
    Jag var också ironisk, vilket de flesta förstod... I en demokrati måste man tolerera att även ondsinta hatare får rösta.
    Men Trump skulle inte dra sig ett ögonblick för att inskränka rösträtten om han fick chansen. Han och hans väljare ville ju att bara vissa röster skulle räknas och han uppmanade en valarbetare att fuska så att man vann Georgia. Både personer som Trump och hans väljare är ett problem i en demokratisk värld och det är inget som högstämda ord som frihet och allas rätt... kan ändra på.
  • gabi1969
    Tecum skrev 2021-07-20 11:14:33 följande:

Dagens ungdomar är betydligt mer pålästa och medvetna om vad som sker i världen och hur samhället fungerar, eller inte fungerar. Dårar som röstar på Trump och vill ha ett auktoritärt och hatiskt samhälle finns i alla åldrar, de borde bli av med rösträtten men det är tyvärr inte möjligt. 

Människor som röstade på Trump har tröttnat på skådespelet. USA gick bra med Trump som president. Han skapade ett bättre usa en tryggare värld. Ungdomar i dag har hjärntvättats sedan deras barndom.

De har inget gammalt Sverige att jämföra med. För dem har Sverige alltid sett ut som nu.
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2021-07-21 17:57:07 följande:
    Jag var också ironisk, vilket de flesta förstod... I en demokrati måste man tolerera att även ondsinta hatare får rösta.
    Men Trump skulle inte dra sig ett ögonblick för att inskränka rösträtten om han fick chansen. Han och hans väljare ville ju att bara vissa röster skulle räknas och han uppmanade en valarbetare att fuska så att man vann Georgia. Både personer som Trump och hans väljare är ett problem i en demokratisk värld och det är inget som högstämda ord som frihet och allas rätt... kan ändra på.
    Ja, jag är väl naiv som har en tendens att läsa vad folk skriver, och inte vad de menar.Flört
Svar på tråden Borde rösträttsåldern höjas?