Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Delad vårdnad- men han vägrar ta ansvar!

Han har rätt i sak, det finns ingen skyldighet (utöver den ekonomiska) att ta hand om sina barn. Sen kan man ju tycka att han har moraliskt fel men det gör ju ingen skillnad för dig i praktiken.

Så vad jag personligen tycker att du ska göra är att skapa dig ett liv utifrån de ramar som finns - att barnet är hos sin amdra förälder varannan helg (om jag förstod dig rätt, du skriver olika) och att du i övrigt är ensamatående förälder med fullt ansvar för barnet. Bygg upp ditt liv på det sättet och inte på förväntningar på pappan. Det kommer bli mycket enklare för dig, tror jag.

• Anonym (Maja)
    Anonym (xxx) skrev 2021-07-18 10:55:34 följande:

Om ni har gjort upp om att han bara har barnet varannan helg så är de så. Man kan tycka att han borde vabba mitt i en vecka osv, men det "behöver" han inte med ert upplägg. 

Du kan inte göra om honom. Han kommer vara en skitpappa tills den dagen han själv möjligen ändrar sig. Eller så är han en jättebra pappa men bara inte ett bra ex till dig. Du får svälja det hela.

Du kan inte både få underhåll och ha barnet nästan heltid och samtidigt förvänta dig att pappan ska ställa upp på saker under tid barnet är hos dig, tyvärr. 

Fast det är inte kopplat till underhållet (om det inte blir väldigt mycket vabb då underhållet skulle kunna påverkas ). Självklart kan man få fullt underhåll även om pappan vabbar nån gång då och då. Vabba kan ju tom en kompis göra. Så det ha dlar mer om pappans vilja. Vill han inte vabba på mammans dagarså behöver han inte.
Svar på tråden Delad vårdnad- men han vägrar ta ansvar!