Inlägg från: Rosastjärna |Visa alla inlägg
  • Rosastjärna

Så jobbigt månad efter månad

Hej

Jag undrar om det finns fler där ute som tycker det är så jobbigt att försöka bli gravid och få mensen månad efter månad..?

Jag och min partner har försökt aktivt i tre månader. Jag har koll på ägglossning och regelbunden mens. Jag VET att det kan ta ett år fast båda är friska men det är så jobbigt att vänta. Det har varit ok innan men sista mensen sänkte mig helt, kanske för att mensen var någon dag sen så jag fick upp hoppet.

Till saken hör att jag väntat på att min partner ska bli redo för att försöka i säkert ett år. Så för mig är det ju inte tre månaders väntan utan 1-1,5 år vid det här laget.

Hur gör ni andra som känner såhär för att peppa er själva?

Kram till alla blivande gravida.

• Svar på tråden Så jobbigt månad efter månad
  • Rosastjärna
    Anonym (Karolina) skrev 2021-07-17 21:44:00 följande:

Här är en till som kämpar med alla känslor som kommer med den här resan. Är inne på försök 11 nu och jag tappar hoppet mer och mer för varje gång mensen har kommit. Jag känner nu att jag inte vågar hoppas på något efter varje äl. Jag ställer in mig på att mensen kommer och tror det ska bli lättare att hantera då, vilket det såklart ändå inte blir.

Det som har stor betydelse för mig när det kommer till att hitta tillbaka till kämparglöden efter varje misslyckat försök är att göra sånt jag mår bra av. Jag älskar att vara ute i naturen så jag läker mig själv med promenader i skogen, en simtur i sjön eller en picknick på ett fint ställe. Att ta hand om sig själv är nog det viktigaste i den här resan. Och det gäller inte bara kroppsligt utan tankarna och vart man laddar sina mentala batterier är nog det allra viktigaste. Så med andra ord så måste man leva livet man har här och nu också, så att man inte bara lever i framtiden och undrar hur den ska bli.

En annan sak jag brukar tänka är att varje misslyckat försök är ett försök närmare det försöket som kommer lyckas. För lyckas kommer vi göra någon gång, frågan är bara när :)

Försöker också att göra saker jag gillar och ta hand om mig själv. Oftast är jag mest uppgiven och less precis när mensen kommit och så går det över fram tills bästa månad men nu börjar jag känna att det tar längre tid att gå över - och ser bebisar och bebismagar överallt.

Varje försök är ett försök närmre var en fin tanke, det är ju helt sant! Håller tummarna för oss båda ????
  • Rosastjärna
    Anonym (Längtar) skrev 2021-07-18 16:19:11 följande:

Känner helt igen mig i det du skriver! Har också försökt i typ 3 månader och blir så hoppfull och ivrig och sedan besviken. Hur gör ni med alkohol? Jag undviker att dricka mellan ÄL och mens och det är också jobbigt när man är bland andra som undrar varför. Ska ha mens om 5 dagar. Tog ett tidigt gravtest igår som visade neg. Men hopps fortfarande på att det ska vara positivt ändå. ????

Jag dricker inte sedan tidigare så jag dricker ingen alkohol alls. Tråkigt att du ska behövs få frågor om varför du inte dricker. Alkoholkulturen är så stark i Sverige, jag har haft för mycket alkohol i min närhet så jag är så trött på det :)

Hur har det gått, har du testat igen eller fått mens? Håller tummarna för dig!
Svar på tråden Så jobbigt månad efter månad