• Anonym (Ts)

Måste ge honom hela min lön

Jag förstår verkligen ingenting...

Har separerat från min sons pappa. Han har haft ett alkoholmissbruk samt stuckit iväg o varit med kompisar och jag har skött allt i hemmet och vår son själv.

Jag fick börja skriva ner alla tillfällen han drack och insåg att vi behöver hjälp, han lyssnar inte på mig. En bekant kom som är nykter alkoholist. Han pratade med min sambo (numera ex) och sambon bröt ihop fullständigt. Gick med på att få hjälp och for iväg på ett (1!) AA möte. Sen tyckte han inte det var något för honom.

Socialen blev inblandade. Då säger mitt ex att han dragit ner på drickandet och dricker inte när barnen är hos honom. Jättebra! Socialen ringde hans syster och ex (som han har 2 barn med) och de sa båda två att han är en bra pappa. Tillägga att exet vill ha tillbaka honom och 2 dagar efter vår separation frågade om hon fick flytta in till honom. Jag hann alltså inte ens flytta ut.

Socialen påtalade att det var en dålig idé att låta exet bo där som inneboende så det är avblåst.

Nu har jag flyttat till egen lägenhet. MEN... Mitt ex, min sons pappa. Kontrollerar mig och har ett maktmissbruk. Han bestämmer över mig, tror han. Han skriver till mig att han mår så dåligt över separationen, att han älskar mig och vill va med mig. Men att jag har svikit honom genom att skriva ner hans dryckesvanor. Därför ska jag ge honom hela min månadslön, jag ska sköta allt i hemmet samt att jag ska bryta kontakten med alla jag umgås med. Jag fick inte åka till Liseberg med mina kompisar för då skulle han aldrig mer prata med mig.

Igår umgicks vi hela dagen. Jag kände att vår son (2år) behövde se att vi kan va vänner. Sonen har fått höra sin pappa kalla hans mamma (alltså mig) för hora, idiot, fitta, trög m. M. Vi hade så trevligt hela dagen igår, som när vi träffades för första gången. Men på kvällen såg han att jag hade ett meddelande från en gammal killkompis. Eller jag är vän med killens tjej och han frågade efter min snapchat. Mitt ex gick i taket och sa att jag låg med honom och att jag höll säkert på med massa killar. Han bad mig dra åt helvete om jag inte lät han läsa konversationen. Jag stack hem till mig. Då skriver han en massa att jag har på mig till idag att flytta alla mina saker till hans (vår gamla) lägenhet om jag ville att det skulle bli något, jag ska göra allt han ber om osv. Jag gjorde såklart inte detta så ju vill han inte veta av mig.

Han trycker att han ska ha sonen hälften av tiden. Jag tycker inte det iom att sonen har varit med mig hela tiden under vår tid tillsammans. Jag har föreslagit varannan helg för att sedan trappa upp det i takt med att sonen blir äldre. Exet tvärvägrar! Han frågade mig sist vad vi smörjde sonen med (samma smörja sedan han va bebis), han lagar aldrig "riktig" mat till honom (han får risifrutti, köttfärssås på burk, macka).

Han har precis börjst borsta sonens tänder, innan sket han i det för han orkade inte. Han gör inget med sonen utan sätter fast han i vagnen sen drar han till sina kompisar (som oftast sitter o dricker öl). När vi bodde ihop var han sällan hemma, han var alltid iväg så jag har skött sonen till 90% och därför vill jag att det ska trappas upp med umgänget.

Vi ska till familjerätten men jag undrar. Hur stor chans har jag att få ha sonen här hos mig och att han är hos sin pappa, låt säga varannan helg plus en dag eller två den andra veckan?

Familjerätten sa att en måste "ge sig" annars får man gå till domstol. Och jag tror inte exet kommer ge sig för han ska bara ha sin vilja igenom till varje pris. Han bryr sig inte om sonen blir lidande.

• Svar på tråden Måste ge honom hela min lön
  • Anonym (pppp)

Du ska givetvis för familjerätten berätta exakt allt han påstår, som att du ska ge honom din lön tex! Det är total bullshit! Du kan träffa vänner om du vill, eller dejta om du vill osv. 
    Du är ditt eget hushåll, han är sitt. 

Om ni inte kommer överens på familjerätten så ska i varje fall inte DU gå med på något som inte blir bra för barnet. Om någon ska vika sig så är det pappan för han är ju inte alls stabil för tillfället. Risken är att han inte vill göra det men du måste stå på dig och inte gå med på något du egentligen inte tror blir bra. 
    Du måste inte alls umgås hela dagar med pappa för att visa barnet att ni är vänner (ni är ju inte vänner?). Det räcker att ni försöker ha ett gott samarbete runt barnet. 

• Anonym (pppp)

Du ska också veta att familjerätten är frivilligt. Om ni där kommer överens om ett avtal så gäller det juridiskt men ingen tvingar er att skriva ett avtal där. Känns det inte bra så gör inget överilat.
    Det kanske i så fall är bättre att du får prata med en jurist och i lugn och ro fundera över vad som blir bäst, och eventuell ta det till rätten sen, om ni inte hittar en väg framåt ändå. 

• Anonym (Ts)

Jag vet att han kan vara en jättebra pappa, annars hade jag inte skaffat barn med honom. Men detta beteendet har jag inte sett innan. Jag har bett honom ta tag i det så att inte han skaffat en ny tjej och behandlar henne såhär och hon sticker och ännu en person ska lämna barnens liv. Men han svarade att det är bara mig han ska behandla såhär.

När socialen var inblandad så hade jag sonen och han fick träffa sin pappa ett par timmar dagtid. Sonen skulle sova hos mig tills utredningen var färdig. Socialen ansåg att inte där fanns någon oro för pappan sa själv att han dragit ner på drickan och sonen fick åter vara hos pappan nätter med. Jag känner mig så maktlös men tänker inte ge mig nu. Självklart vill jag att sonen ska träffa sin pappa men exets beteende skrämmer mig. Sist jag skulle hämta honom hos sin pappa stod pappan och stressade oss för han skulle iväg. Jag sa att jag ville att vi skulle ta det lugnt för sonens skull men pappan sa bara: ääh jag har bråttom. Pappan ville skicka ut sonen i endast blöja för att jag skulle klä honom utanför vid bilen. Visserligen är det sommar men jag tycker inte man gör så ändå.

Han har också haft sonen i famnen och stått och sagt: ja mamma är dum i huvudet minsann.

• Anonym (Ts)

Jag förstår inte hur man kan svänga så i beteendet. Varför gör man det? Vad har hänt liksom?

• minst

jag tycker att du ska spela in alla överlämningar av sonen så att du  har det om det skulle bli en vårdnadstvist eller diskussion om umgänge. Och sen tycker jag inte att du ska träffa pappa eller prata med honom om något annat än sonen, Allt för att minimera konflikerna mellan er. Lycka till!

• Almavivas

Dokumentera allt! Få honom att skriva så mycket som möjligt på sms, även hans missbruksproblem. Se till att hålla dig anständig så har han ingenting på dig om det skulle behöva gå så långt. 

• Anonym (H)

Umgås inte med honom på det sätt du gjort tidigare.

Börja spela in alla överlämningar, alla telefonsamtal och skärmdumpa alla meddelanden och spara dessa någonstans utöver din egen telefon.

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-18 22:45:42 följande:

Jag vet att han kan vara en jättebra pappa, annars hade jag inte skaffat barn med honom. Men detta beteendet har jag inte sett innan. Jag har bett honom ta tag i det så att inte han skaffat en ny tjej och behandlar henne såhär och hon sticker och ännu en person ska lämna barnens liv. Men han svarade att det är bara mig han ska behandla såhär.

När socialen var inblandad så hade jag sonen och han fick träffa sin pappa ett par timmar dagtid. Sonen skulle sova hos mig tills utredningen var färdig. Socialen ansåg att inte där fanns någon oro för pappan sa själv att han dragit ner på drickan och sonen fick åter vara hos pappan nätter med. Jag känner mig så maktlös men tänker inte ge mig nu. Självklart vill jag att sonen ska träffa sin pappa men exets beteende skrämmer mig. Sist jag skulle hämta honom hos sin pappa stod pappan och stressade oss för han skulle iväg. Jag sa att jag ville att vi skulle ta det lugnt för sonens skull men pappan sa bara: ääh jag har bråttom. Pappan ville skicka ut sonen i endast blöja för att jag skulle klä honom utanför vid bilen. Visserligen är det sommar men jag tycker inte man gör så ändå.

Han har också haft sonen i famnen och stått och sagt: ja mamma är dum i huvudet minsann.

Och det han härmed bevisat eller?

En bra förälder är alltid tillräckligt bra, även när man är den sämsta föräldern. Inte bara någon timme då och då.

Han kanske är en bra förälder i din illusion
  • Anonym (Jag)

Spara ALLT han skriver till dig och spela gärna in era samtal. Ert barn kan absolut inte bo hos honom halva tiden.

• Anonym (f)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-18 22:46:25 följande:

Jag förstår inte hur man kan svänga så i beteendet. Varför gör man det? Vad har hänt liksom?

Låter som en typisk missbrukare om jag ska vara helt ärlig. Du har skyldighet att se till att inte sonen är ensam med honom när han är påverkad. Det är ett hemskt ansvar för övrigt, har själv haft samma situation men med fler droger hos pappan än alkohol. Jag förväntades kolla vid hämtning varannan helg om han verkade påverkad, om han var det skulle jag säga nej till umgänge. Vilket ledde till att jag fick åka mitt i natten till en annan stad (ca 10 mil sammanlagt) för att hämta barnen då han såklart blev påverkad när han kom hem istället. Och dessutom med två socialtjänster inblandade som inte alls hade någon koll på varandras arbete.
Svar på tråden Måste ge honom hela min lön