Måste ge honom hela min lön
Jag förstår verkligen ingenting...
Har separerat från min sons pappa. Han har haft ett alkoholmissbruk samt stuckit iväg o varit med kompisar och jag har skött allt i hemmet och vår son själv.
Jag fick börja skriva ner alla tillfällen han drack och insåg att vi behöver hjälp, han lyssnar inte på mig. En bekant kom som är nykter alkoholist. Han pratade med min sambo (numera ex) och sambon bröt ihop fullständigt. Gick med på att få hjälp och for iväg på ett (1!) AA möte. Sen tyckte han inte det var något för honom.
Socialen blev inblandade. Då säger mitt ex att han dragit ner på drickandet och dricker inte när barnen är hos honom. Jättebra! Socialen ringde hans syster och ex (som han har 2 barn med) och de sa båda två att han är en bra pappa. Tillägga att exet vill ha tillbaka honom och 2 dagar efter vår separation frågade om hon fick flytta in till honom. Jag hann alltså inte ens flytta ut.
Socialen påtalade att det var en dålig idé att låta exet bo där som inneboende så det är avblåst.
Nu har jag flyttat till egen lägenhet. MEN... Mitt ex, min sons pappa. Kontrollerar mig och har ett maktmissbruk. Han bestämmer över mig, tror han. Han skriver till mig att han mår så dåligt över separationen, att han älskar mig och vill va med mig. Men att jag har svikit honom genom att skriva ner hans dryckesvanor. Därför ska jag ge honom hela min månadslön, jag ska sköta allt i hemmet samt att jag ska bryta kontakten med alla jag umgås med. Jag fick inte åka till Liseberg med mina kompisar för då skulle han aldrig mer prata med mig.
Igår umgicks vi hela dagen. Jag kände att vår son (2år) behövde se att vi kan va vänner. Sonen har fått höra sin pappa kalla hans mamma (alltså mig) för hora, idiot, fitta, trög m. M. Vi hade så trevligt hela dagen igår, som när vi träffades för första gången. Men på kvällen såg han att jag hade ett meddelande från en gammal killkompis. Eller jag är vän med killens tjej och han frågade efter min snapchat. Mitt ex gick i taket och sa att jag låg med honom och att jag höll säkert på med massa killar. Han bad mig dra åt helvete om jag inte lät han läsa konversationen. Jag stack hem till mig. Då skriver han en massa att jag har på mig till idag att flytta alla mina saker till hans (vår gamla) lägenhet om jag ville att det skulle bli något, jag ska göra allt han ber om osv. Jag gjorde såklart inte detta så ju vill han inte veta av mig.
Han trycker att han ska ha sonen hälften av tiden. Jag tycker inte det iom att sonen har varit med mig hela tiden under vår tid tillsammans. Jag har föreslagit varannan helg för att sedan trappa upp det i takt med att sonen blir äldre. Exet tvärvägrar! Han frågade mig sist vad vi smörjde sonen med (samma smörja sedan han va bebis), han lagar aldrig "riktig" mat till honom (han får risifrutti, köttfärssås på burk, macka).
Han har precis börjst borsta sonens tänder, innan sket han i det för han orkade inte. Han gör inget med sonen utan sätter fast han i vagnen sen drar han till sina kompisar (som oftast sitter o dricker öl). När vi bodde ihop var han sällan hemma, han var alltid iväg så jag har skött sonen till 90% och därför vill jag att det ska trappas upp med umgänget.
Vi ska till familjerätten men jag undrar. Hur stor chans har jag att få ha sonen här hos mig och att han är hos sin pappa, låt säga varannan helg plus en dag eller två den andra veckan?
Familjerätten sa att en måste "ge sig" annars får man gå till domstol. Och jag tror inte exet kommer ge sig för han ska bara ha sin vilja igenom till varje pris. Han bryr sig inte om sonen blir lidande.